
Chip tuning til 9000CSE
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 56
- Registrert: 04 jul 2006, 16:05
- Sted: Ski
Chip tuning til 9000CSE
Lurer på hvor godt chip tuning virker på bilen og om d sliter veldig på automat girkassa. Har en 9000CSE 2.3T Automat som jeg gjerne skulla gjort noen små oppgraderinger for å få opp farta på den. Så hvis noen har noen tips tar jeg gjerne imot 

Saab 9000CSE 2.3 turbo aut. M95
(solgt) På leting etter "ny" saab!
(solgt) På leting etter "ny" saab!
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Speedparts
Maptun
RaceStuff
Her har du noen firmaer som leverer trim til din bil. Hvordan det funker med automat vet jeg ikke
Lykke til!
Maptun
RaceStuff
Her har du noen firmaer som leverer trim til din bil. Hvordan det funker med automat vet jeg ikke

Lykke til!

9³ TurboX
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Husk på at SAAB aldri har levert meir guffe enn 200hk på automatkassene til 9000. Sjølv Aero-en vart levert med 200hk med automatgir, kontra 225 med manuell. Aero med automat hade også den vanlige turboen, ikkje TD04 som manuellgira Aeroar hadde.
Eg hadde ihvertfall vore litt skeptisk til å trimme ein bil med automat, då kassene ikkje er dei sterkaste i utgongspunktet.
Eg hadde ihvertfall vore litt skeptisk til å trimme ein bil med automat, då kassene ikkje er dei sterkaste i utgongspunktet.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Det er ikke levert mer enn 225hk på manuell heller,selv om kassa tåler mer..
Automaten er ikke skuddsikker,men det er heller ikke den manuelle. Kjører man med hodet og ikke på død og liv skal vinne hvert lyskryssrace,ser jeg ikke noe problem i å trimme automat. Bilen blir i allefall mer lettkjørt,min brukte mindre bensin som en bonus.. 


M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 56
- Registrert: 04 jul 2006, 16:05
- Sted: Ski
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Trim og automat på 200 hk 9000 har neppe noe for seg om formålet er grisekjøring.
200 hk klarer fint å ødelegge kassen, du trenger ikke mer for å klare det.
En kompis av meg med samme opplegget ødela 2, en uten trim, og en med trim.
Da den ble trimmet hadde jeg akkurat hentet en ny kasse til ham, og det gikk vel kanskje 1000-2000 km. før den slitter nye kassen var ødelagt.
200 hk klarer fint å ødelegge kassen, du trenger ikke mer for å klare det.
En kompis av meg med samme opplegget ødela 2, en uten trim, og en med trim.
Da den ble trimmet hadde jeg akkurat hentet en ny kasse til ham, og det gikk vel kanskje 1000-2000 km. før den slitter nye kassen var ødelagt.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 56
- Registrert: 04 jul 2006, 16:05
- Sted: Ski
Kan anbefale MapTun! På vår forrige '95 9000 CS aut. (170 hk) var det programvare fra Abbot Racing. Fungerte ikke helt bra... MapTun slettet denne programvaren og la inn 9000 Aero (tilpasset aut.) Fungerte meget bra!! Hadde "vifte" fra 9-5 Aero i bilen... Den var veldig lettbeint! Hehe 

..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er ikke motoren som dreper girkassa, det er sjåføren! Trim i vei, men kjør med hodet! Selv om du kjører forsiktig får du gleden av en mer lettkjørt bil som virker mye lettere og som du kan kjøre billigere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Ja, det er lett å si, men ikke alltid like lett å huske på når man står der.Ingvar N629 skrev:Det er ikke motoren som dreper girkassa, det er sjåføren! Trim i vei, men kjør med hodet! Selv om du kjører forsiktig får du gleden av en mer lettkjørt bil som virker mye lettere og som du kan kjøre billigere.
Jeg har selv en 9-5 2,3 t med aut. Selvfølgelig hadde det vært kjekt med trim, men nå har jeg hatt mye andre problemer, og slik jeg ser det så trenger jeg ikke betale for å få enda flere.
Jeg liker girkassen min.
Det hadde vært dumt om den gikk i stykker.
Ikke må jeg glemme slitasjen på akslinger/ knuter heller.
Det finnes ingenting på bilen min som ber om trim.
Enda mindre på en gammel 9000 med svakere girkasse.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Jeg har en onkel som for kort tid siden var hos et firma i Uddevalla og fikk en liten effektøkning i sin 2,3 9000 med automat.
Den går greit, og har et godt drag hele veien (jeg har ikke vært over 5200 o/min dog).
Kan vanskelig tenke meg at de 30 hk han fikk ekstra er det som gjør at kassa tar kvelden. Det er nok som andre her har sagt innsiden av sjåførens hode som knekker kasser....... (ja da, noen er sikkert meget uheldige, shit happends, jeg vet det!).
Den går greit, og har et godt drag hele veien (jeg har ikke vært over 5200 o/min dog).
Kan vanskelig tenke meg at de 30 hk han fikk ekstra er det som gjør at kassa tar kvelden. Det er nok som andre her har sagt innsiden av sjåførens hode som knekker kasser....... (ja da, noen er sikkert meget uheldige, shit happends, jeg vet det!).
Hilsen Ole-P. N-154
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt: