Saab 900 vil ikke stoppe

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
elling
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 05 mai 2006, 23:07
Medlemsnummer: N210
Navn: Knut
Bil: Aero 900 88 mod

Saab 900 vil ikke stoppe

Legg inn av elling » 10 des 2007, 20:34

Hallo
Ja, at bilen ikke er interessert i å stoppe kan vel kalles et luksusproblem? Har kjørt saab i 18 år fordelt på 4 biler, uten å oppleve følgende: når jeg slår av tenningen så slokner kupevifte og lys på instrumentpanelet, mens utvendige lys og motoren fortsetter å gå i ca 10 - 30 sekunder før det blir stilt. Motoren går helt fint, ikke noe ranglete ettertenning og slikt tull. Bilen er en saab 900 1993 mod (2,1 liter). Har nylig skiftet bensinpumpen, men kan ikke fatte hvordan det skal ha noe å si. Før jeg begynner å grave rundt i tenningslåsen og releer vil jeg gjerne høre om det er noen som har erfart dette.
Knut
N210

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 11 des 2007, 02:14

Hadde også problem med at min gamle 900 (86 mod) ikke ville stoppe.. Tomgangen var dog ikke ren, og satte jeg den i 1 gir, så raset den av gårde.. :)
Problemet den gangen var en slange som gikk inn et sted i toppen på motoren, hadde løsnet pga. pakningen hadde smuldret opp.. En Saab-mekaniker sa at det var noe vakuum greier, byttet pakning og ønsket meg god tur videre..

Så du kan jo alltids se om det er noen slanger som ikke sitter helt som de skal.. Det er nå mitt tips, men jeg kan desverre alt for lite om bil og motorer.. :cry:
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 des 2007, 12:07

Kan kanskje fortelle deg hva det er.. skru av tenninga og gå ut i motorrommet og dra litt i kabelstammen som kommer i fra kupèen på begge sider. primært den som kommer i fra fører siden da denne har norn ledninger i fra tenningslåsen. hadde samme mystiske problem på min. men jeg syntes at det er rart at din går i nøyaktige 30 sec. eller kan dette variere?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

elling
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 05 mai 2006, 23:07
Medlemsnummer: N210
Navn: Knut
Bil: Aero 900 88 mod

Legg inn av elling » 11 des 2007, 12:30

[quote="Datapaal N526"]Kan kanskje fortelle deg hva det er.. skru av tenninga og gå ut i motorrommet og dra litt i kabelstammen som kommer i fra kupèen på begge sider. primært den som kommer i fra fører siden da denne har norn ledninger i fra tenningslåsen. hadde samme mystiske problem på min. men jeg syntes at det er rart at din går i nøyaktige 30 sec. eller kan dette variere?[/quote]

Nei, det varierer noe, fra 10 til 30 sekunder. Men bare for å forvirre litt mer så har problemet ikke vært til stede i dag. Har kjørt en del med tilhenger i det siste og skal sjekke om stopp-problemet for det meste skjer når tilhengeren er koblet til bilen. Net, snåle greier. Motoren går klokkereint og fint, ingen løse eller lekke slanger.
Knut
N210

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 11 des 2007, 12:39

kanskje forrige eier har montert en turbotimer i bilen din ;)

Edit: selv om du ikke har turbo, som jeg så nå..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 des 2007, 13:29

Det er nødt til å være noe elektrisk. har du prøvd å rikkle på kabelstammen som jeg sa? har vært bort i 2 tilfeller av det dær, og da var det ledningene inne i kabelstammen som hadde smuldra opp.. kjent problem..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

johnnyday
Innlegg: 22
Registrert: 08 aug 2007, 02:21
Medlemsnummer: N1129
Navn: Johannes Ødegård
Bil: Saab 900i 2.1 16v
Sted: Bergen

Legg inn av johnnyday » 14 des 2007, 01:10

Har du bytta lyspærer i det siste? Jeg gjorde den amatørtabben å sette inn feil lyspære på bremselyset bak (enkel sokkel). Etter det fikk jeg ikke stoppet bilen før jeg slapp ut fotbremsen. Hadde samme symptomene som deg. Brukte litt tid før jeg fant det ut :lol:

elling
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 05 mai 2006, 23:07
Medlemsnummer: N210
Navn: Knut
Bil: Aero 900 88 mod

Legg inn av elling » 14 des 2007, 01:50

[quote="johnnyday"]Har du bytta lyspærer i det siste? Jeg gjorde den amatørtabben å sette inn feil lyspære på bremselyset bak (enkel sokkel). Etter det fikk jeg ikke stoppet bilen før jeg slapp ut fotbremsen. Hadde samme symptomene som deg. Brukte litt tid før jeg fant det ut :lol:[/quote]

Takker for svar!
Skiftet lyspære for lenge siden og bilen har gått greit etter det.
Har gjort litt rent nedi tenningslåsen og flyttet litt på noen releer og sikringer. Fant ikke noe feil. Alle ledniger ser ut til å være ok.
Men, og det er jo bra, problemet er borte! Har ingen fasit på hva som medførte stopp-problemet. Jeg skiftet bensinpumpen et par dager før problemet dukket opp. Monterte da ut batteriet et par ganger for rengjøring av poler mv. Om det kan ha "irritert" tenkeboksen på noe vis veit jeg ikke?
Kom akkurat på at jeg har skiftet lyspære på bilhengern. Skal sjekke, på bakgrunn av det du sier, om dette kan forplante seg helt frem til bilen? Da bør i så fall den pæren være kaputt igjen siden bilen nå også lar seg stoppe med henger.
Knut
N210

Svar