viggen g?r ikke like godt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 jul 2005, 11:59

Å sette vekk bilen for vinteren for å so ta den ut på veien til våren er også finfint. Då merkar en godt at Turbo går betre enn ein vanlig innsprutsmotor... ;) Evt. kan eg også anbefale ein tur i MB Atego om en synes det private køyretøyet går sakte... ;)

Freshmaker: Korleis er det med olje og filterbytte på automatkassa då?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 23 jul 2005, 12:24

Hjelle, N6 skrev: Freshmaker: Korleis er det med olje og filterbytte på automatkassa då?
Bra med olje. Både olje og filter byttet for ca. 15000km siden..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 30 jul 2005, 00:10

Så ut som den gikk bra igjen i gårkveld ihvertfall :)

Regner med det var deg som kom som et skudd i venstrefila bak meg ved Andelva (Jeg hadde en svart 9-5 som svingte inn til Gatekjøkkenet rett etter at du hadde kjørt forbi bilen bak meg...)
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

viggen

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 31 jul 2005, 12:52

Sett inn en turbotrykksmåler så kan du følge med på turbotrykket, er trykket stabilt er alt som regel ok.

Ellers vedr magnetventil på T7 motor, går de sjelden eller aldri i stykker. Men derimot DI kasset kan forårsake effektap !

Ellers lykke til med " grombilen " 8)
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Re: viggen

Legg inn av Troll R » 31 jul 2005, 18:23

Speedparts Norway skrev:Sett inn en turbotrykksmåler så kan du følge med på turbotrykket, er trykket stabilt er alt som regel ok.

Ellers vedr magnetventil på T7 motor, går de sjelden eller aldri i stykker. Men derimot DI kasset kan forårsake effektap !

Ellers lykke til med " grombilen " 8)
Merkelig vet om 3 biler med t7 motor hvor magnet ventilen har røket .

bla annet min egen bror .

og på min gamle røk den 2 ganger men det er jo som du sier en t5 motor

selv om jeg ikke driver med saab tunning til daglig vet jeg forskjell på t5 og t7 ,sådet jeg delte var bare praktisk info

mvh

Kasper

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 03 aug 2005, 14:35

Mr Viggen.

Jeg håper at du nå har tatt tiden på en bedre måte enn å telle inni deg!
Her er iallefall fremgangsmåten med stoppeklokke:

Du ønsker å teste fra 80 - 120 f.eks.

Da starter du med fullgass i ca. 75 km/t.
Start klokken i 80km/t og stopp på 120km/t.
Kjøre 3-4 ganger og ta snittet.

Det viktigeste er at du har samme fremgangsmåten hver gang du tester.
Jeg holder f.eks. til 123 km/t for å kompensere på feilmargin. Da blir det mer likt virkeligheten.

Hvis du har 320HK i bilen er 80 - 120 i 4 gir på 5 sek for dårlig. Da har du ikke 320 HK.

Og en sak til.

Skal du akse i fra 70 km/t i 5 gir så tar det litt tid å bygge opp turbotrykket på en Viggen. Det hender nok ikke så mye for de fleset av oss i det intervallet.

Men som flere skriver ovenfor. Det er mage parametere som gjør at bilen kan gå dårligere. Det kan være varme/ kulde/ fruktighet/høytrykk osv. Samt mekaniske.

Lykke til med den fine bilen din.
Lars

Svar