Enda et dumpventil spørsmål

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Enda et dumpventil spørsmål

Legg inn av OLEZZ » 04 mar 2007, 20:19

Jeg trenger en dumpventil som er flertonet, ikke bare "psh"
kan noen evt finne en på speedparts? hørte noen sier jeg trenger open air kit i tillegg?

hadde vært fint om noen kunne funnet ut/vet hva jeg må gjøre for å få mer enn bare psh-lyd. Snakk om orginal saab 900 turbo, 86 modell.

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 04 mar 2007, 21:02

05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 mar 2007, 21:38

Haha, er dette bare søndagshumor, eller mener du at vil kjøre rundt med en hønse og andegård under panseret? :lol:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 04 mar 2007, 22:13

finnes det sekvensielle dumpventiler til 95`n? med resirk altså? :roll:
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 04 mar 2007, 22:14

Daniel N683 skrev:sånn en? http://www.youtube.com/watch?v=Y4bZHpT-L38

Da leter du etter en sekvensiell dumpventil.. Finnes mye der ute du kan velge mellom..

noe lignende den ja. Men IKKE de dyrelydene over her :p

har et eksempel her: http://www.youtube.com/watch?v=LFDXQbw_NQg

fra ca 1.20 og ut.

hvor får jeg tak i de type dumpventilene? Aldri sett saab 900 med de type dumpventilene. alltid vært bare "pshhhh"

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 04 mar 2007, 22:30

fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:

Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 04 mar 2007, 22:40

hvor? :lol:
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 mar 2007, 23:40

OLEZZ skrev:fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:

Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Det høres jo ut som en mer sivilisert løsning, jeg også lurer på hvor?

Også lurer jeg på hva forskjellen på åpen og resirk er, er det slik at resirk holder trykket lenger, slik at trykket fortere stiger igjen ved giring? vil åpen slippe ut alt trykket, eller bare minimalt av det, hva er fordeler/ulemper med de begge?

Og til sist, bør man ha mye power før man instalerer slikt, eller kan man starte allerede ved steg 1 og få noe morsomt ut av det?

Thx! 8)
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 04 mar 2007, 23:50

Greia med resirk. dump er at den sender luften som allerede er målt av LMM tilbake i systemet igjen, dette gjør ikke den åpne ventilen, den sender alt ut i friluft.
ERGO: har du LMM så må du ha resirk.dump siden den luften som allerede er målt av LMM må forbli i systemet, hvis ikke blir det tull med blandingen osv
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 04 mar 2007, 23:54

daytonabeach skrev:
OLEZZ skrev:fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:

Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Det høres jo ut som en mer sivilisert løsning, jeg også lurer på hvor?

Også lurer jeg på hva forskjellen på åpen og resirk er, er det slik at resirk holder trykket lenger, slik at trykket fortere stiger igjen ved giring? vil åpen slippe ut alt trykket, eller bare minimalt av det, hva er fordeler/ulemper med de begge?

Og til sist, bør man ha mye power før man instalerer slikt, eller kan man starte allerede ved steg 1 og få noe morsomt ut av det?

Thx! 8)
åpen dumpventil slipper all lufta ut i atmosfæren, gjerne via en traktformet tut:P (TurboXS RFL)
Resirkulerende dumpventil dumper lufta tilbake igjen luftfilterrøret, tilbake på andre siden av turboen igjen. .
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 05 mar 2007, 00:00

Henrik N449 skrev:
daytonabeach skrev:
OLEZZ skrev:fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:

Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Det høres jo ut som en mer sivilisert løsning, jeg også lurer på hvor?

Også lurer jeg på hva forskjellen på åpen og resirk er, er det slik at resirk holder trykket lenger, slik at trykket fortere stiger igjen ved giring? vil åpen slippe ut alt trykket, eller bare minimalt av det, hva er fordeler/ulemper med de begge?

Og til sist, bør man ha mye power før man instalerer slikt, eller kan man starte allerede ved steg 1 og få noe morsomt ut av det?

Thx! 8)
åpen dumpventil slipper all lufta ut i atmosfæren, gjerne via en traktformet tut:P (TurboXS RFL)
Resirkulerende dumpventil dumper lufta tilbake igjen luftfilterrøret, tilbake på andre siden av turboen igjen. .
Ja, det var det jeg regnet med, men hva med de siste spørsmålene mine, anyone?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 05 mar 2007, 00:02

Jeg kjører med original turbobil med resirk.dump, fungerer fjell, men selvfølgelig litt artigere med litt ekstra trykk ;)
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

OLEZZ
Innlegg: 11
Registrert: 04 mar 2007, 19:52

Legg inn av OLEZZ » 05 mar 2007, 00:37

nå henger jeg ikke helt med..hva står LMM for?

Hvis jeg da kjøper åpen dump da, med "tut". Får jeg mer enn bare "psssh"?
vil ha noe lignende de over her, bortsett fra de øverste dyrelydene.
Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?

er ny på forumet her, så henger ikke helt med enda :)

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 05 mar 2007, 00:42

OLEZZ skrev:nå henger jeg ikke helt med..hva står LMM for?

Hvis jeg da kjøper åpen dump da, med "tut". Får jeg mer enn bare "psssh"?
vil ha noe lignende de over her, bortsett fra de øverste dyrelydene.
Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?

er ny på forumet her, så henger ikke helt med enda :)
LMM = Luftmengdemåler :wink:
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 mar 2007, 00:52

OLEZZ skrev: Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?
Den slangen på toppen styrer når dump/AV skal åpne. Monteres på innsuget, etter spjeldhuset. (Så når spjeldhuset stenges, dvs du slipper gassen, vil det bli vakuum her, som "suger" opp stemplet i AV'n og slipper ut trykket. AV står for avlastingsventil, som igjen er et annet ord for dump ;))

Svar