Olje

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 jan 2004, 16:34

belle skrev:Jeg hørte for noen år siden at Biltema-olje var texaco-olje !??? kanskje de bytter, men uansett tror jeg den er av ok kvalitet.... Min mening er at det må være mye bedre å bytte biltema-olje hver 5000 enn å bytte dobbelt så dyr olje hver 10k !! Når ting så tyder på at Biltema tapper seriøse merker er det vel ingen grunn til å kaste penger ut av vinduet.. :roll: ....men "verden vil bedras" er det jo et gammelt ordtak som heter, og for noen MÅ det koste for å være bra...
God helg ! og kjør hardt !
Det som er problemet med Biltema olje er akkurat det du skriv, dei skiftar levrandør i hytt og gevær. Har også høyrt at Biltema har mobil1, Esso sin beste olje (huskar ikkje i farta namnet, var det util-ettelleranna?) osv.
Same korleis en vrir på det so er det ikkje bra for bilen heller å skifte olje-merkje heile tida, sjølv om det er (kanskje) topp kvalitet på oljen.
4 liter 5-50 kostar 189,- på Biltema, eg doblar gjerne den summen for å få Mobil1. Og plutselig ein gong er olja frå Biltema ikkje topp kvalitet, det veit en aldri.

Fær en på STCS sine treff har då dei Mobil1-olja til ein veldig god pris, kor god veit eg ikkje. Eg kjøpte sist Mobil1 for ca. 300,- for 4 liter som var eit spesial-tilbud. Kjøpte då nokre dunkar so eg har eit par skift på kvar bil her. Og kven kjøper vel olje på bensinstasjonen? (er det foressten nokon stasjon som har slikt no då?) Ellers har en SAAB-forhandlaren, min forhandlar sel ihvertfall Mobil1 frå pumpa til ein grei pris om en har med kanne og byttar olja sjølv.

Ang. kor mykje olje som går på, so er det nesten 4 liter om en byttar filter på min M91 T16. Får alltid igjen ein liten skvett på kanna, noko som trengs når en skiftar olje på ein av 9k-ane om er i huset her. ;)

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Olje

Legg inn av Bent N208 » 23 jan 2004, 21:22

Heisan, ja olje er viktig og syntetisk olje er det beste, men hvorfor betale mer en du må.

http://www.speedpartsnorway.no selger fullsyntetisk olje for kun>>>Misoil 5W-40 Helsyntetisk 4L SO.106 for kun kr 249

Penger spart er penger tjent. :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 24 jan 2004, 08:46

mye kan sies og påstås om oljer.. Her er en link til en god side om olje: http://www.chris-longhurst.com/carbibles/

900T16 med Quaker state 5-50

Tormod t16
Sted: Drammen

Legg inn av Tormod t16 » 25 jan 2004, 02:43

Jeg bruker konsekvent Shell sin helsyntetiske 5/40 olje, bytter hver 7500km. under parolen: kun det beste er dyrt nok!!

Noen andre som har god erfaring med denne oljen? bilen min(t16'84) har gått 340000km, og er like fin enda!

hilsen Tormod
have turbo, will travel.

Gjest

Legg inn av Gjest » 25 jan 2004, 09:48

Den olije som har kommet best ut av endel tester er amerikanske AMSOIL. Si hva man vil om amerikanere, men de har bra motoroljer

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 mar 2004, 12:11

Trygve Karlsen aka "Turbokarlsen" som driver turboteknikk var i garasjen min for ikke så lenge siden. der kom det opp temaet olje..

jeg har alltid sett for meg at Statoil-oljen er noe dritt. nå om dagen er det ikke sikkert at det skiller så mye siden alle har blitt så flinke til å utvikle bra olje (nesten alle da) at du kan trykt kjøre på de fleste kjente oljer. men det er jo noe annet med trimmede motorer, alt fra at ventiltikking og slikt som forsvinner når du bytter merke..

det jeg skal fram til er at mange ikke liker Statoil oljen, men Karlsen som er en liten guru i bla. annet rallycrossmiljøet sier han ofte fyller på Statoilolje. den kan ikke være så gal da vel?

just my 2 cents her jeg sitter på skolen og kjeder meg :oops:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 mar 2004, 16:59

alex_ander3@hotmail.com skrev:Trygve Karlsen aka "Turbokarlsen" som driver turboteknikk var i garasjen min for ikke så lenge siden. der kom det opp temaet olje..

jeg har alltid sett for meg at Statoil-oljen er noe dritt. nå om dagen er det ikke sikkert at det skiller så mye siden alle har blitt så flinke til å utvikle bra olje (nesten alle da) at du kan trykt kjøre på de fleste kjente oljer. men det er jo noe annet med trimmede motorer, alt fra at ventiltikking og slikt som forsvinner når du bytter merke..

det jeg skal fram til er at mange ikke liker Statoil oljen, men Karlsen som er en liten guru i bla. annet rallycrossmiljøet sier han ofte fyller på Statoilolje. den kan ikke være så gal da vel?

just my 2 cents her jeg sitter på skolen og kjeder meg :oops:
Statiol Lazerway (heilsyntetisk) er det monge eg kjenner som brukar.
Dog ikkje på SAAB, men andre bilar. Somsagt tidligare, styrer en vekk frå den aller billigaste/kjipaste oljen til dei forskjellige fabrikata, er det stort sett bra nok. Det viktigaste meinar eg er å vere konsekvent på kva type olje en brukar (so lenge den er bra rett nok), for å unngå høgare forbruk ol.
Om olja er Mobil1 eller Statoil Lazerway trur eg ikkje har so mykje å seie i det longe løp. Uansett er det ei billig forsikring.

Svar