9000 M92 - Feste bensinslange til bensinpumpa

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

9000 M92 - Feste bensinslange til bensinpumpa

Legg inn av PerH N1870 » 09 mar 2008, 00:23

Jeg holder på å skifte bensinpumpe for å prøve å bli kvitt en ulyd i innsprøytinga.
Var så uheldig at jeg i operasjonen knakk nippelen på pumpa som bensinslangen er tredd inn på.
:x
Nå er det kuuuul umulig å få tredd den stive svarte bensinslangen inn på den nye nippelen. Den e bare såååå stiv. Har prøvd å varme slangen i varmt vann men den er like stiv. Ha også prøvd blåselampe og Zalo. Får ikke tredd den innpå nippelen på pumpa.

Hva skal jeg gjøre for å få tredd den stive slangen inn på nippelen til pumpa ????
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 M92 - Feste bensinslange til bensinpumpa

Legg inn av Tor N12 » 09 mar 2008, 01:12

Var det nippelen på selve bensinrøret du mener? Eller er noe brekt på selve pumpa?
Om det er den hvite(noen ganger sorte) nippelen som sitter på enden av bensinrøret så bør du aller helst stikke innom Saab og låne deg et spesialverktøy som de har for å montere denne.
Det er mulig å montere uten også men det er ikke enkelt. Om du skal prøve uten det verktøyet så må du se om du finner noe egnet for å holde igjen røret med så må du gjerne spraye nippelen med silikon/teflon-spray slik at røret lettere sklir innpå.. så må du høyst sansynlig frem med varmluftspistolen men husk at det er bensin der så vær forsiktig!! Du må også være forsiktig så du ikke varmer for mye for det kan resultere i at røret blir ødelagt slik at du må kappe det etterpå, problemet da kan rett og slett være at bensinrøret blir for kort til at du kan gjenta opperasjonen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 M92 - Feste bensinslange til bensinpumpa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mar 2008, 10:49

Du kan strengt tatt fuske litt også da... finn armert bensinslange som akkurat går utenpå, og skjøt med den. Husk slangeklemmer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M92 - Feste bensinslange til bensinpumpa

Legg inn av PerH N1870 » 09 mar 2008, 22:58

Takk for tips :D

Det var den hvite nippelen som sitter i enden av bensinslangen - ut fra pumpa som knakk for meg. Der sitter en tilbakeslagsventil som skal holde trykk i slangen.
Brukte metoden med armert bensinslange som jeg tredde utenpå og festet med slangeklemme. Ser ut til å holde tett. Bra tips !

Å skifte pumpa gjorde ingen forskjell på tikkelyden (eller helikopterlyd som noen kaller det) jeg hører inni kupèen. Mye arbeid og plunder og heft til ingen nytte ut over at pumpa er strøket fra lista over mistenkte!
Jeg tror fortsatt det enten er trykkregulatoren inn på railen eller den lille pulsdemperen som sitter i enden av railen. Den er visst bare på 2.3 l motorer. Det snodige er at jeg har byttet begge disse uten at lyden forsvant. Det skal sies at jeg ikke byttet med nye deler, men plukket deler fra en bil som er gått over i de evige jaktmarker. Det kan selvfølgelig være mulig at jeg byttet med deler som ikke er i orden. Oddsen for det er sikkert mikroskopisk, men hva kan det ellers være ??
Noen som har erfaring med at trykkregulatoren eller pulsdemperen tar kvelden og hvilke symptomer det gir ????? Vil motoren gå helt fint hvis en av de delene er ødelagt. Min går nemlig helt klokkereint.
Begrip det den som kan. Noen i Stavanger distriktet som har den type deler liggende som jeg kunne prøve å bytte over for å se om det er der feilen ligger ?

:)
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: 9000 M92 - Feste bensinslange til bensinpumpa

Legg inn av Trond N47 » 12 mar 2008, 20:09

Hører du lyden fra motorrommet når bilen går? Hvis ikke hender det at folk blir lurt til å tro at det kommer lyd fra bensinpumpa når bakdørviftene begynner å skrangle...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: 9000 M92 - Feste bensinslange til bensinpumpa

Legg inn av saaero » 12 mar 2008, 20:45

Hallo
Demonterte "krokanisen" i går og tok av alle fuelledningene fra pumpa og helt fram.Bare som en opplysning.Iflg.Saabmaster er det ganske vanlig å knekke disse inngangene,men mine er hele!!!!!!!!!
Kjetil

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M92 - Feste bensinslange til bensinpumpa og ulyd

Legg inn av PerH N1870 » 12 mar 2008, 21:55

Trond N47 skrev:Hører du lyden fra motorrommet når bilen går? Hvis ikke hender det at folk blir lurt til å tro at det kommer lyd fra bensinpumpa når bakdørviftene begynner å skrangle...
Jeg hører ikke lyden i motorrommet uten videre når bilen går. Men hvis jeg bruker et skrujern og legger an mot fuel railen og legger øret ned på skaftet så hører jeg "kanttingen" eller "tikkingen" ganske tydelig.

På fuel railen til 2.3 l er det montert en trykkregulator som skal holde trykket på rundt 40 psi. Den sitter rett før fuel railen og er koplet til vakuum på innsugingsmanifolden. I andre enden av railen sitter en puls demper (dvs i enden som gir retur tilbake til tanken).
Jeg har mistanke om at "knattingen" skyldes at pulsdemperen er ødelagt. Jeg har byttet den med en pulsdemper fra en kassert bil uten at det gjorde noen forskjell. Har siden fattet mistanke om jeg har skiftet med en pulsdemper som også var defekt. Tok derfor og koplet fra hele pulsdemperen (la opp slange i stedet for demperen) og ulyden var der akkurat likedan. Tok så og splittet den ene pulsdemperen og finner ut at det sitter en plastmembran inni huset. Virker som plastmembranen er stiv og lite fleksibel. Kan godt tyde på at den er gåen.

Nå jakter jeg på enda en pulsdemper som jeg kan prøve ut.
Er det noen med 2.3l som har erfaring med at pulsdemperen tar kvelden og hvilke symptomer det gir ? Gir det en form for bankelyd som forplanter seg inn i kupèen :?:
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Svar