Hallo
Ja, at bilen ikke er interessert i å stoppe kan vel kalles et luksusproblem? Har kjørt saab i 18 år fordelt på 4 biler, uten å oppleve følgende: når jeg slår av tenningen så slokner kupevifte og lys på instrumentpanelet, mens utvendige lys og motoren fortsetter å gå i ca 10 - 30 sekunder før det blir stilt. Motoren går helt fint, ikke noe ranglete ettertenning og slikt tull. Bilen er en saab 900 1993 mod (2,1 liter). Har nylig skiftet bensinpumpen, men kan ikke fatte hvordan det skal ha noe å si. Før jeg begynner å grave rundt i tenningslåsen og releer vil jeg gjerne høre om det er noen som har erfart dette.
Knut
Saab 900 vil ikke stoppe
Moderator: Moderatorer
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Hadde også problem med at min gamle 900 (86 mod) ikke ville stoppe.. Tomgangen var dog ikke ren, og satte jeg den i 1 gir, så raset den av gårde..
Problemet den gangen var en slange som gikk inn et sted i toppen på motoren, hadde løsnet pga. pakningen hadde smuldret opp.. En Saab-mekaniker sa at det var noe vakuum greier, byttet pakning og ønsket meg god tur videre..
Så du kan jo alltids se om det er noen slanger som ikke sitter helt som de skal.. Det er nå mitt tips, men jeg kan desverre alt for lite om bil og motorer..

Problemet den gangen var en slange som gikk inn et sted i toppen på motoren, hadde løsnet pga. pakningen hadde smuldret opp.. En Saab-mekaniker sa at det var noe vakuum greier, byttet pakning og ønsket meg god tur videre..
Så du kan jo alltids se om det er noen slanger som ikke sitter helt som de skal.. Det er nå mitt tips, men jeg kan desverre alt for lite om bil og motorer..

-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
Kan kanskje fortelle deg hva det er.. skru av tenninga og gå ut i motorrommet og dra litt i kabelstammen som kommer i fra kupèen på begge sider. primært den som kommer i fra fører siden da denne har norn ledninger i fra tenningslåsen. hadde samme mystiske problem på min. men jeg syntes at det er rart at din går i nøyaktige 30 sec. eller kan dette variere?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 55
- Registrert: 05 mai 2006, 23:07
- Medlemsnummer: N210
- Navn: Knut
- Bil: Aero 900 88 mod
[quote="Datapaal N526"]Kan kanskje fortelle deg hva det er.. skru av tenninga og gå ut i motorrommet og dra litt i kabelstammen som kommer i fra kupèen på begge sider. primært den som kommer i fra fører siden da denne har norn ledninger i fra tenningslåsen. hadde samme mystiske problem på min. men jeg syntes at det er rart at din går i nøyaktige 30 sec. eller kan dette variere?[/quote]
Nei, det varierer noe, fra 10 til 30 sekunder. Men bare for å forvirre litt mer så har problemet ikke vært til stede i dag. Har kjørt en del med tilhenger i det siste og skal sjekke om stopp-problemet for det meste skjer når tilhengeren er koblet til bilen. Net, snåle greier. Motoren går klokkereint og fint, ingen løse eller lekke slanger.
Knut
N210
Nei, det varierer noe, fra 10 til 30 sekunder. Men bare for å forvirre litt mer så har problemet ikke vært til stede i dag. Har kjørt en del med tilhenger i det siste og skal sjekke om stopp-problemet for det meste skjer når tilhengeren er koblet til bilen. Net, snåle greier. Motoren går klokkereint og fint, ingen løse eller lekke slanger.
Knut
N210
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Det er nødt til å være noe elektrisk. har du prøvd å rikkle på kabelstammen som jeg sa? har vært bort i 2 tilfeller av det dær, og da var det ledningene inne i kabelstammen som hadde smuldra opp.. kjent problem..
Mvh. Pål
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 55
- Registrert: 05 mai 2006, 23:07
- Medlemsnummer: N210
- Navn: Knut
- Bil: Aero 900 88 mod
[quote="johnnyday"]Har du bytta lyspærer i det siste? Jeg gjorde den amatørtabben å sette inn feil lyspære på bremselyset bak (enkel sokkel). Etter det fikk jeg ikke stoppet bilen før jeg slapp ut fotbremsen. Hadde samme symptomene som deg. Brukte litt tid før jeg fant det ut
[/quote]
Takker for svar!
Skiftet lyspære for lenge siden og bilen har gått greit etter det.
Har gjort litt rent nedi tenningslåsen og flyttet litt på noen releer og sikringer. Fant ikke noe feil. Alle ledniger ser ut til å være ok.
Men, og det er jo bra, problemet er borte! Har ingen fasit på hva som medførte stopp-problemet. Jeg skiftet bensinpumpen et par dager før problemet dukket opp. Monterte da ut batteriet et par ganger for rengjøring av poler mv. Om det kan ha "irritert" tenkeboksen på noe vis veit jeg ikke?
Kom akkurat på at jeg har skiftet lyspære på bilhengern. Skal sjekke, på bakgrunn av det du sier, om dette kan forplante seg helt frem til bilen? Da bør i så fall den pæren være kaputt igjen siden bilen nå også lar seg stoppe med henger.
Knut

Takker for svar!
Skiftet lyspære for lenge siden og bilen har gått greit etter det.
Har gjort litt rent nedi tenningslåsen og flyttet litt på noen releer og sikringer. Fant ikke noe feil. Alle ledniger ser ut til å være ok.
Men, og det er jo bra, problemet er borte! Har ingen fasit på hva som medførte stopp-problemet. Jeg skiftet bensinpumpen et par dager før problemet dukket opp. Monterte da ut batteriet et par ganger for rengjøring av poler mv. Om det kan ha "irritert" tenkeboksen på noe vis veit jeg ikke?
Kom akkurat på at jeg har skiftet lyspære på bilhengern. Skal sjekke, på bakgrunn av det du sier, om dette kan forplante seg helt frem til bilen? Da bør i så fall den pæren være kaputt igjen siden bilen nå også lar seg stoppe med henger.
Knut
N210