9000 med trimsats

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

9000 med trimsats

Legg inn av Johan N828 » 11 feb 2007, 19:17

Hei. I dag var jeg og en venn av meg og prøve kjørte en 9000 2.0t CSE "96.
Han som eier den fortalte at den var trimmet litt men han viste ikke nøyaktig hvor mange hester den hadde. Etter en liten kikk under panseret så jeg at den hadde fått magnetventil, ny boks og nytt luft filter.
Men ved gass pådrag så var det som at den "trinnvis" gav mer kraft.

Noen som vet hva dette kan skyldes? Evt om det skal være sånn?

Mvh Johan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 11 feb 2007, 22:21

Ikke for og mase med tråden men det haster litt. noen som har en ide om dette?

Mvh Johan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 feb 2007, 22:40

Er jo ikke akkurat mye info du deler med oss ;)
Beskrivelsen om "trinnvis mer kraft" sier meg heller ikke mye.. Ved hvilke turtall snakker du om?

Hvordan oppfører den seg ?? er dette på alle gir? De fleste trimsoftwarene til 9k har ladetrykksbegrensning på første og andre gir...
Hvor mye lader den? Lite, normalt eller mye??
Noen ulyder?
Hva med eksos, er den skiftet? Ofte så kan eksosen gå tett på eldre biler.

De fleste 9k med "steg 1" gir vel rundt 210-220 hk..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 11 feb 2007, 23:23

Beklager for så lite info.
tror det var 2 og 3 gir vi fikk prøvd og virkelig dra på. Absolutt ingen ulyder.
Det er halvsats 3" eksos.
Liten bilde beskrivelse av hvordan det kjennes ut når man trykker pedalen mot gulvet.

Bilde

Mvh Johan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 feb 2007, 23:28

Turbotrykk på avveie? Evt at den hele tiden justerer ned trykket pga ett eller annet? Når du sier at den "har fått" magnetventil så er det vel orginalt en lavtrykker, og da er det jo ingen turbotrykksmåler du kan se dette på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 11 feb 2007, 23:35

Riktig observert. Ikke noen nål her som viser trykket:P

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 feb 2007, 23:59

Johan N828 skrev:Riktig observert. Ikke noen nål her som viser trykket:P
Heng på en gradert turbotrykksmåler slik at du vet hvordan den oppfører seg, synsing er ikke lett å feilsøke på;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 12 feb 2007, 01:20

en lettrykker har da ikke apc.. hva mener du med at den har fått magnetventil? kan man ha magnetventil og ikke apc?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 12 feb 2007, 08:15

Min og9-3 var litt slik føre LMM ble skiftet. Litt større "hopp" hos meg da.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 12 feb 2007, 09:38

Nei den har ikke APC. Men den har en annen type boks som sitter nesten under front vinduet. Denne har blitt byttet. Men er det noen som tror dette er noe alvorlig?

Mvh Johan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 feb 2007, 11:01

candikid skrev:en lettrykker har da ikke apc.. hva mener du med at den har fått magnetventil? kan man ha magnetventil og ikke apc?
En 96-modell har trionic 5.5. Trionic styrer alt, og har ikke frittstående systemer og bokser overalt til å styre tenning og trykk. For å koble inn ladetrykksstyring på lettrykkeren må det bare monteres MV, ledningene ligger klar. Men man må enten bytte boks eller omprogrammere den man har.

Hva som forårsaker et ladetrykk som enten ikke er stabilt eller stadig blir regulert ned er ikke lett å si med dette grunnlaget, Johan... Dersom det er Trionic som hele tiden regulerer det ned, så må du ha Tech II for å se hvorfor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 12 feb 2007, 13:26

Ok. Dette er en bil en vnn av meg skal kjøpe. Men jeg tror han kjøper den uansett ettersom at den er strøken. Så får vi heller fine ut av det ujevne draget senere=)

Takk for alle svarene.

Mvh Johan

Brukeravatar
Bech N942
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 15 jan 2007, 23:04
Medlemsnummer: 942
Sted: Akershus og litt Sverige

Legg inn av Bech N942 » 12 feb 2007, 20:55

Toppers \:D/

Brukeravatar
Bech N942
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 15 jan 2007, 23:04
Medlemsnummer: 942
Sted: Akershus og litt Sverige

Legg inn av Bech N942 » 12 feb 2007, 21:01

Daniel N683 skrev:
Bech skrev:Toppers \:D/
ikke akkurat det man kan si om avataren din :wink:
Eller dine lunger \:D/

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 12 feb 2007, 21:02

Bech skrev:
Daniel N683 skrev:
Bech skrev:Toppers \:D/
ikke akkurat det man kan si om avataren din :wink:
Eller dine lunger \:D/
Haha. Burned Daniboy ;)

Svar