Bytte av fjærbein, noen med erfaring?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ola
Innlegg: 8
Registrert: 21 jan 2008, 01:08
Sted: Oslo

Bytte av fjærbein, noen med erfaring?

Legg inn av ola » 24 jan 2008, 11:12

Skal bytte fjærbein venstre forran, kanskje høyre også. Noen som har gjort dette før? All erfaring taes imot med takk!

F.eks
-hva må jeg skru av for å få av det gamle fjærbeinet?
-går det greit å ta ut den gamle dempern?
-bør jeg satse på å bytte bare fjærbeinet, eller kjøpe komplett sett(med demper og fjær) til begge sider og bytte begge.

Håper å få tak i noe brukt siden ny er dyr.

Ola
Saab 9-3 98

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 24 jan 2008, 21:36

Nå mener jeg å huske at patenten på fjørbena til 9-3 er opeljalla i likhet med bærearmer og annet oppheng.

Ikke noe jeg ville satt igang med ute på tunet, altså. :)

Skal du bytte på en side bør/skal du bytte på den andre siden også, slik at du har lik demping.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 24 jan 2008, 23:38

Om det er likt på min bil, noe jeg tror det er, så er det kke noe helt fryktelig jobb.
Du trenger en litt god avdrager for å få av styrekula, og et brekkern for å bende opp krengningsstaget.
Ellers er det gansk logisk hva annet som må av, når du kikker under der.
Abs sensoren skal kobles ut i hvertfall.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 31 des 2007, 20:55
Medlemsnummer: N1244
Bil: 9-5/2,0/04
Sted: Bergen

Legg inn av dagt » 25 jan 2008, 00:18

Her er et utklipp som kanskje illustrerer litt om det som du spør etter.

Bilde

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 25 jan 2008, 00:21

Jeg har kriget mot det der før.
Lite gøy å se det igjen.
Jeg hadde akkurat klart å fortrenge minnene.
:)

Vel, i prinsippet er alt meget enkelt.
I praksis trenger det ikke være så veldig
enkelt likevel.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 25 jan 2008, 01:01

Har man skrudd litt før så er ikke dette noe problem, men beregn deg litt god tid første gangen :wink: Ikke noe problem å gjøre denne jobben hjemme på tunet. Skal sove litt på en god forklaring så skal jeg komme med noen tips til deg :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 25 jan 2008, 01:04

Å så husker vi lagringen i toppen av fjäderbenen!
Eller hur Kongerud? :D

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 25 jan 2008, 01:12

Saab900STCR skrev:Å så husker vi lagringen i toppen av fjäderbenen!
Eller hur Kongerud? :D

Mvh
JA! Den kjøper du NY :wink: For sååå enkelt er det ikke altså :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 25 jan 2008, 01:53

Har plukket ut disse på min 9-3, og det gikk greit (og jeg er en dårlig mekker :wink: ). Største problemet var å få av mutter'n i toppen for å ta ut støtdemper'n.. Og greit å ha litt løftehjelp da den skal på plass igjen.

Men steg-for-steg prosessen i montering/demontering av denne overlater jeg til andre, da jeg ikke har full kontroll over de tekniske ord og uttrykkene.
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 jan 2008, 12:38

arnesl skrev:Har plukket ut disse på min 9-3, og det gikk greit (og jeg er en dårlig mekker :wink: ). Største problemet var å få av mutter'n i toppen for å ta ut støtdemper'n.. Og greit å ha litt løftehjelp da den skal på plass igjen.

Men steg-for-steg prosessen i montering/demontering av denne overlater jeg til andre, da jeg ikke har full kontroll over de tekniske ord og uttrykkene.
Mutteren var ei på ene siden på min farfar sin 9-3 ihvertfall, men ellers en grei jobb..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 25 jan 2008, 17:49

Jørgen N237 skrev:
arnesl skrev:Har plukket ut disse på min 9-3, og det gikk greit (og jeg er en dårlig mekker :wink: ). Største problemet var å få av mutter'n i toppen for å ta ut støtdemper'n.. Og greit å ha litt løftehjelp da den skal på plass igjen.

Men steg-for-steg prosessen i montering/demontering av denne overlater jeg til andre, da jeg ikke har full kontroll over de tekniske ord og uttrykkene.
Mutteren var ei på ene siden på min farfar sin 9-3 ihvertfall, men ellers en grei jobb..
Oki.. Tror det var den mutter'n som er del nr 12 på bildet i innlegget til Dagt. Måtte varme opp og bøye til en fastnøkkel for å få grep på den.. :twisted: Men ellers så gikk det greit :wink:
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

ola
Innlegg: 8
Registrert: 21 jan 2008, 01:08
Sted: Oslo

Legg inn av ola » 25 jan 2008, 20:40

Takk for alle svar!

Jeg har fått tak i fjærben fra en høgger i sverige. Begynner å skru ut det gamle imorgen så da ser jeg om muttern i toppen sitter;)

Regner med å ihvertfall ta med meg fjæra fra det gamle fjærbenet og helst dempern også, så blir det likt.

Får det nye beinet på tirsdag, så hvis dere har flere tips takker jeg for det.

Må jeg har fjærklemmer på fjæra når jeg skrur ut det gamle fjærbeinet?
Saab 9-3 98

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 25 jan 2008, 21:39

ola skrev: Må jeg har fjærklemmer på fjæra når jeg skrur ut det gamle fjærbeinet?
Tror ikke du trenger dem før du skal ha av koppen i toppen (del nr. 10 på bildet lenger opp). Men da du skal ha av den delen, så MÅ du ha dem.

Tar meg friheten og sender deg en PM jeg..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 27 jan 2008, 03:40

Er det ikke en fordel og bruke en tærs på den nederste skruen på fjørbeinet og? :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

ola
Innlegg: 8
Registrert: 21 jan 2008, 01:08
Sted: Oslo

Legg inn av ola » 28 jan 2008, 17:41

Hva er en tærs og hvilke skrue mener du, er den med på tegningen?

Har kjøpt meg håndboka fra biltema og den er helt genial! Så nå venter jeg bare på delen.
Saab 9-3 98

Svar