Dekk typer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 30 sep 2005, 08:57

Jeg skrev min erfaring med Continental, men vet ikke hvilken continental type som er satndard.. Ellers har jeg en eldre bil.. Premium Contact dekkene henger bra frem til det er 2/3 slitt. Vet bare et dekkmerke jeg har kjørt som har mindre støy, og det er kleber..
Styrer med DAB og AUX

krasimir
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 24 apr 2003, 01:00

Legg inn av krasimir » 30 sep 2005, 09:48

Standard på de siste modellene er Continental eller Michelin, har s. Før var Michelin eller P 6000.Se ar noen av bilene også har Pirrelli.
Vi har to 9-5 estate på jobben som fikk bytte dekk fra Primacy til Continental med en gang.
Hvis asfalten er fin uten stein da går det greit, men med en gang når kommer grovere underlag støyer mye.
Sol

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 30 sep 2005, 11:37

Michelin Pilot Sport er min favoritt. Sitter godt, støyer og slites lite. Holder dobbelt så lenge som andre merker jeg har prøvd. Ingen ulyder ved "hård kurvtagning".

Marangonis sportsdekk har jeg også gode erfaringer med, veldig godt sidegrep. Stabilt og fint dekk, støyer lite, sporer endel og slites fortere enn Michelin.

Toyo Proxes har også gode egenskaper, men er litt dårligere på vått føre.

Dunlop har gode sportsdekk men slites veldig fort (holder kun 1/2 sesong for meg (mot Michelins 3 sesonger).

Continental sine sportsdekk bråker fælt og slites mye (har ikke prøvd de nyeste).

Dere må for all del ikke kjøpe såkalte komfortdekk. De ødelegger bilens kjøreegenskaper så til de grader. Jeg tror at aksjonsstrekningen på en unnamanøver er 30 - 50% lengre med Michelin Pilot Primacy enn tilsvarende -Sport.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 01 okt 2005, 08:50

Man kan vel kanskje bli litt plaget av dekkstøy når de store tunge personbilene våre utstyres med felger med stor diameter, dekk med lav profil og høyhastighetsmerkins (hard oppbygning og mønster) og i tillegg senker bilen. Alt dette medfører selvfølgelig at støyen øker og forplanter seg bedre. Uansett dekktype og slitningsgrad.
Det er bl a stor forskjell på en 9-5 2,0 t med 16" og en Aero med 17".

Men, det er vel prisen for å være "kul" :lol: :lol: :lol:
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 01 okt 2005, 08:53

Hadde sportiva dekk nå i sommer(billigdekkene fra dekkmann) og de imponerte lite, med både støy, dårlig grep og rask slitasje.
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Svar