Gubbekjørt 9000 Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Gubbekjørt 9000 Turbo

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 00:45

Driver og har en 89 mod. 9000 Turbo på hånda. Den eies av en 70 år gammel mann som har hatt den siden 1996. Han sier han aldri har kjørt så hardt at turboen slår inn... :shock: , at han har byttet olje hver 8000 km og plugger hvert 10000 km. Bilen har rullet 340000 km. Km. standen skremmer meg lite da jeg har hatt tilsvarende biler som har vært i meget god stand. Det som bekymrer meg litt er kjørestilen hans. Noen innspill på dette? Skal se på den i morgen.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 jun 2007, 00:48

Turboen ruller og går hele tiden, så dette er bare sprøyt. Det fine med gubbekjørte biler er bla. at girkasselagerne ikke slites så hardt. Ulempen er at de bremser så forsiktig at kalipere og skiver bak slutter å virke.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 00:51

Det med at turboen ikke slår inn var vel bare en talemåte. Han sa at han aldri har aksellerert noe særlig med bilen, men at han synes den er veldig sprek. Den har pasert EU kontroll hos NAF for noen dager siden. Har ellers alt av utstyr, inkl. skinn og AC som fungerer.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 11 jun 2007, 02:26

Jeg syns nå det høres bra ut jeg, ut fra den info du kommer med. Når NAF har godkjent bilen vil jeg jo tro at bremser og slikt fungerer som det skal også.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Legg inn av untouch4ble N1021 » 11 jun 2007, 03:32

Høres ut som en bra bil ut i fra det du forklarer. Utrolig hvor lenge en bil kan holde hvis man passer på den.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 11 jun 2007, 14:25

Batman som avogtil er innom forumet kjøpte seg en gubbekjørt/daukjørt saab 9000 som da hadde gått 314 000 km. Da han begynte å kjøre den med sin friske stil, virket det som om motoren ikke var "vant" til slik kjøring. Endte ihvertfall med ny toppakning. send han en pm for å finne ut hvordan det hele artet seg, jeg er usikker:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 11 jun 2007, 14:42

Er ikke renspikka vissvass at bilen blir som sin eier..
Å overta en sprek men daukjørt bil, for så å starte å kjøre gris er ikke det lureste man gjør!

Må i bunn og grunn kjøre bilen inn på nytt!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 11 jun 2007, 17:54

Vel, jeg har da vært og hentet bilen i dag. KNall fin bil, gikk som den skulle gjorde den også. Bra drag, men jeg tok det forsiktig. Kjørte pent hjem, helt til dette skjedde:

viewtopic.php?t=14761

:x

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 11 jun 2007, 20:46

Gubbekjørte biler har jeg hørt mye om feks toppakninger , clutch , sprekk i blokk , plutselig enorme oljeforbruk etc , råder deg til å ta det pent med den :lol:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 jun 2007, 13:05

hei.

gubbekjørt bil kan være litt risky hvis du ikke tar å kjører bilen riktig til å begynne med.

du burde ta det veldig med ro til å begynne med, og kjøre fint og forsiktig.... vær ekstra nøye med at bilen får endel langturer og for all del ikke press motoren før etter den har vært varm en stund.

når du har kjørt bilen i en times tid i strekk så kan du presse bilen litt... men ikke stopp rett etter... og ikke kjør bilen masse småturer til å begynne med. etterhvert så kan du presse den hyppigere....

men det er bare min mening da...

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 12 jun 2007, 15:33

OK. Takker for tipset. Jeg tar det meget rolig til å begynne med.

Svar