Inngående kunnskap om aerodynamikk og pneumatikk har jeg ikkeoverboost skrev:
hvordan kan eksospulsene kolidere med hverandre når de går samme vei og har samme fart????????

Men det som er sikkert er at eksospulsene ikke til enhver tid går samme vei. Først etter kollektor/turbo går de samme vei. Og det som er klinkende klart er at eksospulsene ikke nødvendigvis har samme fart. Farten bestemmes jo av en rekke både faste og regulerte variabler, alt avhengi av belastning, turtall, ventiltiming osv...
Men ellers er det ingen større magi som skjer inni eksosanlegget som tilsier at ikke eksospulsene avtar i trykk og hastighet!? dvs. pr. et langt rør med en gitt diameter hele lengden, vil pulsene verken aksellerere, eller holde samme fart. Den vil selvfølgelig avta. Ingen magi. Dette kompenseres det jo for ved at det dimensjoneres ned jo lengre bak i systemet man kommer. Den fremste seksjonen (manifold) i et eksosystem er til enhver tid større (diam) enn den bakerste.
En eksospuls er jo heller ei så intelligent at den kan tilpasse farten til pulsen foran!?

Mitt hovedpoeng var uansett at problemet først og fremst ligger i at du fjerner bilens eksosrensing. Håper du i allefall tenker litt på det

Btw.. har du sett enderøret på en F1-bil? dimensjon? For der begynner vi å nærme oss 3 tommer
