Problemer med å få bilen i revers.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Problemer med å få bilen i revers.

Legg inn av Andersfo » 20 aug 2007, 21:44

Har en NG900 2.3 liter 1994mod som er litt vanskelig å få i revers. Blir slik dunkelyd når jeg gjør det med motoren på, men stopper som regel motoren før jeg setter den i revers for å unngå unødig slitasje. Noen som vet hva dette kan skyldes? Er det girkassen som lever på siste versjet?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 20 aug 2007, 22:09

Ville nok ha trodd på giroverføring, pleier å bli slitt på disse bilene....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 21 aug 2007, 08:08

Klutsjen kan også være synderen. Da knurrer den som oftes litt til deg når du setter den i reversje.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 21 aug 2007, 08:33

Det er akkurat en slik knurrelyd jeg får når jeg skal sette bilen i revers. Det jeg synes er litt rart er at det ble byttet clutch på bilen for tre år siden, er det virkelig mulig at den allerede er utslitt?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 21 aug 2007, 08:36

mulig at syncen på reversen er dårlig, men har du prøvd og trykke inn clutchen og vente i 6 sec også sette den i rev? da har kassa fått roa ned momentet den hadde...
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 21 aug 2007, 13:09

Dette skjer sikkert bare dersom bilen har gått litt på tomgang før du setter den i revers.
Prøv å sitte den i første gir først og så i revers.
Da skal ikke dette skje.Du trenger ikke å løse den i første, bare girstangen har vært innom der så er det greit.
Det som gjør dette er at det ikke er synk på reversen.
Dette bedrer seg ofte også ved å bytte olje på kassen.

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 21 aug 2007, 23:52

Takk for tips, skal få skiftet olje ved første anledning.

Svar