Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 23 jul 2005, 11:59
Å sette vekk bilen for vinteren for å so ta den ut på veien til våren er også finfint. Då merkar en godt at Turbo går betre enn ein vanlig innsprutsmotor...

Evt. kan eg også anbefale ein tur i MB Atego om en synes det private køyretøyet går sakte...
Freshmaker: Korleis er det med olje og filterbytte på automatkassa då?
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 23 jul 2005, 12:24
Hjelle, N6 skrev:
Freshmaker: Korleis er det med olje og filterbytte på automatkassa då?
Bra med olje. Både olje og filter byttet for ca. 15000km siden..
Styrer med DAB og AUX
-
Morten N106
- Overload!!!
- Innlegg: 1207
- Registrert: 21 mar 2003, 01:00
- Sted: Gjøvik
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten N106 » 30 jul 2005, 00:10
Så ut som den gikk bra igjen i gårkveld ihvertfall
Regner med det var deg som kom som et skudd i venstrefila bak meg ved Andelva (Jeg hadde en svart 9-5 som svingte inn til Gatekjøkkenet rett etter at du hadde kjørt forbi bilen bak meg...)
-
SPEEDPARTS N327
- 2.0 bar

- Innlegg: 819
- Registrert: 01 jun 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N327
- Navn: Speedparts Norway
- Bil: Norges raskeste SAAB
- Sted: Kjeller Vest 1 - 3
-
Kontakt:
Legg inn
av SPEEDPARTS N327 » 31 jul 2005, 12:52
Sett inn en turbotrykksmåler så kan du følge med på turbotrykket, er trykket stabilt er alt som regel ok.
Ellers vedr magnetventil på T7 motor, går de sjelden eller aldri i stykker. Men derimot DI kasset kan forårsake effektap !
Ellers lykke til med " grombilen "

-
Troll R
- Overload!!!
- Innlegg: 1275
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
-
Kontakt:
Legg inn
av Troll R » 31 jul 2005, 18:23
Speedparts Norway skrev:Sett inn en turbotrykksmåler så kan du følge med på turbotrykket, er trykket stabilt er alt som regel ok.
Ellers vedr magnetventil på T7 motor, går de sjelden eller aldri i stykker. Men derimot DI kasset kan forårsake effektap !
Ellers lykke til med " grombilen "

Merkelig vet om 3 biler med t7 motor hvor magnet ventilen har røket .
bla annet min egen bror .
og på min gamle røk den 2 ganger men det er jo som du sier en t5 motor
selv om jeg ikke driver med saab tunning til daglig vet jeg forskjell på t5 og t7 ,sådet jeg delte var bare praktisk info
mvh
Kasper
-
Lars H N40
- 0.7 bar

- Innlegg: 149
- Registrert: 08 mar 2003, 01:00
- Sted: Lørenskog
Legg inn
av Lars H N40 » 03 aug 2005, 14:35
Mr Viggen.
Jeg håper at du nå har tatt tiden på en bedre måte enn å telle inni deg!
Her er iallefall fremgangsmåten med stoppeklokke:
Du ønsker å teste fra 80 - 120 f.eks.
Da starter du med fullgass i ca. 75 km/t.
Start klokken i 80km/t og stopp på 120km/t.
Kjøre 3-4 ganger og ta snittet.
Det viktigeste er at du har samme fremgangsmåten hver gang du tester.
Jeg holder f.eks. til 123 km/t for å kompensere på feilmargin. Da blir det mer likt virkeligheten.
Hvis du har 320HK i bilen er 80 - 120 i 4 gir på 5 sek for dårlig. Da har du ikke 320 HK.
Og en sak til.
Skal du akse i fra 70 km/t i 5 gir så tar det litt tid å bygge opp turbotrykket på en Viggen. Det hender nok ikke så mye for de fleset av oss i det intervallet.
Men som flere skriver ovenfor. Det er mage parametere som gjør at bilen kan gå dårligere. Det kan være varme/ kulde/ fruktighet/høytrykk osv. Samt mekaniske.
Lykke til med den fine bilen din.
Lars