Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 15 mai 2008, 22:23
Trazor skrev:doo-kie skrev:dytt di ut fra ventilsiden, eller bruk en hake å dra dem rett opp. dette er enklest. de sitter nok litt, men ikke mere enn med litt makt så slipper de.
Du mener at de skal dyttes opp fra undersiden av toppen? Ser ikke helt hvordan det skal gjøres, jeg kommer jo ikke til dem fra undersiden. Den klammen skal heller ikke løsnes på noe vis, bare dras opp med tetningen? Har gått til innkjøp av en segerringstang som foreslått her på forumet, men de henger såpass bra at jeg ikke tør å ta skikkelig i uten at jeg vet at dette er måten å gjøre det på.
Heisann. Ventiltettningene sitter ikke godt.
Fram med ei tang, og vri dem med og mot klokka, så skal du se at de løsner.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 18 mai 2008, 01:21
Trenger litt hjelp her, pirket løs noe fra toppen og har nå plukket ut noe jeg håper er dem:
Er dette hele ventiltetningen?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 18 mai 2008, 02:30
Det så vel mistenkelig ut som en ventiltetning ja...

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
LeonLatex
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Legg inn
av LeonLatex » 18 mai 2008, 08:08
Trazor skrev:Trenger litt hjelp her, pirket løs noe fra toppen og har nå plukket ut noe jeg håper er dem:
Er dette hele ventiltetningen?
Jepp, det er det.
Kjetil
SAAB 9000 
M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 15 jun 2008, 20:15
Enda et litt n00b spørsmål, holder på å montere toppen, og vi ser vi har 3 slanger vi ikke helt vet hvor skal:
Slange 1 kommer opp fra mellom armene på innsuget, slange 2 kommer fra toppen på den rektangulære delen av innsuget, mens slange 3 aner vi rett og slett ikke hvor skal.
Takk for all hjelp!
(Og ja, neste gang tar vi litt flere bilder før vi begynner så vi ikke ender opp som nå...

)
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 15 jun 2008, 20:19
1: Skal innpå en "dings" som har to slike tilkoblinger, du vet det når du ser den
2: Er vel den lille slangen som skal inn på pluggen til veivhusventilasjonen?
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 15 jun 2008, 21:26
Eirik N396 skrev:1: Skal innpå en "dings" som har to slike tilkoblinger, du vet det når du ser den
Hehe, har du et ca område jeg kan lete etter denne dingsen?

SAAB 900 Aero, 1985.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 16 jun 2008, 08:48
sitter på samme plass som termostaten bare mellom sylinder 3 & ¤ ettersom jeg husker. Dingsen er en ventil som åpner/lukker når bilen blir varm. Det kan være et poeng å ta et bilde der man får med innsuget også. har noe og si hvor de vacuum ledningene kommer i fra

-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 26 jun 2008, 22:31
Er helt i innspurten nå, bilen er startet og det er 2 ting som må adresseres:
1. Turtelleren i instrumentpanelet virker ikke. Kan det være jeg har glemt å koble på en kontakt? I såfall hvor?
2. Motoren dør nesten når jeg vrir på rattet og servopumpen må i aksjon.
Kan 2 være relatert med 1? AIC ventilen kan vel ikke styre idle turtallet når den ikke har input?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 28 jun 2008, 10:20
Ingen som har noen idéer til hva som kan være galt?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 28 jun 2008, 12:19
har du kobla alt te coilen? tror'an hente turtallsignal fra den
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 05 jul 2008, 22:48
Spør her også siden flere gjerne leser her:
Vil en APC fra en 8v fungere i en 16v?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 06 jul 2008, 01:20
ja.
du har 2 typa APC. ein gammale (14 pins kontakt) og ein ny (25 pins kontakt). vett ikkje forskjellen i praksis men den nyaste e "best" og mest vanlig.
det kan kanskje ver forskjell i boksen fra 8v kontra 16v. men de e nok minimale. uansett så vil det ikkje ha någe å sei ved tweaking. eg har fleire boksa og prøvd någen av de. den rød e fra 9000 og virke kanon. de andre svarte virke og men gir mindre ladetrykk. om de komme fra 8v ellår 16v vett eg ikkje.
så lenge de e av samme type så e det bare å kjøra på.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 13 jul 2008, 18:19
Jeg sliter fremdeles med turtelleren, den virker ikke, og jeg har sjekket at alt er tilkoblet coilen. Sjekket også i venstre hjulbrønn, og alt ser ut til å være på stell. Noen flere feilkilder?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 19 jul 2008, 18:11
Trazor skrev:Jeg sliter fremdeles med turtelleren, den virker ikke, og jeg har sjekket at alt er tilkoblet coilen. Sjekket også i venstre hjulbrønn, og alt ser ut til å være på stell. Noen flere feilkilder?
Fremdeles ingen som har noen bra forslag?
SAAB 900 Aero, 1985.