Saab 900 Turbo 8v 87 org. ladetrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 27 jun 2007, 14:22

Dumpventilen som sagt tidligere lager nok lyd selv ved LTT. Og du kan få den for mindre enn 600 :P

Johan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2007, 18:37

Hvem snakker om LTT? Det finnes EN utgave av og900 som er levert med LTT, nemlig 900S som fantes fra M90 til M93.

Johan og Anaconda: Videre salgsprat tar dere på pm!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 27 jun 2007, 23:44

Anaconda skrev:Så med resirk. dumpventil får men den pysjlyden alle vil ha da? Eller burde man ha nærmere 1,0 bar før det høres?
Bare for info her....

Jeg har 8v turbo med orginal 0.7 i ladetrykk, med åpen dump bråker den godt :wink: Nok til å skremme folk som går langs gata ikke sant alex? :wink:

Tok bare å putta et par tre 20 kr inni den for å stramme fjæra litt...
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 28 jun 2007, 16:41

Ingvar N629 skrev:Hvem snakker om LTT? Det finnes EN utgave av og900 som er levert med LTT, nemlig 900S som fantes fra M90 til M93.

Johan og Anaconda: Videre salgsprat tar dere på pm!
Skal forklare det jeg ;) bilen min, som tydeligvis skulle hatt APC, har ikke det allikevel... Forrige eier må ha tatt den ut. Så i praksis så kjører jeg med en LTT bil :P Mye er du villig til å selge den til meg for da Johan???
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 28 jun 2007, 16:51

Hva mangler jeg for å få en komplett APC da? Alt ifra magnetventilen? Som evt da er???
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 28 jun 2007, 17:53

zero900t skrev:
Anaconda skrev:Så med resirk. dumpventil får men den pysjlyden alle vil ha da? Eller burde man ha nærmere 1,0 bar før det høres?
Bare for info her....

Jeg har 8v turbo med orginal 0.7 i ladetrykk, med åpen dump bråker den godt :wink: Nok til å skremme folk som går langs gata ikke sant alex? :wink:
Hehe, skal si var har skremt folk før ja :D
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 28 jun 2007, 18:00

Johan N828 skrev:Dumpventilen som sagt tidligere lager nok lyd selv ved LTT. Og du kan få den for mindre enn 600 :P

Johan
Ser MTS har denne her: http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=1740 ,er denne no vanskelig å montere for en uerfaren Saab-entusiast? Hadde tenkt å kjøpe en slik av de i helgen: http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=7562 ,tror dere dette er en grei pakke til å begynne med? Med disse to komponentene får jeg både bygd ladetrykk, hvis jeg har forstått dem riktig pluss at jeg får pysj-lyden jeg vil ha, siden dette er en åpen dump. Men hvorfor anbefaler folk resirk på min bil framfor åpen??? :?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 28 jun 2007, 18:00

Anaconda skrev:Hva mangler jeg for å få en komplett APC da? Alt ifra magnetventilen? Som evt da er???
Vanskelig å svare på det uten å vite hvor mye forrige eieren har drevet og fjernet, men om han bare har fjernet APC med ledningsnett, er det vel det du trenger for å få FTT igjen.

Og som Ingvar sa: Salgsprat tar dere på PM!

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 28 jun 2007, 18:23

Det e mottatt :wink:
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jun 2007, 18:23

Anaconda skrev: Ser MTS har denne her: http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=1740 ,er denne no vanskelig å montere for en uerfaren Saab-entusiast? Hadde tenkt å kjøpe en slik av de i helgen: http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=7562 ,tror dere dette er en grei pakke til å begynne med? Med disse to komponentene får jeg både bygd ladetrykk, hvis jeg har forstått dem riktig pluss at jeg får pysj-lyden jeg vil ha, siden dette er en åpen dump. Men hvorfor anbefaler folk resirk på min bil framfor åpen??? :?
Den dumpventilen vet jeg ikke om passer rett på der den originale ventilen står, men gjør den ikke det så må du sveise.

Åpen eller resirkulerende ventil kan du lese om i FAQ, for å forklare det kort så er det to grunner til å montere resirkulerende istedenfor åpen, eller tre for oss som synes lyden fra en åpen ventil er über-harry. På biler med innsprøytningssystem som baseres på luftmasse- eller mengdemåler, så blir beregnet mengde bensin feil når en del av lufta slippes ut av en åpen ventil. I tillegg til at den vil bruke mye bensin, så blir ofte resultatet en ukjørbar bil, problemet er størst på de nyere systemene, på din går det nok greit fordi det gamle k-jet systemet ikke er spesielt nøyaktig uansett. MEN du skal være klar over at med for fet blanding vil ikke all bensinen forbrennes, det vil bygge seg opp sot, og det kan gi deg problemer etterhvert, som for eksempel for tidlig antenning av luft/bensinblandinga i sylindrene som igjen kan føre til en ødelagt motor.
I tillegg vil en resirkulerende ventil bidra til å holde oppe hastigheten på turboaggregatet, noe som fører til raskere respons. Bilen vil faktisk gå dårligere med en åpen ventil!

Boost-control som du kaller det, eller pysventil eller blåkran som det oftest kaller her på forumet, bør du holde deg unna. Det går an å bruke det, men du skal vite hva du gjør, og du må holde trykket innenfor en god sikkerhetsmargin. Gjør du ikke det, raser du før eller senere den stakkars motoren din. Du kan altså få ut mye mer effekt ved å montere APC-systemet igjen, fordi du da kan lade maksimalt av hva de gjeldende forhold tillater hele tiden, og systemet vil justere ned trykket når det trengs.
Både for å trimme et APC-system og for eventuelt å montere en pysventil så er en GRADERT turbotrykksmåler en forutsetning. Måleren på dashbordet ditt er ikke god nok.

I APC-systemet inngår:
-APC-boks
-Ledningsnett
-Tenningsbanksensor, du kan jo se om den sitter på blokka di, er en liten sak på størrelse med en tommelfinger som er skrudd i blokka di. Du ser den såvidt hvis du titter ned på blokka mellom innsugsrør nr 2 og 3.
-Trykkgiver
-Magnetventil
I tillegg må boksen ha turtallssignal fra tennmodulen din, og selvsagt strøm og jord.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 28 jun 2007, 18:27

Så resirk. er absoulutt no du mener jeg bør kjøpe? Halloo :P jeg kan ikke forsvare setningene mine for jeg er ennå grønn på tuning med Saab, så hvis du sier resirk, så blir det resirk, ( http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=2349 ,noe alla denne?) men vil jeg får no pysj-lyd med resirk sånn som bilen er nå uten APC? 0,45 bar snakket vel han ene om... Og hvor mye må jeg ut med for ett komplett APC kit? Noen som i det hele tatt vet hvor jeg jan få tak i det?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jun 2007, 20:08

APC finner du hos høggern, på alle 9000 fra 85-88 og noen nyere også, og på og900 fra 85. Da får du den "nye" boksen som er å foretrekke. Du kan også prøve å legge ut en annonse på forumet her, under deler kjøpes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 29 jun 2007, 11:27

Snakket med en kar i går som skulle selge bare APC enhenten.... Trenger kabler og sånt i tillegg da. Er det like greit å kjøpe heller en komplett enhet med kabler og ledninger istedet for å kjøpe boksen i ene omgang og så lete etter resten etterpå?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 29 jun 2007, 15:32

Jeg ville kjøpt hele greiene på en gang. Tviler på at noen gidder å selge deg kun kablene så du ender nok opp med å kjøpe dobbelt sett med bokser :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 30 jun 2007, 01:36

I kveld snudde Saab-verden ned-opp for meg :D Fant APC boksen der den skulle være, pluss kabelen som ikke stod i lå nede ved batteriet :D Men, det er alltid ett men :P :cry: da jeg kobla den til kom det klikke-lyder fra magnetventilen. Trodde ikke det hadde noe å si så tok meg en tur i håp om at den skulle lade mer, men det gjorde den ikke :? Når jeg trykker inn bremse pedalen slutter klikke-lyden men kommer tilbake når jeg slipper den. Noen som kan hjelpe meg med å svare på hva som kan være prob med APC enheten min, eller kanskje det er magnetventilen som ikke er helt bra...

Er happy uansett, for da slipper jeg å kjøpe no Boost Control eller en komplett ny APC, for jeg har en allerede, må bare få den til å funke.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Svar