Eksos
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
eksos
hei må en foreta noen justeringer av turbo etter at en har montert et effekt anlegg ,Tror jeg har lest noe om det her et sted på forumet i tilfelle så må vel bilen inn på versted til noen som har greie på sånt?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: eksos
Det hender at du må justere grunnladetrykket men det er ikke noe problem å gjøre selv om du skaffer deg en gradert turbotrykksmåler.santo skrev:hei må en foreta noen justeringer av turbo etter at en har montert et effekt anlegg ,Tror jeg har lest noe om det her et sted på forumet i tilfelle så må vel bilen inn på versted til noen som har greie på sånt?
Hvis du ikke vil gjøre dette selv så kan det umulig være kostbart på et verksted, jobben tar normalt 15-30 min
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: eksos
Om du skifter til større eksos, må du nok justere grunnladetrykket ditt litt. Det er ikke egentlig en vanskelig jobb! Men det er kanskje litt vanskelig å gjøre selv, om en er alene og aldri har vært borti det før..santo skrev:hei må en foreta noen justeringer av turbo etter at en har montert et effekt anlegg ,Tror jeg har lest noe om det her et sted på forumet i tilfelle så må vel bilen inn på versted til noen som har greie på sånt?

- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Monter
Kjøp å monter eksosen, så hjelper sikkert noen ifra SPN deg på tlf med " grunnladetrykket !!
Bænt
Bænt
Close to your saab,closer to you with Speedparts
- Birger N372
- 1,5 bar
- Innlegg: 360
- Registrert: 30 nov 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Hvis man har APC-system på bilen, vil ikke dette justere inn riktig grunnladetrykk i forhold til den aktuelle motstand man har på eksosen?
Jeg skiftet til 3`` JT helt frem på min OG900 T16 Aero 1990, etter at den var chiptunet og APC-boksen justert. Da gjorde jeg ikke noen oppjustering av grunnladetrykket etter at anlegget kom på, men det var fordi jeg fikk beskjed fra vedk. mekaniker som hadde chipet bilen grunnladetrykket allerede var justert opp og at APC-systemet var i samsvar med det nye anlegget.
Stemmer dette?
Hadde det blitt annerledes hvis jeg hadde satt på 3``-anlegg på bilen uten at den var chipet, altså slik den var med original APC og turbo.
Jeg skiftet til 3`` JT helt frem på min OG900 T16 Aero 1990, etter at den var chiptunet og APC-boksen justert. Da gjorde jeg ikke noen oppjustering av grunnladetrykket etter at anlegget kom på, men det var fordi jeg fikk beskjed fra vedk. mekaniker som hadde chipet bilen grunnladetrykket allerede var justert opp og at APC-systemet var i samsvar med det nye anlegget.
Stemmer dette?
Hadde det blitt annerledes hvis jeg hadde satt på 3``-anlegg på bilen uten at den var chipet, altså slik den var med original APC og turbo.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Grunnladetrykket må fysisk justeres med wastegatestaget på turboen. Det kan ikke programmeres, og vil vel i de fleste tilfeller forandre seg ved skifte til større eksos,siden mottrykket blir mindre.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt: