9000 som hakker på turtal

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

9000 som hakker på turtal

Legg inn av kenny n277 » 19 jul 2006, 12:41

har en kamerat som kjøpte seg en 96 mod 9000 cse 2,3 ltt 170 hk orginalt.den har programm fra speedparts å noe opp justert trykk hos gjestrum larsen,
problemet som er det er at når en begynner å ladde så begynner den å med noe hakking, som om den kutter noe eller fusker,
elektronikken skal vist stoppe trykket på 0,95 bar. mens turboen er opp stillt til 1,1 bar, kan dette lage konflikter i elektronikken?? skal stille ned trykket på turboen igjen å prøve det.
men er det noen andre tips så tas de imot med takk, det er for varmt å drive med feilsøking nå.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 19 jul 2006, 13:37

Sikkert feil plugger.....
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 jul 2006, 14:55

Kongpetrus skrev:Sikkert feil plugger.....
Tror det är DI'n som håller på att ge upp, jag!
Laddtryck är för pluggar som vind för stearinljus!
Ju högre ladd, ju svårare att få ordentlig gnista från pluggen.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: 9000 som hakker på turtal

Legg inn av Bent N208 » 19 jul 2006, 14:59

kenny n277 skrev:har en kamerat som kjøpte seg en 96 mod 9000 cse 2,3 ltt 170 hk orginalt.den har programm fra speedparts å noe opp justert trykk hos gjestrum larsen,
problemet som er det er at når en begynner å ladde så begynner den å med noe hakking, som om den kutter noe eller fusker,
elektronikken skal vist stoppe trykket på 0,95 bar. mens turboen er opp stillt til 1,1 bar, kan dette lage konflikter i elektronikken?? skal stille ned trykket på turboen igjen å prøve det.
men er det noen andre tips så tas de imot med takk, det er for varmt å drive med feilsøking nå.
Heisan,,,

Hvis wastgate er strammet opp, er dette garantert årsaken til hakking og fuelcut ved pådrag.

Sjekk ut grunnladetrykket og juster det til 0,45 så er nok problemet borte.

" Stramming av wastgate er ikke forsvarlig trim "

Bent :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 20 jul 2006, 15:16

er helt enig i at å jusere på wastgate ikke er lurt, men det som var er jo at gjestrum larsen har gjort dette, er ikke han litt SAAB mann da??
har ikke rukket å fått gjort noe enda men holdr en knapp på opp strammet wastgate. får invistere i noen nye plugger å,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 jul 2006, 16:05

kenny n277 skrev:er helt enig i at å jusere på wastgate ikke er lurt, men det som var er jo at gjestrum larsen har gjort dette, er ikke han litt SAAB mann da??
har ikke rukket å fått gjort noe enda men holdr en knapp på opp strammet wastgate. får invistere i noen nye plugger å,
Er jo mulig gjestrum larsen har gjort dette fordi grunnladetrykket var for lavt. Sjekk trykket før du skrur på det du :wink:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 24 jul 2006, 11:50

Er jo mulig gjestrum larsen har gjort dette fordi grunnladetrykket var for lavt. Sjekk trykket før du skrur på det du
kan godt være det, men det er jo høyere en det som er gr trykk, hvis grunn trykk skal være 0,45 så er jo 1,1 litt mye. har jo enda ikke fått tid til å se på det da, forrige eier brukte den sånn i 1,5 år uten å plages med det som han sa, må nok få gjort noe snart
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Svar