Tar en turbo skade av å ha vært under vann?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Tar en turbo skade av å ha vært under vann?

Legg inn av EdHunter N815 » 14 mai 2007, 11:50

Jeg er på jakt etter ny turbo, siden den jeg har begynner å lage mer lyder enn hva som er normalt. Jeg fant da en turbo hos en vrakhandler fra en M96 9000 2,0 ltt, som har samme turbo som min.

Det jeg lurer på er at de opplyser at bilen har vært under vann. Jeg antar da at bilen har havnet i vann/sjø i sammenheng med en ulykke. Spørsmålet er om turboen på noen måte kan ha tatt skade av dette?

Edit: Og en ting til; 2500,- er det ok pris for denne? Bilen har trillet 182 000 km. Tilstand på turboen sier å være bra.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 14 mai 2007, 11:58

Jeg ville ikke kjøpt den turboen, kjøp en sikker turbo, kjedelig om den ryker igjen pga av det. Tror ikke lager osv har godt av vann :wink:

EDIT: jeg kjøpte en nesten ny turbo til NG900 til 3000kr, denne hadde gått 840km, så jeg synes det var en stiv pris
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 mai 2007, 12:05

Bare så du vet det så er ikke turboene fra kortmotoren helt lik den du har, festet til støttestaget som går til blokka er annerledes slik at du i såfall må lage deg et eget feste.


EDIT: Å ja, en turbo har ikke godt av å være under vann!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 mai 2007, 12:07

Cato N698 skrev:Jeg ville ikke kjøpt den turboen, kjøp en sikker turbo, kjedelig om den ryker igjen pga av det. Tror ikke lager osv har godt av vann :wink:

EDIT: jeg kjøpte en nesten ny turbo til NG900 til 3000kr, denne hadde gått 840km, så jeg synes det var en stiv pris
Nei jeg er litt skeptisk. Det spørs vel veldig på om det var salt eller ferskvann, hvor lenge bilen lå der, osv. Men vannet kan vel ikke ha klart å komme inn til lagrene? Oljesystemet er jo tett? Ser for meg at det eneste stedet vannet kommer seg inn til turboen er via eksos og luftfilter jeg da.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 mai 2007, 12:11

Tor N12 skrev:Bare så du vet det så er ikke turboene fra kortmotoren helt lik den du har, festet til støttestaget som går til blokka er annerledes slik at du i såfall må lage deg et eget feste.


EDIT: Å ja, en turbo har ikke godt av å være under vann!
Nei jeg er klar over det med festet. Har tilgang på sveiseutstyr, så et feste skal vi klare å lage til. ;)
Jeg syns det er verdt jobben å få satt på turbo fra en ltt som så klart har fått mye bedre behandling enn i en fulltrykker. Og så er de nyere da...

Tror jeg slår fra meg denne turboen her, se om jeg finner en som ikke har badet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar