Jeg er på jakt etter ny turbo, siden den jeg har begynner å lage mer lyder enn hva som er normalt. Jeg fant da en turbo hos en vrakhandler fra en M96 9000 2,0 ltt, som har samme turbo som min.
Det jeg lurer på er at de opplyser at bilen har vært under vann. Jeg antar da at bilen har havnet i vann/sjø i sammenheng med en ulykke. Spørsmålet er om turboen på noen måte kan ha tatt skade av dette?
Edit: Og en ting til; 2500,- er det ok pris for denne? Bilen har trillet 182 000 km. Tilstand på turboen sier å være bra.
Tar en turbo skade av å ha vært under vann?
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Tar en turbo skade av å ha vært under vann?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Jeg ville ikke kjøpt den turboen, kjøp en sikker turbo, kjedelig om den ryker igjen pga av det. Tror ikke lager osv har godt av vann 
EDIT: jeg kjøpte en nesten ny turbo til NG900 til 3000kr, denne hadde gått 840km, så jeg synes det var en stiv pris

EDIT: jeg kjøpte en nesten ny turbo til NG900 til 3000kr, denne hadde gått 840km, så jeg synes det var en stiv pris
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Bare så du vet det så er ikke turboene fra kortmotoren helt lik den du har, festet til støttestaget som går til blokka er annerledes slik at du i såfall må lage deg et eget feste.
EDIT: Å ja, en turbo har ikke godt av å være under vann!
EDIT: Å ja, en turbo har ikke godt av å være under vann!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Nei jeg er litt skeptisk. Det spørs vel veldig på om det var salt eller ferskvann, hvor lenge bilen lå der, osv. Men vannet kan vel ikke ha klart å komme inn til lagrene? Oljesystemet er jo tett? Ser for meg at det eneste stedet vannet kommer seg inn til turboen er via eksos og luftfilter jeg da.Cato N698 skrev:Jeg ville ikke kjøpt den turboen, kjøp en sikker turbo, kjedelig om den ryker igjen pga av det. Tror ikke lager osv har godt av vann
EDIT: jeg kjøpte en nesten ny turbo til NG900 til 3000kr, denne hadde gått 840km, så jeg synes det var en stiv pris
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Nei jeg er klar over det med festet. Har tilgang på sveiseutstyr, så et feste skal vi klare å lage til.Tor N12 skrev:Bare så du vet det så er ikke turboene fra kortmotoren helt lik den du har, festet til støttestaget som går til blokka er annerledes slik at du i såfall må lage deg et eget feste.
EDIT: Å ja, en turbo har ikke godt av å være under vann!

Jeg syns det er verdt jobben å få satt på turbo fra en ltt som så klart har fått mye bedre behandling enn i en fulltrykker. Og så er de nyere da...
Tror jeg slår fra meg denne turboen her, se om jeg finner en som ikke har badet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1