"dump ventil spørsmål"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

"dump ventil spørsmål"

Legg inn av Paradigm N558 » 04 sep 2007, 00:40

Hater orddeling, og hater faktisk folk som spør om det samme om og om igjen.. Søkeknappen er liksom noe som ikke eksisterer.
Men, nå har jeg søkt, og jeg gav opp. Jeg spør her.

Saab 9000CS Turbo... Hvilken vei skal dumpen stå???
Nå har jeg og en som heter Terje, og henrik krangla som F*** her.

Terje mener følgende:
Dumpen skal stå med stempelet i dumpen på TVERS av innsugsrøret.
Henrik mener den skal stå med stempelet MOT innsugsrøret.

Argumentasjonen er som følger:
Stempelet skal stå på tvers av innsuget fordi under gasspådrag på lader bilen 1.2 bar, og hvis stemepet står mot, så vil det dyttes tilbake pga. turbotrykket, og man får trykklekasje.
Dette tatt til betrakning av at vakumet den bruker til å trekke stempelet tilbake er bare -0.6 ca. bar. Når man da fra andre siden tilfører 1.2 bar, så vil dumpen åpne!

På den andre siden, så kanskje den må ha litt mer enn -0.8 bar for å åpne, og dette tatt i betrakning, slik at den åpner seg ikke før den får en sånn 1 bar på stempelsiden, samt de -0.6 bar så åpner den... men er skeptisk!

Og uansett hvor feil jeg tar, så regner jeg med at dere finner tankegangen min logisk ;)

For å illustrere dette så har jeg lagt ved bilde av min dumpventilkonfigurasjon.

Henrik har sin andre vei, og for de av dere som ikke forstår dette, så følg med i tråden, og ja.. ? :p
Tor: regner med svar fra deg!
Utengen! Deg og :p

Bilde
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 sep 2007, 00:48

Begge deler er mulig. Originalt står det som på Henrik sin bil (hvis jeg nå forsto forklaringa di rett), men det er en vanlig modd å snu den. Dette er oppe rett som det er på STCS.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 04 sep 2007, 01:49

Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 04 sep 2007, 01:52

Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 04 sep 2007, 01:53

Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
får av og til turboshatter som det så pent heter..
men den dumper ved giring
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 04 sep 2007, 02:02

ParADigM N558 skrev:
Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
får av og til turboshatter som det så pent heter..
men den dumper ved giring
Ta og snu den:P Slik den er nå er det kun vakumet som åpner den og det kommer kun ved skikkelig pådrag så giring.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 04 sep 2007, 02:08

Har allerede gjort det etter samtale med Tor :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 04 sep 2007, 08:28

originaldumpen min satt ikke den veien som den på bildet i hvertfall. jeg har min med stemelet mot trykkrør.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: "dump ventil spørsmål"

Legg inn av Henrik N449 » 04 sep 2007, 13:38

ParADigM N558 skrev: Dette tatt til betrakning av at vakumet den bruker til å trekke stempelet tilbake er bare -0.6 ca. bar.
Stempelet er da fjærbelastet og vil sprette tilbake av seg selv så fort mottrykket reduseres ned til nivået hvor fjæra er sterkere.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 sep 2007, 10:07

Ikke lett og ha rett hele tiden Para 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 06 sep 2007, 11:26

Ikke lett å havarere motoren hele tiden?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 06 sep 2007, 20:27

ParADigM N558 skrev:
Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
får av og til turboshatter som det så pent heter..
men den dumper ved giring
Du snakker om denne lyden som kort kan illustreres som en kjapp "flafflafflafflaff"? Isåfall har jeg lest i en artikkel tidligere (vet ikke hvor og correct me if I'm wrong) at dette kommer om du slipper pådraget før turboen har fått ladet opp til maks trykk. Dette gjør at dumpventilen ikke åpner helt, eller i det hele tatt, men du har fortsatt f.eks 0.6bar i slangene som ikke har noen plass å gjøre av seg. Det som da skjer er at trykket slår tilbake mot turboen og bremser den. Skovlene på luftsiden blir bremset, og når de hugger igjen et brøkdels av et sekund senere får du denne lyden. Denne lyden avtar kjapt og varer vel kanskje opp mot ett sekund elns.

Det stemmer iallefall hos meg: Slipp gassen før 0.8bar og jeg får denne lyden. Personlig om jeg først skal briefe med dumpen så maner jeg heller frem denne enn å la dumpen åpne. :)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 06 sep 2007, 21:34

Rufati skrev:
ParADigM N558 skrev:
Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
får av og til turboshatter som det så pent heter..
men den dumper ved giring
Du snakker om denne lyden som kort kan illustreres som en kjapp "flafflafflafflaff"? Isåfall har jeg lest i en artikkel tidligere (vet ikke hvor og correct me if I'm wrong) at dette kommer om du slipper pådraget før turboen har fått ladet opp til maks trykk. Dette gjør at dumpventilen ikke åpner helt, eller i det hele tatt, men du har fortsatt f.eks 0.6bar i slangene som ikke har noen plass å gjøre av seg. Det som da skjer er at trykket slår tilbake mot turboen og bremser den. Skovlene på luftsiden blir bremset, og når de hugger igjen et brøkdels av et sekund senere får du denne lyden. Denne lyden avtar kjapt og varer vel kanskje opp mot ett sekund elns.

Det stemmer iallefall hos meg: Slipp gassen før 0.8bar og jeg får denne lyden. Personlig om jeg først skal briefe med dumpen så maner jeg heller frem denne enn å la dumpen åpne. :)
Det er ikke en bra lyd da. Ventlilen bør åpne på lavest mulig trykk.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 sep 2007, 21:47

Det er veldig oppskrytt hvor farlig slik backsurge er!
For det første er det ikke lyden av turbinblader som stopper opp, det er lyden av luft som smetter gjennom feil vei.
For det andre så ble det lagd saaber før helt uten dumpventil,
og det gjør det helt antageligvis fortsatt? (kanskje ikke saab, men)

Off topic, men
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar