Forrurenser nye motorer mindre?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Forrurenser nye motorer mindre?

Legg inn av tranceman N366 » 01 mar 2004, 16:50

Er i en diskusjon om nye/gamle biler og mener selv at nye biler forrurenser mindre enn gamle. Jeg mener at katalysatoren alene ikke renser opp all dritten, men at moderne motorer forbrenner mer effektiv.

Men jeg har nå egentlig ikke så mye kunnskap på dette feltet til å begrunne dette.

Er det noen har som sitter inne med litt "teknisk" kunnskap på dette feltet?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 02 mar 2004, 13:57

Nye motorer er mere energieffektive enn gamle biler. Motorene
utnytter bensinen (omtaler ikke landbruksmaskiner (les diesel)
på en SAAB-side) mere effektivt pga lavere indre friksjon og
bedre motorstyring.

Katalysatoren renser bort uønsket CO, hydrokarboner og noen
sulfater. Disse stoffene blir i katalysatoren omdannet til mindre
skadelige stoffer. Imidlertid koster det energi å presse eksosen
gjennom katalysatoren pga den høye motstanden. På en vanlig bil
vil katalysatoren kreve ca 5% av effekten fra motoren (noe mere
på en turbo ved høy belastning).

Dagens biler er også mere aerodynamiske enn gamle biler (dette
gjelder ikke de ekte gammelsaabene som var svært aerodynamiske).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Legg inn av B.Elle N126 » 02 mar 2004, 14:38

Interessant tema,,, uten å være altfor "grønn" i miljøsammenheng er vel dette en todelt sak, kanskje 3..
1. ser man utelukkende på avgasser/forbruk, er det vel liten tvil om at nyere biler (siste 5-8år) er såkalt "renere" mhp forbruk og avgass.

Men så er spørsmålet, skal man regne med forbruket/forurensingen i forbindelse med skroting og produksjon av ny bil så blir det vanskelig tror jeg å forsvare differansen i avgass og forbruk.

Sikkerheten i nye biler er jo også en vesentlig faktor. Kjører alle rundt i gamle vrak (og kollisjoner forekommer) blir det jo trolig færre totalt sett til å kjøre bil med tiden,, som igjen fører til mindre utslipp. Ironisk nok..

KJØR DEBATT
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 02 mar 2004, 16:00

belle skrev: Sikkerheten i nye biler er jo også en vesentlig faktor. Kjører alle rundt i gamle vrak (og kollisjoner forekommer) blir det jo trolig færre totalt sett til å kjøre bil med tiden,, som igjen fører til mindre utslipp. Ironisk nok..

KJØR DEBATT
Dersom gamle vrak medfører flere kollisjoner, vil vi få mer kø pga kollisjonene og dermed mer forurensning.
Her kan man kverulere og diskutere i det uendelige!
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Svar