Enda et dumpventil spørsmål
Moderator: Moderatorer
Enda et dumpventil spørsmål
Jeg trenger en dumpventil som er flertonet, ikke bare "psh"
kan noen evt finne en på speedparts? hørte noen sier jeg trenger open air kit i tillegg?
hadde vært fint om noen kunne funnet ut/vet hva jeg må gjøre for å få mer enn bare psh-lyd. Snakk om orginal saab 900 turbo, 86 modell.
kan noen evt finne en på speedparts? hørte noen sier jeg trenger open air kit i tillegg?
hadde vært fint om noen kunne funnet ut/vet hva jeg må gjøre for å få mer enn bare psh-lyd. Snakk om orginal saab 900 turbo, 86 modell.
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Sånn du mener?
http://www.youtube.com/watch?v=W_Qul7MiImk
http://www.youtube.com/watch?v=lZG0RS3m ... ed&search=

http://www.youtube.com/watch?v=W_Qul7MiImk
http://www.youtube.com/watch?v=lZG0RS3m ... ed&search=

05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
- saab95turbo N845
- 1.2 bar
- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
finnes det sekvensielle dumpventiler til 95`n? med resirk altså? 

Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
Daniel N683 skrev:sånn en? http://www.youtube.com/watch?v=Y4bZHpT-L38
Da leter du etter en sekvensiell dumpventil.. Finnes mye der ute du kan velge mellom..
noe lignende den ja. Men IKKE de dyrelydene over her

har et eksempel her: http://www.youtube.com/watch?v=LFDXQbw_NQg
fra ca 1.20 og ut.
hvor får jeg tak i de type dumpventilene? Aldri sett saab 900 med de type dumpventilene. alltid vært bare "pshhhh"
fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:
Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
- saab95turbo N845
- 1.2 bar
- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
hvor? 

Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
Det høres jo ut som en mer sivilisert løsning, jeg også lurer på hvor?OLEZZ skrev:fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:
Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Også lurer jeg på hva forskjellen på åpen og resirk er, er det slik at resirk holder trykket lenger, slik at trykket fortere stiger igjen ved giring? vil åpen slippe ut alt trykket, eller bare minimalt av det, hva er fordeler/ulemper med de begge?
Og til sist, bør man ha mye power før man instalerer slikt, eller kan man starte allerede ved steg 1 og få noe morsomt ut av det?
Thx!

Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
Greia med resirk. dump er at den sender luften som allerede er målt av LMM tilbake i systemet igjen, dette gjør ikke den åpne ventilen, den sender alt ut i friluft.
ERGO: har du LMM så må du ha resirk.dump siden den luften som allerede er målt av LMM må forbli i systemet, hvis ikke blir det tull med blandingen osv
ERGO: har du LMM så må du ha resirk.dump siden den luften som allerede er målt av LMM må forbli i systemet, hvis ikke blir det tull med blandingen osv
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
åpen dumpventil slipper all lufta ut i atmosfæren, gjerne via en traktformet tut:P (TurboXS RFL)daytonabeach skrev:Det høres jo ut som en mer sivilisert løsning, jeg også lurer på hvor?OLEZZ skrev:fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:
Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Også lurer jeg på hva forskjellen på åpen og resirk er, er det slik at resirk holder trykket lenger, slik at trykket fortere stiger igjen ved giring? vil åpen slippe ut alt trykket, eller bare minimalt av det, hva er fordeler/ulemper med de begge?
Og til sist, bør man ha mye power før man instalerer slikt, eller kan man starte allerede ved steg 1 og få noe morsomt ut av det?
Thx!
Resirkulerende dumpventil dumper lufta tilbake igjen luftfilterrøret, tilbake på andre siden av turboen igjen. .
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
Ja, det var det jeg regnet med, men hva med de siste spørsmålene mine, anyone?Henrik N449 skrev:åpen dumpventil slipper all lufta ut i atmosfæren, gjerne via en traktformet tut:P (TurboXS RFL)daytonabeach skrev:Det høres jo ut som en mer sivilisert løsning, jeg også lurer på hvor?OLEZZ skrev:fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:
Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Også lurer jeg på hva forskjellen på åpen og resirk er, er det slik at resirk holder trykket lenger, slik at trykket fortere stiger igjen ved giring? vil åpen slippe ut alt trykket, eller bare minimalt av det, hva er fordeler/ulemper med de begge?
Og til sist, bør man ha mye power før man instalerer slikt, eller kan man starte allerede ved steg 1 og få noe morsomt ut av det?
Thx!
Resirkulerende dumpventil dumper lufta tilbake igjen luftfilterrøret, tilbake på andre siden av turboen igjen. .
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
Jeg kjører med original turbobil med resirk.dump, fungerer fjell, men selvfølgelig litt artigere med litt ekstra trykk 

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
nå henger jeg ikke helt med..hva står LMM for?
Hvis jeg da kjøper åpen dump da, med "tut". Får jeg mer enn bare "psssh"?
vil ha noe lignende de over her, bortsett fra de øverste dyrelydene.
Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?
er ny på forumet her, så henger ikke helt med enda
Hvis jeg da kjøper åpen dump da, med "tut". Får jeg mer enn bare "psssh"?
vil ha noe lignende de over her, bortsett fra de øverste dyrelydene.
Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?
er ny på forumet her, så henger ikke helt med enda

LMM = LuftmengdemålerOLEZZ skrev:nå henger jeg ikke helt med..hva står LMM for?
Hvis jeg da kjøper åpen dump da, med "tut". Får jeg mer enn bare "psssh"?
vil ha noe lignende de over her, bortsett fra de øverste dyrelydene.
Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?
er ny på forumet her, så henger ikke helt med enda

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Den slangen på toppen styrer når dump/AV skal åpne. Monteres på innsuget, etter spjeldhuset. (Så når spjeldhuset stenges, dvs du slipper gassen, vil det bli vakuum her, som "suger" opp stemplet i AV'n og slipper ut trykket. AV står for avlastingsventil, som igjen er et annet ord for dumpOLEZZ skrev: Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?
