Er i en diskusjon om nye/gamle biler og mener selv at nye biler forrurenser mindre enn gamle. Jeg mener at katalysatoren alene ikke renser opp all dritten, men at moderne motorer forbrenner mer effektiv.
Men jeg har nå egentlig ikke så mye kunnskap på dette feltet til å begrunne dette.
Er det noen har som sitter inne med litt "teknisk" kunnskap på dette feltet?
Forrurenser nye motorer mindre?
Moderator: Moderatorer
- tranceman N366
- 1,5 bar
- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Nye motorer er mere energieffektive enn gamle biler. Motorene
utnytter bensinen (omtaler ikke landbruksmaskiner (les diesel)
på en SAAB-side) mere effektivt pga lavere indre friksjon og
bedre motorstyring.
Katalysatoren renser bort uønsket CO, hydrokarboner og noen
sulfater. Disse stoffene blir i katalysatoren omdannet til mindre
skadelige stoffer. Imidlertid koster det energi å presse eksosen
gjennom katalysatoren pga den høye motstanden. På en vanlig bil
vil katalysatoren kreve ca 5% av effekten fra motoren (noe mere
på en turbo ved høy belastning).
Dagens biler er også mere aerodynamiske enn gamle biler (dette
gjelder ikke de ekte gammelsaabene som var svært aerodynamiske).
utnytter bensinen (omtaler ikke landbruksmaskiner (les diesel)
på en SAAB-side) mere effektivt pga lavere indre friksjon og
bedre motorstyring.
Katalysatoren renser bort uønsket CO, hydrokarboner og noen
sulfater. Disse stoffene blir i katalysatoren omdannet til mindre
skadelige stoffer. Imidlertid koster det energi å presse eksosen
gjennom katalysatoren pga den høye motstanden. På en vanlig bil
vil katalysatoren kreve ca 5% av effekten fra motoren (noe mere
på en turbo ved høy belastning).
Dagens biler er også mere aerodynamiske enn gamle biler (dette
gjelder ikke de ekte gammelsaabene som var svært aerodynamiske).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Interessant tema,,, uten å være altfor "grønn" i miljøsammenheng er vel dette en todelt sak, kanskje 3..
1. ser man utelukkende på avgasser/forbruk, er det vel liten tvil om at nyere biler (siste 5-8år) er såkalt "renere" mhp forbruk og avgass.
Men så er spørsmålet, skal man regne med forbruket/forurensingen i forbindelse med skroting og produksjon av ny bil så blir det vanskelig tror jeg å forsvare differansen i avgass og forbruk.
Sikkerheten i nye biler er jo også en vesentlig faktor. Kjører alle rundt i gamle vrak (og kollisjoner forekommer) blir det jo trolig færre totalt sett til å kjøre bil med tiden,, som igjen fører til mindre utslipp. Ironisk nok..
KJØR DEBATT
1. ser man utelukkende på avgasser/forbruk, er det vel liten tvil om at nyere biler (siste 5-8år) er såkalt "renere" mhp forbruk og avgass.
Men så er spørsmålet, skal man regne med forbruket/forurensingen i forbindelse med skroting og produksjon av ny bil så blir det vanskelig tror jeg å forsvare differansen i avgass og forbruk.
Sikkerheten i nye biler er jo også en vesentlig faktor. Kjører alle rundt i gamle vrak (og kollisjoner forekommer) blir det jo trolig færre totalt sett til å kjøre bil med tiden,, som igjen fører til mindre utslipp. Ironisk nok..
KJØR DEBATT
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
Dersom gamle vrak medfører flere kollisjoner, vil vi få mer kø pga kollisjonene og dermed mer forurensning.belle skrev: Sikkerheten i nye biler er jo også en vesentlig faktor. Kjører alle rundt i gamle vrak (og kollisjoner forekommer) blir det jo trolig færre totalt sett til å kjøre bil med tiden,, som igjen fører til mindre utslipp. Ironisk nok..
KJØR DEBATT
Her kan man kverulere og diskutere i det uendelige!
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance