Trenger noen tips, super Aero+senkesett

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 29 nov 2004, 18:02

Hello_Kitty skrev:Tror jeg vet hvem du er Angry :razz:
HVA!? :?

Tror Lesjöfors (Kilen) + Bilstein er å foretrekke. Er vel også litt rimligere :?
Ta en tur til Speedparts den 11.12 da vel!

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 29 nov 2004, 18:06

Det er det samme minus de to bakre støtfangerforlengerne. De er forskjellige, men det går på et vis å få dem fra en 3-dørs på. Jeg har det, da det er vrient å få tak i de riktige brukt..
Fikk du dem fra 3-dørsen på??? Jeg måtte skjære mine støtfangerforlengere på en sirkelsag. Ganske så mye. Den mest tricky biten var å kappe og å lage nye fester for skinnene på forlengerne. Det gikk med en fin sommerdag på den jobben. Men pent ble det :)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 29 nov 2004, 18:16

Rune N35 skrev:http://www.ultimatesaab.com/upload/IMG_0042.jpg

de er ihvertfall 15 cm kortere..
Kremt, 15 CM det var vel mye eller Rune?? :P

Det er individelt akkurat tallet de senker, det kommer jo an på hvilke fjærer, pluss tilstanden på de som sitter der originalt.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 29 nov 2004, 19:07

knut skrev: Fikk du dem fra 3-dørsen på???
Med list og lempe.. Hehe, ja de gikk på et vis. Ble nok ikke 100% strøkent, men funker for meg. 8)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 29 nov 2004, 19:58

Kremt, 15 CM det var vel mye eller Rune??
Så du på bildet eller kjakan? :P
Sist redigert av Rune N35 den 29 nov 2004, 19:58, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hello_Kitty
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Oslo (vest)
Kontakt:

Legg inn av Hello_Kitty » 29 nov 2004, 19:58

Angry_Saab skrev:
Hello_Kitty skrev:Tror jeg vet hvem du er Angry :razz:
HVA!? :?
Det står en rød 99 og en lyseblå 900 (begge med tre dører) i nærheten av der jeg bor. Pratet med deg for ikke så lenge siden. Snakket om Saab..........

Dere må vel mene mm og ikke cm :? Senke 25cm blir litt mye :shock:
-M93 Saab 900 turbo cab!

When I’m bad I’m very good.
But when I’m good, I’m fantastic!

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 29 nov 2004, 19:59

Jada, de senker 25 mm, men fjærene er 15 cm kortere! ;)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 29 nov 2004, 20:13

Rune N35 skrev:
Kremt, 15 CM det var vel mye eller Rune??
Så du på bildet eller kjakan? :P
Okay da, sorry... Skjønte hva du mente nå... :oops:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 29 nov 2004, 22:20

Hello_Kitty skrev:Det står en rød 99 og en lyseblå 900 (begge med tre dører) i nærheten av der jeg bor. Pratet med deg for ikke så lenge siden. Snakket om Saab..........
ÅÅÅ! :idea: Vanligvis pleier jeg å huske når pene jenter kommer bort til meg og spør om Saab! Særlig når det bare har skjedd en gang. :D

Brukeravatar
Hello_Kitty
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Oslo (vest)
Kontakt:

Legg inn av Hello_Kitty » 29 nov 2004, 22:54

Kommer bort og slår av en prat jeg da!

For å oppsummere litt. Jeg bør gå for lesjøfors og bilstein dempere som senker ca 25mm! Så for jeg ta en shopping runde hos speedparts etter jul.
-M93 Saab 900 turbo cab!

When I’m bad I’m very good.
But when I’m good, I’m fantastic!

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 29 nov 2004, 23:51

Vel, bilene står utenfor huset til bestefar, så jeg bor ikke der men er der med jevne mellomrom.

Gå for lesjøfors og bilstein dempere de senker vel 25mm.

:yawn:

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 30 nov 2004, 09:51

Jeg ville senket bilen framme og byttet til gule Koni. Senker du den bak så forskyves visstnok bakakselen litt til siden pga sidolaststaget (panhardstaget). Da tar du lett borti skjermkanten.

Kjør helst med 195/55x16 dekk, evt 205/45 eller til nød 205/50. Dekkenes høyde har mye gjøre med at en tar oppi skjermen, 205/55 går ikke bra. Stilig bil forresten :wink:
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 30 nov 2004, 12:52

knut skrev:
Det er det samme minus de to bakre støtfangerforlengerne. De er forskjellige, men det går på et vis å få dem fra en 3-dørs på. Jeg har det, da det er vrient å få tak i de riktige brukt..
Fikk du dem fra 3-dørsen på??? Jeg måtte skjære mine støtfangerforlengere på en sirkelsag. Ganske så mye. Den mest tricky biten var å kappe og å lage nye fester for skinnene på forlengerne. Det gikk med en fin sommerdag på den jobben. Men pent ble det :)
jeg bare pressa de på jeg.. ingen som legger merke til det hvis de ikke vet det fra før..:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 30 nov 2004, 17:54

jeg bare pressa de på jeg.. ingen som legger merke til det hvis de ikke vet det fra før.
Tja, jo, vel... Jeg syntes ikke det ble pent så jeg tok jobben med tilpasningen. En sirkelsag, en baufil, aluminiumsplate, skruer osb. så ble det bra. Et alternativ kan forresten være å sette på en 3d eller 5d fanger bak.:idea: Den er bredere enn cab- og saloon-støtfangeren.
Noen som har prøvd?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 des 2004, 21:05

Børre N17 skrev:Jeg har Lesjöfors senkesett, og har kjørt med både Super Aero og Aero 16 (de mørke grå) + 205/50-16. Det går greit, men regn med noe mer subbing bak når du har med last eller folk baki.
Kom til å tenkje på noko, kva med å sette inn luftbelgar i fjørne bak?
Satsen består av ein belg som en set inni fjøra bak, og so kan en regulere lufta en skal ha baki belgane manuellt. Er SAAB Orginaldel, vurderar å få taki slike på 900:an. :)
Skulle vel begrense problemet at fjørna fjørar heilt ihop skulle eg tru.
Korleis køyreegenskapane vert er eg litt meir usikker på, det kan vel kanskje verte for stivt der bak?
Passar på alle SAAB 900, sikkert til 99:an også det er då samma fjørene bak der. har SAAB art. 117 140 004, nokon som vil finne ut kva detta kostar? ;)
I 1991 kosta dette 1661:- for eit sett...

Svar