91 9000CDE 2.3T drar dårlig når den er kald

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
turboturbo
Innlegg: 5
Registrert: 08 sep 2003, 01:00

91 9000CDE 2.3T drar dårlig når den er kald

Legg inn av turboturbo » 01 jul 2007, 12:04

Hei, bilen "stanger" veldig første 3-4 minuttene før den blir varm. Virker nesten som den ikke får nok drivstoff, når jeg gir på høres det ut som om turbo jobber veldig... blir bedre etter hvert som den blir varm men har også merket samme problem noen ganger da også.
Har også et problem med AC, for å få varme må temp. settes på HI. Har byttet styringsboks inne i bilen + tempføler inne. Noen som har gode tips?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 02 jul 2007, 00:57

Har du byttet tennplugger nylig, og brukt NGK BCPR7-ES11 ? Ellers er det en billig måte å starte på.

Vet du at AC-panelet du byttet til fungerte hvis det var brukt?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 jul 2007, 10:56

Har du ikke litt ekstra lyd i ventlitrykkerne når bilen er kald da??
I såfall så er det bankesensoren som reagerer og dermed justerer den tenninga for å prøve å fjerne bankinga, da vil bilen gå dårlig...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

turboturbo
Innlegg: 5
Registrert: 08 sep 2003, 01:00

Legg inn av turboturbo » 02 jul 2007, 11:13

Jo, det er riktig den tikker en del når den er kald og på lavt turtall, må jeg justere ventiler?

AC-panelet som jeg testet er i orden, Eksakt samme feil med begge, har kalibrert og den kommer opp med en feilkode: 1. Den oppfører seg litt rart på kjøling også. Vifte går nesten på fullt uansett om jeg velger 18 - eller 27 grader selv om det kanskje er bare 15 grader inne i bilen.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 02 jul 2007, 11:16

Tror ikke det er feilkode 1 men antall feil...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 jul 2007, 11:21

Ventilene kan ikke justeres, du har hydrauliske løftere som skal ordne seg selv. Om de tikker mye så kan det hjelpe å kjøre en innvendig motorrens, hvis ikke dette hjelper så må nok ventilløfterne byttes.

Når det gjelder Acc'n så stikk innom et Saabverksted for å få lest av feilkodene, det ett-tallet du har sett er kun antall feil.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

turboturbo
Innlegg: 5
Registrert: 08 sep 2003, 01:00

Legg inn av turboturbo » 02 jul 2007, 11:51

Ok, takk for tips :D Har du noen annbefalinger på hva jeg skal bruke til innvendig motorrens da?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 02 jul 2007, 12:22

Og adder til her:
Hvordan foretar man den innvendige motorrensen?
Hvilke produkter bruker man?
Pris på dette?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 02 jul 2007, 12:54

ParADigM N558 skrev:Og adder til her:
Hvordan foretar man den innvendige motorrensen?
Hvilke produkter bruker man?
Pris på dette?
Diesel! tøm motoren for olje, hell på diesel, fjern plugger og kjør etpar runder på startern:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 jul 2007, 13:04

oddi N108 skrev:Diesel! tøm motoren for olje, hell på diesel, fjern plugger og kjør etpar runder på startern:)

mvh oddi
Riktig, funker flott. Bare husk å fyll på noe billig olje, kjør et par km og bytt igjen etterpå, så du får ut all dieselen!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 02 jul 2007, 13:32

men hvordan i allverden skal dette gjøre noe med de hydrauliske ventilløfterne??? :s
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2007, 13:42

ParADigM N558 skrev:men hvordan i allverden skal dette gjøre noe med de hydrauliske ventilløfterne??? :s
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...
Hydraulikkvæske?? Det er motorolje i ventiltrykkerne, som i alt annet inni der.
Når det gjelder rens av motor med diesel, så kan man godt starte motoren med diesel istedenfor olje og la den gå litt, det tar jo litt tid før den har sirkulert noen ganger. Diesel smører bra nok til at motoren kan gå ørlite på tomgang.
Etterpå tømmer man av dieselen, fyller billig olje, kjører litt, og bytter så til skikkelig olje. Bytt også oljefilter!

Dieselrens av motor funker utrolig bra, man får ut uante mengder med drit.

Når det gjelder ventiltrykkerne, hvis de skal renses skikkelig grundig så bør de tas ut og demonteres.
Sist redigert av Ingvar N629 den 02 jul 2007, 13:53, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 jul 2007, 13:44

ParADigM N558 skrev:men hvordan i allverden skal dette gjøre noe med de hydrauliske ventilløfterne??? :s
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...
Nå er du på jordet para ;)

VentilTRYKKERNE får olje fra oljepumpen. Ikke noen hydrauliggvæske der. Når oljekanalene (kanalene til toppen er veldig tynne og små) begynner å bli kokset og tette, får de mindre oljetrykk og dermed jobber de ikke godt nok; det vil si at de ikke presser hardt nok mot kapakslene, og dermed blir kamakslene liggende og slå på trykkerne. Derav "ventiltikkingen".

Jeg har renset motoren med diesel. Så lenge du ikke starter opp og kjører med dieselen nedpå der, så går det fint. Bare sørg for å få ut all dieselen ved å kjøre gjennom minst et oljeskift før du legger ut på tur, gjerne to også.
kan legge til at motoren min er gullende ren innvendig og går som en klokke, etter 7000 kjørte km etter sist oljeskift er oljen fremdeles blank som ny.

Kan også for ordens skyld nevne at en kan oppnå tikking på Saabmotorer om en bruker dårlig/feil olje også.

Edit: Ingvar kom meg i forkjøpet ser det ut som :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar