Mista høyre drivaksel (indre drivledd) OG900T8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Mista høyre drivaksel (indre drivledd) OG900T8

Legg inn av Macgeier » 22 nov 2007, 15:56

:cry: Ga gass ut av svingen og vipps, så braka det løs, indre drivledd gikk i oppløsning :shock:
OG900 T8 klarte bare 295.000 km. Nå blir det hoggern.

Hadde fart nok til nesten å komme inn på nærmeste bensinstasjon, fikk hjelp til å dytte de siste meterene.

Bare synd at det er 8 mil hjem....

En dårlig dag.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 22 nov 2007, 16:05

Da blir det nok en NG900 på kona, hvordan er det med 1994 modellene, barnesykdommer?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 22 nov 2007, 16:10

Det er ikke aktuelt å fikse T8'n altså?

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Mista høyre drivaksel (indre drivledd) OG900T8

Legg inn av zero900t » 22 nov 2007, 16:12

Tok meg et par timer å bytte indredrivledd på min når det røyk....

var jo ikke så vanskelig da...

også er det mere sjarm over en og900 enn ng900 da :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 22 nov 2007, 16:22

Eirik N396 skrev:Det er ikke aktuelt å fikse T8'n altså?
Hadde tenk å bruke den til neste EU kontroll, så vrake den på grunn av rust i dører og bakluke. Masse fine deler hadde jeg tenkt å plukke av.
Den har tilogmed teak dash og originale extra instrumenter,
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... rmiljo.JPG

Fine dekk på både sommer og vinter med originale alu felger.

Nå er det mørkt og det regner.....

Har jeg lov til å transportere på henger en OG900T8 med en OG900T16? Eller blir dette for tungt?


Akselen datt helt av indre drivledd, indre drivledd er delt i to...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 22 nov 2007, 16:37

Regner med at enden på visa blir noe sånt som :
1987 OG900T8 Sedan.
El vindu 4 stykk,
El takluke.
Intercooler
APC
8 Alufelger m. gode dekk.
Teak dash m. originale extra instrumenter.
Bosch alarm som ikke virker.

Ødelagt drivaksel.

Kan hentes på jobben min i Asker.

Høyestbydende.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Mista høyre drivaksel (indre drivledd) OG900T8

Legg inn av Macgeier » 22 nov 2007, 17:05

zero900t skrev:Tok meg et par timer å bytte indredrivledd på min når det røyk....

var jo ikke så vanskelig da...

også er det mere sjarm over en og900 enn ng900 da :wink:
Var det bare å bytte "innsatsen" eller måtte du bytte medbringeren også?

Mitt problem er at jeg trenger bil nå, og har ikke tid til å mekke akkurat nå, så jeg er mer fristet til å kjøpe en ny billig bil, og bare kvitte meg med den gamle OG`en. Har jo forsatt en OG900 igjen :D
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Mista høyre drivaksel (indre drivledd) OG900T8

Legg inn av zero900t » 22 nov 2007, 18:02

Macgeier skrev:
zero900t skrev:Tok meg et par timer å bytte indredrivledd på min når det røyk....

var jo ikke så vanskelig da...

også er det mere sjarm over en og900 enn ng900 da :wink:
Var det bare å bytte "innsatsen" eller måtte du bytte medbringeren også?

Mitt problem er at jeg trenger bil nå, og har ikke tid til å mekke akkurat nå, så jeg er mer fristet til å kjøpe en ny billig bil, og bare kvitte meg med den gamle OG`en. Har jo forsatt en OG900 igjen :D
bytta hele greia jeg, skrudde bare av den metallringen så den stod slik som den gamle, og ny drivaksel....
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 23 nov 2007, 02:05

Ridetones ftw! :p
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 23 nov 2007, 11:12

Det som står som et spørsmål, er hvordan er det mulig at indre drivledd bare plutselig barre oppløser seg og jeg står der med en hengenede drivaksel.
Ingen forvarsel i form av vibrasjon, gir bare gass ut av en sving treffer et lite hull i veien så vipps :twisted:

På OG900T16`n min så er det vibrasjon på 5 gir (indre drivledd), men "jeg kjører til våren så bytter jeg da" har fått seg en knekk, tør jeg kjøre til våren, etter denne opplevelsen :?:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 23 nov 2007, 13:18

Macgeier skrev:Det som står som et spørsmål, er hvordan er det mulig at indre drivledd bare plutselig barre oppløser seg og jeg står der med en hengenede drivaksel.
Ingen forvarsel i form av vibrasjon, gir bare gass ut av en sving treffer et lite hull i veien så vipps :twisted:

På OG900T16`n min så er det vibrasjon på 5 gir (indre drivledd), men "jeg kjører til våren så bytter jeg da" har fått seg en knekk, tør jeg kjøre til våren, etter denne opplevelsen :?:
helt til våren igjen synes jeg var litt lenge. derimot har det ikke utvikla seg så langt om det kun er i 5.gir (høye hastigheter). siden det indre drivleddet ikke plages så mye av rattutslag med pådrag, så blir hastigheten den eneste måten å indikere hvor slitt det er.

edit: forresten så ville det jo vært kjedelig å stå der midt på vinteren med 2 stk.og900 ukjørbare på grunn av samme usle feilen :P
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar