Chip tuning til 9000CSE

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Kim_H N822
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 04 jul 2006, 16:05
Sted: Ski

Chip tuning til 9000CSE

Legg inn av Kim_H N822 » 26 jul 2006, 17:17

Lurer på hvor godt chip tuning virker på bilen og om d sliter veldig på automat girkassa. Har en 9000CSE 2.3T Automat som jeg gjerne skulla gjort noen små oppgraderinger for å få opp farta på den. Så hvis noen har noen tips tar jeg gjerne imot :)
Saab 9000CSE 2.3 turbo aut. M95
(solgt) På leting etter "ny" saab!

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 26 jul 2006, 17:40

Speedparts
Maptun
RaceStuff

Her har du noen firmaer som leverer trim til din bil. Hvordan det funker med automat vet jeg ikke :oops:

Lykke til! :wink:
9³ TurboX

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 26 jul 2006, 20:36

Pass på så du får momentbegrensing på 1. og 2. gear.. Ikke alle legger inn dette,og da blir det tøft å være automat.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 jul 2006, 20:42

Husk på at SAAB aldri har levert meir guffe enn 200hk på automatkassene til 9000. Sjølv Aero-en vart levert med 200hk med automatgir, kontra 225 med manuell. Aero med automat hade også den vanlige turboen, ikkje TD04 som manuellgira Aeroar hadde.
Eg hadde ihvertfall vore litt skeptisk til å trimme ein bil med automat, då kassene ikkje er dei sterkaste i utgongspunktet.

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 26 jul 2006, 21:14

Det er ikke levert mer enn 225hk på manuell heller,selv om kassa tåler mer.. :wink: Automaten er ikke skuddsikker,men det er heller ikke den manuelle. Kjører man med hodet og ikke på død og liv skal vinne hvert lyskryssrace,ser jeg ikke noe problem i å trimme automat. Bilen blir i allefall mer lettkjørt,min brukte mindre bensin som en bonus.. :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Kim_H N822
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 04 jul 2006, 16:05
Sted: Ski

Legg inn av Kim_H N822 » 26 jul 2006, 22:21

Kunna så absolutt trengt mindre bensinforbruk på den ja. Tror chip prosjektet blir utsatt, røyk nettopp en radiatorslange inn til varmeanlegget. Må nok ta sykkelen fatt i morgen tidlig :S
Saab 9000CSE 2.3 turbo aut. M95
(solgt) På leting etter "ny" saab!

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 26 jul 2006, 22:39

Trim og automat på 200 hk 9000 har neppe noe for seg om formålet er grisekjøring.
200 hk klarer fint å ødelegge kassen, du trenger ikke mer for å klare det.
En kompis av meg med samme opplegget ødela 2, en uten trim, og en med trim.

Da den ble trimmet hadde jeg akkurat hentet en ny kasse til ham, og det gikk vel kanskje 1000-2000 km. før den slitter nye kassen var ødelagt.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Kim_H N822
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 04 jul 2006, 16:05
Sted: Ski

Legg inn av Kim_H N822 » 26 jul 2006, 22:46

Høres ut som det bare er å droppe trimming da, har jo ikke råd til å bytte automatkasse i tid og utid. Har blitt fra råda dette av flere Saab folk. Takk for hjelpa uansett alle samme!
Saab 9000CSE 2.3 turbo aut. M95
(solgt) På leting etter "ny" saab!

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 26 jul 2006, 23:30

Kan anbefale MapTun! På vår forrige '95 9000 CS aut. (170 hk) var det programvare fra Abbot Racing. Fungerte ikke helt bra... MapTun slettet denne programvaren og la inn 9000 Aero (tilpasset aut.) Fungerte meget bra!! Hadde "vifte" fra 9-5 Aero i bilen... Den var veldig lettbeint! Hehe :lol:
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jul 2006, 09:10

Det er ikke motoren som dreper girkassa, det er sjåføren! Trim i vei, men kjør med hodet! Selv om du kjører forsiktig får du gleden av en mer lettkjørt bil som virker mye lettere og som du kan kjøre billigere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 27 jul 2006, 11:17

Ingvar N629 skrev:Det er ikke motoren som dreper girkassa, det er sjåføren! Trim i vei, men kjør med hodet! Selv om du kjører forsiktig får du gleden av en mer lettkjørt bil som virker mye lettere og som du kan kjøre billigere.
Ja, det er lett å si, men ikke alltid like lett å huske på når man står der.
Jeg har selv en 9-5 2,3 t med aut. Selvfølgelig hadde det vært kjekt med trim, men nå har jeg hatt mye andre problemer, og slik jeg ser det så trenger jeg ikke betale for å få enda flere.
Jeg liker girkassen min.
Det hadde vært dumt om den gikk i stykker.
Ikke må jeg glemme slitasjen på akslinger/ knuter heller.
Det finnes ingenting på bilen min som ber om trim.
Enda mindre på en gammel 9000 med svakere girkasse.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 27 jul 2006, 14:00

Jeg har en onkel som for kort tid siden var hos et firma i Uddevalla og fikk en liten effektøkning i sin 2,3 9000 med automat.
Den går greit, og har et godt drag hele veien (jeg har ikke vært over 5200 o/min dog).
Kan vanskelig tenke meg at de 30 hk han fikk ekstra er det som gjør at kassa tar kvelden. Det er nok som andre her har sagt innsiden av sjåførens hode som knekker kasser....... (ja da, noen er sikkert meget uheldige, shit happends, jeg vet det!).
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 27 jul 2006, 14:13

Hvordan bruker man huet når man kjører automat? Aldri pedalen i bånn?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 jul 2006, 16:45

Det er vel noe med å unngå gassen i bånn på lave turtall/lave gir?

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 27 jul 2006, 17:11

Men hvordan får man kjørt forbi da? En automat kjører jo stort sett på lave turtall :P
04' 9-3ss 1.8t

Svar