Men, nå har jeg søkt, og jeg gav opp. Jeg spør her.
Saab 9000CS Turbo... Hvilken vei skal dumpen stå???
Nå har jeg og en som heter Terje, og henrik krangla som F*** her.
Terje mener følgende:
Dumpen skal stå med stempelet i dumpen på TVERS av innsugsrøret.
Henrik mener den skal stå med stempelet MOT innsugsrøret.
Argumentasjonen er som følger:
Stempelet skal stå på tvers av innsuget fordi under gasspådrag på lader bilen 1.2 bar, og hvis stemepet står mot, så vil det dyttes tilbake pga. turbotrykket, og man får trykklekasje.
Dette tatt til betrakning av at vakumet den bruker til å trekke stempelet tilbake er bare -0.6 ca. bar. Når man da fra andre siden tilfører 1.2 bar, så vil dumpen åpne!
På den andre siden, så kanskje den må ha litt mer enn -0.8 bar for å åpne, og dette tatt i betrakning, slik at den åpner seg ikke før den får en sånn 1 bar på stempelsiden, samt de -0.6 bar så åpner den... men er skeptisk!
Og uansett hvor feil jeg tar, så regner jeg med at dere finner tankegangen min logisk

For å illustrere dette så har jeg lagt ved bilde av min dumpventilkonfigurasjon.
Henrik har sin andre vei, og for de av dere som ikke forstår dette, så følg med i tråden, og ja.. ?

Tor: regner med svar fra deg!
Utengen! Deg og
