Dekk typer
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Standard på de siste modellene er Continental eller Michelin, har s. Før var Michelin eller P 6000.Se ar noen av bilene også har Pirrelli.
Vi har to 9-5 estate på jobben som fikk bytte dekk fra Primacy til Continental med en gang.
Hvis asfalten er fin uten stein da går det greit, men med en gang når kommer grovere underlag støyer mye.
Vi har to 9-5 estate på jobben som fikk bytte dekk fra Primacy til Continental med en gang.
Hvis asfalten er fin uten stein da går det greit, men med en gang når kommer grovere underlag støyer mye.
Sol
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Michelin Pilot Sport er min favoritt. Sitter godt, støyer og slites lite. Holder dobbelt så lenge som andre merker jeg har prøvd. Ingen ulyder ved "hård kurvtagning".
Marangonis sportsdekk har jeg også gode erfaringer med, veldig godt sidegrep. Stabilt og fint dekk, støyer lite, sporer endel og slites fortere enn Michelin.
Toyo Proxes har også gode egenskaper, men er litt dårligere på vått føre.
Dunlop har gode sportsdekk men slites veldig fort (holder kun 1/2 sesong for meg (mot Michelins 3 sesonger).
Continental sine sportsdekk bråker fælt og slites mye (har ikke prøvd de nyeste).
Dere må for all del ikke kjøpe såkalte komfortdekk. De ødelegger bilens kjøreegenskaper så til de grader. Jeg tror at aksjonsstrekningen på en unnamanøver er 30 - 50% lengre med Michelin Pilot Primacy enn tilsvarende -Sport.
Marangonis sportsdekk har jeg også gode erfaringer med, veldig godt sidegrep. Stabilt og fint dekk, støyer lite, sporer endel og slites fortere enn Michelin.
Toyo Proxes har også gode egenskaper, men er litt dårligere på vått føre.
Dunlop har gode sportsdekk men slites veldig fort (holder kun 1/2 sesong for meg (mot Michelins 3 sesonger).
Continental sine sportsdekk bråker fælt og slites mye (har ikke prøvd de nyeste).
Dere må for all del ikke kjøpe såkalte komfortdekk. De ødelegger bilens kjøreegenskaper så til de grader. Jeg tror at aksjonsstrekningen på en unnamanøver er 30 - 50% lengre med Michelin Pilot Primacy enn tilsvarende -Sport.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Man kan vel kanskje bli litt plaget av dekkstøy når de store tunge personbilene våre utstyres med felger med stor diameter, dekk med lav profil og høyhastighetsmerkins (hard oppbygning og mønster) og i tillegg senker bilen. Alt dette medfører selvfølgelig at støyen øker og forplanter seg bedre. Uansett dekktype og slitningsgrad.
Det er bl a stor forskjell på en 9-5 2,0 t med 16" og en Aero med 17".
Men, det er vel prisen for å være "kul"

Det er bl a stor forskjell på en 9-5 2,0 t med 16" og en Aero med 17".
Men, det er vel prisen for å være "kul"

Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag