Bytte av fjærbein, noen med erfaring?
Moderator: Moderatorer
Bytte av fjærbein, noen med erfaring?
Skal bytte fjærbein venstre forran, kanskje høyre også. Noen som har gjort dette før? All erfaring taes imot med takk!
F.eks
-hva må jeg skru av for å få av det gamle fjærbeinet?
-går det greit å ta ut den gamle dempern?
-bør jeg satse på å bytte bare fjærbeinet, eller kjøpe komplett sett(med demper og fjær) til begge sider og bytte begge.
Håper å få tak i noe brukt siden ny er dyr.
Ola
F.eks
-hva må jeg skru av for å få av det gamle fjærbeinet?
-går det greit å ta ut den gamle dempern?
-bør jeg satse på å bytte bare fjærbeinet, eller kjøpe komplett sett(med demper og fjær) til begge sider og bytte begge.
Håper å få tak i noe brukt siden ny er dyr.
Ola
Saab 9-3 98
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Nå mener jeg å huske at patenten på fjørbena til 9-3 er opeljalla i likhet med bærearmer og annet oppheng.
Ikke noe jeg ville satt igang med ute på tunet, altså.
Skal du bytte på en side bør/skal du bytte på den andre siden også, slik at du har lik demping.
Ikke noe jeg ville satt igang med ute på tunet, altså.

Skal du bytte på en side bør/skal du bytte på den andre siden også, slik at du har lik demping.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Om det er likt på min bil, noe jeg tror det er, så er det kke noe helt fryktelig jobb.
Du trenger en litt god avdrager for å få av styrekula, og et brekkern for å bende opp krengningsstaget.
Ellers er det gansk logisk hva annet som må av, når du kikker under der.
Abs sensoren skal kobles ut i hvertfall.
Du trenger en litt god avdrager for å få av styrekula, og et brekkern for å bende opp krengningsstaget.
Ellers er det gansk logisk hva annet som må av, når du kikker under der.
Abs sensoren skal kobles ut i hvertfall.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Jeg har kriget mot det der før.
Lite gøy å se det igjen.
Jeg hadde akkurat klart å fortrenge minnene.

Vel, i prinsippet er alt meget enkelt.
I praksis trenger det ikke være så veldig
enkelt likevel.
Lite gøy å se det igjen.
Jeg hadde akkurat klart å fortrenge minnene.

Vel, i prinsippet er alt meget enkelt.
I praksis trenger det ikke være så veldig
enkelt likevel.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Har man skrudd litt før så er ikke dette noe problem, men beregn deg litt god tid første gangen
Ikke noe problem å gjøre denne jobben hjemme på tunet. Skal sove litt på en god forklaring så skal jeg komme med noen tips til deg 


2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Har plukket ut disse på min 9-3, og det gikk greit (og jeg er en dårlig mekker
). Største problemet var å få av mutter'n i toppen for å ta ut støtdemper'n.. Og greit å ha litt løftehjelp da den skal på plass igjen.
Men steg-for-steg prosessen i montering/demontering av denne overlater jeg til andre, da jeg ikke har full kontroll over de tekniske ord og uttrykkene.

Men steg-for-steg prosessen i montering/demontering av denne overlater jeg til andre, da jeg ikke har full kontroll over de tekniske ord og uttrykkene.
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Mutteren var ei på ene siden på min farfar sin 9-3 ihvertfall, men ellers en grei jobb..arnesl skrev:Har plukket ut disse på min 9-3, og det gikk greit (og jeg er en dårlig mekker). Største problemet var å få av mutter'n i toppen for å ta ut støtdemper'n.. Og greit å ha litt løftehjelp da den skal på plass igjen.
Men steg-for-steg prosessen i montering/demontering av denne overlater jeg til andre, da jeg ikke har full kontroll over de tekniske ord og uttrykkene.
Styrer med DAB og AUX
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Oki.. Tror det var den mutter'n som er del nr 12 på bildet i innlegget til Dagt. Måtte varme opp og bøye til en fastnøkkel for å få grep på den..Jørgen N237 skrev:Mutteren var ei på ene siden på min farfar sin 9-3 ihvertfall, men ellers en grei jobb..arnesl skrev:Har plukket ut disse på min 9-3, og det gikk greit (og jeg er en dårlig mekker). Største problemet var å få av mutter'n i toppen for å ta ut støtdemper'n.. Og greit å ha litt løftehjelp da den skal på plass igjen.
Men steg-for-steg prosessen i montering/demontering av denne overlater jeg til andre, da jeg ikke har full kontroll over de tekniske ord og uttrykkene.


-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
Takk for alle svar!
Jeg har fått tak i fjærben fra en høgger i sverige. Begynner å skru ut det gamle imorgen så da ser jeg om muttern i toppen sitter;)
Regner med å ihvertfall ta med meg fjæra fra det gamle fjærbenet og helst dempern også, så blir det likt.
Får det nye beinet på tirsdag, så hvis dere har flere tips takker jeg for det.
Må jeg har fjærklemmer på fjæra når jeg skrur ut det gamle fjærbeinet?
Jeg har fått tak i fjærben fra en høgger i sverige. Begynner å skru ut det gamle imorgen så da ser jeg om muttern i toppen sitter;)
Regner med å ihvertfall ta med meg fjæra fra det gamle fjærbenet og helst dempern også, så blir det likt.
Får det nye beinet på tirsdag, så hvis dere har flere tips takker jeg for det.
Må jeg har fjærklemmer på fjæra når jeg skrur ut det gamle fjærbeinet?
Saab 9-3 98
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Tror ikke du trenger dem før du skal ha av koppen i toppen (del nr. 10 på bildet lenger opp). Men da du skal ha av den delen, så MÅ du ha dem.ola skrev: Må jeg har fjærklemmer på fjæra når jeg skrur ut det gamle fjærbeinet?
Tar meg friheten og sender deg en PM jeg..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander