Johan
Saab 900 Turbo 8v 87 org. ladetrykk?
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvem snakker om LTT? Det finnes EN utgave av og900 som er levert med LTT, nemlig 900S som fantes fra M90 til M93.
Johan og Anaconda: Videre salgsprat tar dere på pm!
Johan og Anaconda: Videre salgsprat tar dere på pm!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Bare for info her....Anaconda skrev:Så med resirk. dumpventil får men den pysjlyden alle vil ha da? Eller burde man ha nærmere 1,0 bar før det høres?
Jeg har 8v turbo med orginal 0.7 i ladetrykk, med åpen dump bråker den godt
Tok bare å putta et par tre 20 kr inni den for å stramme fjæra litt...
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
- Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
Skal forklare det jegIngvar N629 skrev:Hvem snakker om LTT? Det finnes EN utgave av og900 som er levert med LTT, nemlig 900S som fantes fra M90 til M93.
Johan og Anaconda: Videre salgsprat tar dere på pm!
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
- Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Hehe, skal si var har skremt folk før jazero900t skrev:Bare for info her....Anaconda skrev:Så med resirk. dumpventil får men den pysjlyden alle vil ha da? Eller burde man ha nærmere 1,0 bar før det høres?
Jeg har 8v turbo med orginal 0.7 i ladetrykk, med åpen dump bråker den godtNok til å skremme folk som går langs gata ikke sant alex?
![]()
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
Ser MTS har denne her: http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=1740 ,er denne no vanskelig å montere for en uerfaren Saab-entusiast? Hadde tenkt å kjøpe en slik av de i helgen: http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=7562 ,tror dere dette er en grei pakke til å begynne med? Med disse to komponentene får jeg både bygd ladetrykk, hvis jeg har forstått dem riktig pluss at jeg får pysj-lyden jeg vil ha, siden dette er en åpen dump. Men hvorfor anbefaler folk resirk på min bil framfor åpen???Johan N828 skrev:Dumpventilen som sagt tidligere lager nok lyd selv ved LTT. Og du kan få den for mindre enn 600
Johan
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Vanskelig å svare på det uten å vite hvor mye forrige eieren har drevet og fjernet, men om han bare har fjernet APC med ledningsnett, er det vel det du trenger for å få FTT igjen.Anaconda skrev:Hva mangler jeg for å få en komplett APC da? Alt ifra magnetventilen? Som evt da er???
Og som Ingvar sa: Salgsprat tar dere på PM!
- Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Den dumpventilen vet jeg ikke om passer rett på der den originale ventilen står, men gjør den ikke det så må du sveise.Anaconda skrev: Ser MTS har denne her: http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=1740 ,er denne no vanskelig å montere for en uerfaren Saab-entusiast? Hadde tenkt å kjøpe en slik av de i helgen: http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=7562 ,tror dere dette er en grei pakke til å begynne med? Med disse to komponentene får jeg både bygd ladetrykk, hvis jeg har forstått dem riktig pluss at jeg får pysj-lyden jeg vil ha, siden dette er en åpen dump. Men hvorfor anbefaler folk resirk på min bil framfor åpen???
Åpen eller resirkulerende ventil kan du lese om i FAQ, for å forklare det kort så er det to grunner til å montere resirkulerende istedenfor åpen, eller tre for oss som synes lyden fra en åpen ventil er über-harry. På biler med innsprøytningssystem som baseres på luftmasse- eller mengdemåler, så blir beregnet mengde bensin feil når en del av lufta slippes ut av en åpen ventil. I tillegg til at den vil bruke mye bensin, så blir ofte resultatet en ukjørbar bil, problemet er størst på de nyere systemene, på din går det nok greit fordi det gamle k-jet systemet ikke er spesielt nøyaktig uansett. MEN du skal være klar over at med for fet blanding vil ikke all bensinen forbrennes, det vil bygge seg opp sot, og det kan gi deg problemer etterhvert, som for eksempel for tidlig antenning av luft/bensinblandinga i sylindrene som igjen kan føre til en ødelagt motor.
I tillegg vil en resirkulerende ventil bidra til å holde oppe hastigheten på turboaggregatet, noe som fører til raskere respons. Bilen vil faktisk gå dårligere med en åpen ventil!
Boost-control som du kaller det, eller pysventil eller blåkran som det oftest kaller her på forumet, bør du holde deg unna. Det går an å bruke det, men du skal vite hva du gjør, og du må holde trykket innenfor en god sikkerhetsmargin. Gjør du ikke det, raser du før eller senere den stakkars motoren din. Du kan altså få ut mye mer effekt ved å montere APC-systemet igjen, fordi du da kan lade maksimalt av hva de gjeldende forhold tillater hele tiden, og systemet vil justere ned trykket når det trengs.
Både for å trimme et APC-system og for eventuelt å montere en pysventil så er en GRADERT turbotrykksmåler en forutsetning. Måleren på dashbordet ditt er ikke god nok.
I APC-systemet inngår:
-APC-boks
-Ledningsnett
-Tenningsbanksensor, du kan jo se om den sitter på blokka di, er en liten sak på størrelse med en tommelfinger som er skrudd i blokka di. Du ser den såvidt hvis du titter ned på blokka mellom innsugsrør nr 2 og 3.
-Trykkgiver
-Magnetventil
I tillegg må boksen ha turtallssignal fra tennmodulen din, og selvsagt strøm og jord.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
Så resirk. er absoulutt no du mener jeg bør kjøpe? Halloo
jeg kan ikke forsvare setningene mine for jeg er ennå grønn på tuning med Saab, så hvis du sier resirk, så blir det resirk, ( http://www.mtsautopart.no/_shop/product ... ts_id=2349 ,noe alla denne?) men vil jeg får no pysj-lyd med resirk sånn som bilen er nå uten APC? 0,45 bar snakket vel han ene om... Og hvor mye må jeg ut med for ett komplett APC kit? Noen som i det hele tatt vet hvor jeg jan få tak i det?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
APC finner du hos høggern, på alle 9000 fra 85-88 og noen nyere også, og på og900 fra 85. Da får du den "nye" boksen som er å foretrekke. Du kan også prøve å legge ut en annonse på forumet her, under deler kjøpes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
Snakket med en kar i går som skulle selge bare APC enhenten.... Trenger kabler og sånt i tillegg da. Er det like greit å kjøpe heller en komplett enhet med kabler og ledninger istedet for å kjøpe boksen i ene omgang og så lete etter resten etterpå?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Jeg ville kjøpt hele greiene på en gang. Tviler på at noen gidder å selge deg kun kablene så du ender nok opp med å kjøpe dobbelt sett med bokser 
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Isdahl N1069
- 2.0 bar

- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
I kveld snudde Saab-verden ned-opp for meg
Fant APC boksen der den skulle være, pluss kabelen som ikke stod i lå nede ved batteriet
Men, det er alltid ett men
da jeg kobla den til kom det klikke-lyder fra magnetventilen. Trodde ikke det hadde noe å si så tok meg en tur i håp om at den skulle lade mer, men det gjorde den ikke
Når jeg trykker inn bremse pedalen slutter klikke-lyden men kommer tilbake når jeg slipper den. Noen som kan hjelpe meg med å svare på hva som kan være prob med APC enheten min, eller kanskje det er magnetventilen som ikke er helt bra...
Er happy uansett, for da slipper jeg å kjøpe no Boost Control eller en komplett ny APC, for jeg har en allerede, må bare få den til å funke.
Er happy uansett, for da slipper jeg å kjøpe no Boost Control eller en komplett ny APC, for jeg har en allerede, må bare få den til å funke.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
