Valgets kval; Skifte eller klippe balanseakselkjede?
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Valgets kval; Skifte eller klippe balanseakselkjede?
Signaturbil:
Er fryktelig i tvil om jeg skal koste på å skifte balanseakselkjedet med det samme jeg skal skifte kamkjede. Vet at mange har fjernet bal.aks.kjedet uten at det har ført til problemer, men har også hørt det motsatte. Hva anbefaler dere?
Er fryktelig i tvil om jeg skal koste på å skifte balanseakselkjedet med det samme jeg skal skifte kamkjede. Vet at mange har fjernet bal.aks.kjedet uten at det har ført til problemer, men har også hørt det motsatte. Hva anbefaler dere?
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Hva kan skje om man klipper det?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
mindre motstand i motor, mere vibrasjoner(minimalt)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg fjernet det på en 9000 rett før jul, merket ikke stort til det. Virker som om de fleste som har negative erfaringer med å fjerne det har 9-5, men jeg skal være forsiktig med å trekke noen konklusjoner av det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Var min det Ingvar
Ikke særlig forskjell nei. Litt annen lyd kanskje, men ingen forskjell i drag, pedalfølsomhet eller vibrasjon (som man kan merke i hvert fall).
Det er jo en ting mindre som kan gå til H****** da..
Kan legge til at det er en 2.0 suger. Mulig det er annerledes på en 2,3T

Det er jo en ting mindre som kan gå til H****** da..
Kan legge til at det er en 2.0 suger. Mulig det er annerledes på en 2,3T
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Jeg har i allefall kjørt i flere år uten balansekjede på gammelbilen min uten å ha vært noe som helst plaget med vibrasjoner og den motoren hadde jeg kjørt en gos stund på forhånd også så jeg burde ha merket det! Det jeg derimot merket godt var at den ble "rappere", vil nesten samenligne det med moderat letting av svinghjul.
Har også gjort dette på kortmotoren med like bra resultat pluss at alle jeg har anbefalt det til er fornøyd...
Har også gjort dette på kortmotoren med like bra resultat pluss at alle jeg har anbefalt det til er fornøyd...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Balansekjede
Skal du følge boka og anbefalinger ifra SAAB sentralt, skal balansekjedet være på plass.
Det har i lang tid vært kjent at fjerning av balansekjedet på SAAB sine modeller er fordelaktig
På min 03 95 2,3t er kjedet også tatt bort, dette har ikke gitt merkbart mer vibrasjon
Så er det bare opp til deg da
Mvh
Bænt
Det har i lang tid vært kjent at fjerning av balansekjedet på SAAB sine modeller er fordelaktig

På min 03 95 2,3t er kjedet også tatt bort, dette har ikke gitt merkbart mer vibrasjon

Så er det bare opp til deg da

Mvh
Bænt
Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 442
- Navn: Bent Roger Hanssen
- Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
- Sted: Namsos
Klipp-klipp
Har klippt på min (2,3T). Merket ingen forskjell på vibrasjoner før, men etter montering av powerfleks motorfester, så kjennes litt vibrering, men ikke mye.
Synes også at den kommer mye kjappere opp i turtall.
Må også legge til at motoren har gått snart 100 000km. etter kapping av kjedet.

Har klippt på min (2,3T). Merket ingen forskjell på vibrasjoner før, men etter montering av powerfleks motorfester, så kjennes litt vibrering, men ikke mye.
Synes også at den kommer mye kjappere opp i turtall.
Må også legge til at motoren har gått snart 100 000km. etter kapping av kjedet.