Side 1 av 2

HASTER. bilen starter ikke.

Lagt inn: 27 aug 2007, 18:52
av be_foto N710
"edit"
Nå har jeg bytta røra som var ødelagt. Alt av dasbord og det rundt er kobbla ut, og nå har jeg satt det sammen igjen men bilen starter ikke. Det er en kabel som jeg jeg og kongerud ikke fant plass til, den sitter sammen den kabel bunten som går til teninga.

Bilde
Bilde
Vi prøvde å spore hvor ledningene gikk hen, og fant da et sted sikringsboksen som passa med noen kabler fra koblinga. Sikringa er nr 23. På beskrivelsen for denne posisjonen står det at det er noe alarm. Så mistenker att det kan ha noe med det å gjøre.

Bensinpompa starter ikke å gå, men når jeg tvangskjørte pompa gikk den. det virker som att det er alarmen som ikke vil koble ut.

hei, varmeaperat registeret på bilen min har begynt å lekke.

Jeg lurer på hvordan dere som har hatt samme problem tidligere har byttet det, jeg har begynt å skru ut litt.

jeg har tatt vek hanskerom å alt av deksler så jeg ser "radiatoren" det er vel den som egentlig er registeret? som da også er lekk, Men hvordan får jeg ut den fra der den sitter. Er rørene som går inn til motor rommet skrud fast på noen måte? eller skal det gå ann å dra de inn i bilen med makt?
Det er disse rørene jeg tenker på
Bilde

Bilde


Vil helst ikke ødlegge no så da er det greit å spørre :)
Det pleier nesten altid å vere noen som har noen gode råd, så jeg takker på forhond :)

Lagt inn: 28 aug 2007, 08:46
av matrox N522
Var en kamerat av meg som måtte skifte det samme, og der måtte hele dashen plukkes ned. Lykke til med drittjobben :roll:

Lagt inn: 28 aug 2007, 11:35
av be_foto N710
Det er det jeg har fryktet, og har begynt på.

Jeg og kongerud skrudde en del i går, men har ikke fått ut varmeaperat registeret enda så har mye jobb foran oss frykter jeg.

Lagt inn: 28 aug 2007, 18:35
av john n04
Vel, det du har tatt bildet av, er registeret til AC anlegget. IKKE varmeregisteret. Dette sitte inne i den sorte boksen til venstre på bilde nr 2. Dvs rett bak midtkonsollen, helt nederst.

Lagt inn: 28 aug 2007, 22:08
av KongerudN344
Noen som har noen ide om hva som kan være feilen inni der da? Det fosser ut fra venstresiden på registret til AC med kjølevann.

Forbanna møkkajobb detta her altså :twisted: Går fort til landsstevne nå :?

Lagt inn: 28 aug 2007, 22:37
av button
KongerudN344 skrev:Noen som har noen ide om hva som kan være feilen inni der da? Det fosser ut fra venstresiden på registret til AC med kjølevann.

Forbanna møkkajobb detta her altså :twisted: Går fort til landsstevne nå :?
helt sikker på at det er kjølevann altså? og ikke bare vann (kondensvann)?

Lagt inn: 28 aug 2007, 23:05
av KongerudN344
100 % sikker på at det er kjølevann... Vannet renner rett i fra ekspansjonstanken, gjennom varmeapparatet og ut :?

Lagt inn: 29 aug 2007, 00:00
av Hjelle, N6
Er då berre å smake på vatnet det, so finn en fort ut om det er kondensvatn eller kjølevatn...

Lagt inn: 29 aug 2007, 09:45
av Skaten N671
kjølevæska har ein søtlig smak....


Vegard

Lagt inn: 29 aug 2007, 17:06
av button
jeg tenkte bare om det er samme problem som jeg hadde i fjor høst..
..at dreneringa for kondensvannet fra AC'n er tett slik at det da renner inn i cupéen i stedet..
viewtopic.php?t=10918

Lagt inn: 29 aug 2007, 21:15
av be_foto N710
Ok, da er alt ute. Og feilen var, hull i rørene mellom varmeaperat registeret og motorrommet.

Så nå er det bare å få tak i de riktige rørene og begyne å prøve å bygge oppigjen bilen. Den er Veldig ribba nå.

Lagt inn: 29 aug 2007, 22:32
av KongerudN344
Liten tue kan velte stort lass :(

Tror dette er noe av det verste jeg noen gang har gjort på en SAAB! Girkassebytte blir jo reine servicen i forhold :roll:

Skjønner ikke åssen vi skal få det sammen igjen, men det blir vel en løsning. Får bare håpe det er mulig å få tak i de røra relativt kjapt.

Lagt inn: 29 aug 2007, 22:59
av Ola Pituetten N703
8) Det blir bra, og dere er flinke.En må prøve å se positivt ,når man skrur bil det være seg SAAB eller andre ting man kan løse selv.Et spørsmål: Hva kan ha forårsaket skaden på rørene? Tretthetsbrudd eller dårlig montering orginalt fra fabrikk,har bilen vært kolisjonsskadet? :roll:

Lagt inn: 30 aug 2007, 09:03
av KongerudN344
Min teori er at det er slitasje... En en bøy på røret akkurat der vannet sprutet ut. Så vil tro at vannet gradvis har slitt ut røret i bøyen der.

Men rørene så ikke bra ut ellers heller så var nok på tide å få bytta de ja..

Lagt inn: 30 aug 2007, 11:40
av be_foto N710
grunnen er vel ikke sikker men trur det er kjølevanet som har sliti det ut, så ut til å vere stort nokk melomrom mellom rørene så de ikke skulle ligge å gnisse.

Men nå er i allefal delene bestilt. Men det var noe Saab-Huset aldri hadde solgt før. kjekt att kogerud fant riktig dele nr.

Hvist noen andre skal komme borti samme feil noen gang så er delenr.

Venstre rør 74 95 60 9
høyre rør 74 95 61 7

Jeg bytter begge med en gang når jeg er i gang. Alt for mye arbeid å skru ut alt igjen hvis det går hull igjen.