Eksos

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

Eksos

Legg inn av santo » 28 mar 2007, 18:21

Anlegget på min 96 mod 9000 cse 2,0 turbo er gåent Hva slags anlegg bør jeg sette på, tenkte å bytte alt Har dårlig erfaring med å bytte en og en del

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 mar 2007, 18:43

Jeg hater å skifte eksos så jeg sverger til Ferrita's rustfrie system, de koster litt mere men har skikkelig god passform og de er nesten evigvarende 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

eksos

Legg inn av santo » 28 mar 2007, 18:46

hei må en foreta noen justeringer av turbo etter at en har montert et effekt anlegg ,Tror jeg har lest noe om det her et sted på forumet i tilfelle så må vel bilen inn på versted til noen som har greie på sånt?

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

eksos

Legg inn av Bent N208 » 28 mar 2007, 18:46

JT eller Ferrita kan du kjøpe hos Speedparts ! :lol:

Se på http://www.speedpartsnorway.no
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: eksos

Legg inn av Tor N12 » 28 mar 2007, 18:54

santo skrev:hei må en foreta noen justeringer av turbo etter at en har montert et effekt anlegg ,Tror jeg har lest noe om det her et sted på forumet i tilfelle så må vel bilen inn på versted til noen som har greie på sånt?
Det hender at du må justere grunnladetrykket men det er ikke noe problem å gjøre selv om du skaffer deg en gradert turbotrykksmåler.
Hvis du ikke vil gjøre dette selv så kan det umulig være kostbart på et verksted, jobben tar normalt 15-30 min
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: eksos

Legg inn av Eirik N396 » 28 mar 2007, 18:55

santo skrev:hei må en foreta noen justeringer av turbo etter at en har montert et effekt anlegg ,Tror jeg har lest noe om det her et sted på forumet i tilfelle så må vel bilen inn på versted til noen som har greie på sånt?
Om du skifter til større eksos, må du nok justere grunnladetrykket ditt litt. Det er ikke egentlig en vanskelig jobb! Men det er kanskje litt vanskelig å gjøre selv, om en er alene og aldri har vært borti det før.. :) Kanskje noen her fra forumet kan hjelpe deg!?

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Monter

Legg inn av Bent N208 » 28 mar 2007, 18:58

Kjøp å monter eksosen, så hjelper sikkert noen ifra SPN deg på tlf med " grunnladetrykket !!

Bænt
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Legg inn av Birger N372 » 29 mar 2007, 18:52

Skal få montert Ferrita Sport halvsats+flexrør i morgen på min 9000... Det er en original 2,3 ltt - må det justeres noe da eller er det bare på trimmede biler det må gjøres ?

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 29 mar 2007, 21:15

Hvis man har APC-system på bilen, vil ikke dette justere inn riktig grunnladetrykk i forhold til den aktuelle motstand man har på eksosen?

Jeg skiftet til 3`` JT helt frem på min OG900 T16 Aero 1990, etter at den var chiptunet og APC-boksen justert. Da gjorde jeg ikke noen oppjustering av grunnladetrykket etter at anlegget kom på, men det var fordi jeg fikk beskjed fra vedk. mekaniker som hadde chipet bilen grunnladetrykket allerede var justert opp og at APC-systemet var i samsvar med det nye anlegget.

Stemmer dette?

Hadde det blitt annerledes hvis jeg hadde satt på 3``-anlegg på bilen uten at den var chipet, altså slik den var med original APC og turbo.

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 29 mar 2007, 21:19

Grunnladetrykket må fysisk justeres med wastegatestaget på turboen. Det kan ikke programmeres, og vil vel i de fleste tilfeller forandre seg ved skifte til større eksos,siden mottrykket blir mindre.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Legg inn av untouch4ble N1021 » 30 mar 2007, 05:08

Så ganske kule ut de Ferrita rustfritt hos speedpars. Noen som vet hva de vil ta for å montere det?
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 mar 2007, 09:37

untouch4ble skrev:Så ganske kule ut de Ferrita rustfritt hos speedpars. Noen som vet hva de vil ta for å montere det?
Sikkert best å spørre Speedparts :) Ring dem, eller prøv med en mail.

Svar