91 9000CDE 2.3T drar dårlig når den er kald
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 08 sep 2003, 01:00
91 9000CDE 2.3T drar dårlig når den er kald
Hei, bilen "stanger" veldig første 3-4 minuttene før den blir varm. Virker nesten som den ikke får nok drivstoff, når jeg gir på høres det ut som om turbo jobber veldig... blir bedre etter hvert som den blir varm men har også merket samme problem noen ganger da også.
Har også et problem med AC, for å få varme må temp. settes på HI. Har byttet styringsboks inne i bilen + tempføler inne. Noen som har gode tips?
Har også et problem med AC, for å få varme må temp. settes på HI. Har byttet styringsboks inne i bilen + tempføler inne. Noen som har gode tips?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Har du ikke litt ekstra lyd i ventlitrykkerne når bilen er kald da??
I såfall så er det bankesensoren som reagerer og dermed justerer den tenninga for å prøve å fjerne bankinga, da vil bilen gå dårlig...
I såfall så er det bankesensoren som reagerer og dermed justerer den tenninga for å prøve å fjerne bankinga, da vil bilen gå dårlig...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 08 sep 2003, 01:00
Jo, det er riktig den tikker en del når den er kald og på lavt turtall, må jeg justere ventiler?
AC-panelet som jeg testet er i orden, Eksakt samme feil med begge, har kalibrert og den kommer opp med en feilkode: 1. Den oppfører seg litt rart på kjøling også. Vifte går nesten på fullt uansett om jeg velger 18 - eller 27 grader selv om det kanskje er bare 15 grader inne i bilen.
AC-panelet som jeg testet er i orden, Eksakt samme feil med begge, har kalibrert og den kommer opp med en feilkode: 1. Den oppfører seg litt rart på kjøling også. Vifte går nesten på fullt uansett om jeg velger 18 - eller 27 grader selv om det kanskje er bare 15 grader inne i bilen.
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ventilene kan ikke justeres, du har hydrauliske løftere som skal ordne seg selv. Om de tikker mye så kan det hjelpe å kjøre en innvendig motorrens, hvis ikke dette hjelper så må nok ventilløfterne byttes.
Når det gjelder Acc'n så stikk innom et Saabverksted for å få lest av feilkodene, det ett-tallet du har sett er kun antall feil.
Når det gjelder Acc'n så stikk innom et Saabverksted for å få lest av feilkodene, det ett-tallet du har sett er kun antall feil.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 08 sep 2003, 01:00
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Riktig, funker flott. Bare husk å fyll på noe billig olje, kjør et par km og bytt igjen etterpå, så du får ut all dieselen!oddi N108 skrev:Diesel! tøm motoren for olje, hell på diesel, fjern plugger og kjør etpar runder på startern:)
mvh oddi
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
men hvordan i allverden skal dette gjøre noe med de hydrauliske ventilløfterne??? :s
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hydraulikkvæske?? Det er motorolje i ventiltrykkerne, som i alt annet inni der.ParADigM N558 skrev:men hvordan i allverden skal dette gjøre noe med de hydrauliske ventilløfterne??? :s
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...
Når det gjelder rens av motor med diesel, så kan man godt starte motoren med diesel istedenfor olje og la den gå litt, det tar jo litt tid før den har sirkulert noen ganger. Diesel smører bra nok til at motoren kan gå ørlite på tomgang.
Etterpå tømmer man av dieselen, fyller billig olje, kjører litt, og bytter så til skikkelig olje. Bytt også oljefilter!
Dieselrens av motor funker utrolig bra, man får ut uante mengder med drit.
Når det gjelder ventiltrykkerne, hvis de skal renses skikkelig grundig så bør de tas ut og demonteres.
Sist redigert av Ingvar N629 den 02 jul 2007, 13:53, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Nå er du på jordet paraParADigM N558 skrev:men hvordan i allverden skal dette gjøre noe med de hydrauliske ventilløfterne??? :s
Edit: utdyper litt, skal ikke disse dreneres for hydraulikkveske, og fylles på nytt??
Sier meg skeptisk til å fylle diesel på oljetanken min...

VentilTRYKKERNE får olje fra oljepumpen. Ikke noen hydrauliggvæske der. Når oljekanalene (kanalene til toppen er veldig tynne og små) begynner å bli kokset og tette, får de mindre oljetrykk og dermed jobber de ikke godt nok; det vil si at de ikke presser hardt nok mot kapakslene, og dermed blir kamakslene liggende og slå på trykkerne. Derav "ventiltikkingen".
Jeg har renset motoren med diesel. Så lenge du ikke starter opp og kjører med dieselen nedpå der, så går det fint. Bare sørg for å få ut all dieselen ved å kjøre gjennom minst et oljeskift før du legger ut på tur, gjerne to også.
kan legge til at motoren min er gullende ren innvendig og går som en klokke, etter 7000 kjørte km etter sist oljeskift er oljen fremdeles blank som ny.
Kan også for ordens skyld nevne at en kan oppnå tikking på Saabmotorer om en bruker dårlig/feil olje også.
Edit: Ingvar kom meg i forkjøpet ser det ut som

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1