Valgets kval; Skifte eller klippe balanseakselkjede?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Valgets kval; Skifte eller klippe balanseakselkjede?

Legg inn av audun-eg N228 » 09 jan 2008, 01:22

Signaturbil:
Er fryktelig i tvil om jeg skal koste på å skifte balanseakselkjedet med det samme jeg skal skifte kamkjede. Vet at mange har fjernet bal.aks.kjedet uten at det har ført til problemer, men har også hørt det motsatte. Hva anbefaler dere?

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 09 jan 2008, 01:40

Klipp, klipp. :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 09 jan 2008, 01:57

Hva kan skje om man klipper det?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 09 jan 2008, 12:07

mindre motstand i motor, mere vibrasjoner(minimalt)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2008, 14:33

Jeg fjernet det på en 9000 rett før jul, merket ikke stort til det. Virker som om de fleste som har negative erfaringer med å fjerne det har 9-5, men jeg skal være forsiktig med å trekke noen konklusjoner av det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 09 jan 2008, 18:53

Har nemlig hørt at den gamle 2.3 motoren (B234) har større sannsynlighet for vibrasjoner enn de andre?

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 09 jan 2008, 19:26

Var min det Ingvar :lol: Ikke særlig forskjell nei. Litt annen lyd kanskje, men ingen forskjell i drag, pedalfølsomhet eller vibrasjon (som man kan merke i hvert fall).

Det er jo en ting mindre som kan gå til H****** da..

Kan legge til at det er en 2.0 suger. Mulig det er annerledes på en 2,3T
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 09 jan 2008, 19:45

Tenker bare at det må jo være en grunn til at balanseakslene er der...

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 09 jan 2008, 19:48

Tenkte akkurat det samme. Men ble overtalt av Tor og Ingvar.. Fungerer i hvert fall knirkefritt på min.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 09 jan 2008, 19:50

Saabfan skrev:Tenkte akkurat det samme. Men ble overtalt av Tor og Ingvar.. Fungerer i hvert fall knirkefritt på min.
2L eller 2.3?

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 09 jan 2008, 19:55

Som nevnt over, 2.0 suger uten turbo..
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 09 jan 2008, 19:59

Saabfan skrev:Som nevnt over, 2.0 suger uten turbo..
Selvfølgelig... :oops:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 09 jan 2008, 23:35

Jeg har i allefall kjørt i flere år uten balansekjede på gammelbilen min uten å ha vært noe som helst plaget med vibrasjoner og den motoren hadde jeg kjørt en gos stund på forhånd også så jeg burde ha merket det! Det jeg derimot merket godt var at den ble "rappere", vil nesten samenligne det med moderat letting av svinghjul.

Har også gjort dette på kortmotoren med like bra resultat pluss at alle jeg har anbefalt det til er fornøyd...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Balansekjede

Legg inn av Bent N208 » 09 jan 2008, 23:45

Skal du følge boka og anbefalinger ifra SAAB sentralt, skal balansekjedet være på plass.

Det har i lang tid vært kjent at fjerning av balansekjedet på SAAB sine modeller er fordelaktig :lol:

På min 03 95 2,3t er kjedet også tatt bort, dette har ikke gitt merkbart mer vibrasjon :wink:

Så er det bare opp til deg da :lol:

Mvh
Bænt
Close to your saab,closer to you with Speedparts

SaaBent N442
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 20 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 442
Navn: Bent Roger Hanssen
Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
Sted: Namsos

Legg inn av SaaBent N442 » 10 jan 2008, 00:07

Klipp-klipp :D
Har klippt på min (2,3T). Merket ingen forskjell på vibrasjoner før, men etter montering av powerfleks motorfester, så kjennes litt vibrering, men ikke mye.
Synes også at den kommer mye kjappere opp i turtall.
Må også legge til at motoren har gått snart 100 000km. etter kapping av kjedet.

Svar