Bytte eller ettertrekke toppakning?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Timon » 23 jun 2008, 22:09

Har tenkt på en ting. Med min kjørestil går jeg nesten bare å venter på at toppakningen skal forsvinne til himmels i en sky av damp..

Så ser jeg at abbott racing selger forsterka toppakning, og leser at det går an å ettertrekke litt med momentnøklen :reading:

Hva bør jeg gjøre:

1: Fortsette å vente

2: Ettertrekke

3: Bytte til forsterka (http://www.abbottracing.com/product/900 ... B%209000)/)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Bent N208 » 23 jun 2008, 22:14

Timon skrev:Har tenkt på en ting. Med min kjørestil går jeg nesten bare å venter på at toppakningen skal forsvinne til himmels i en sky av damp..

Så ser jeg at abbott racing selger forsterka toppakning, og leser at det går an å ettertrekke litt med momentnøklen :reading:

Hva bør jeg gjøre:

1: Fortsette å vente

2: Ettertrekke

3: Bytte til forsterka http://www.abbottracing.com/product/900 ... 0Gasket%20(SAAB%209000" onclick="window.open(this.href);return false;)/
Hei ,,

Eller bestille pyramideringer hos trollspeed, deretter sende topp og blokk til fresing for ringer .... så kan du kjøre med det trykket du vil etterpå :wink: :lol:

Er nok en dyr løsning, den forsterka ifra abbott er nok mer en nok for de fleste :wink:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Timon » 23 jun 2008, 22:18

hm.. frese :reading:
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av kenny n277 » 23 jun 2008, 22:21

syntes personlig ettertrekke ikke høres noe greit ut, nå har jeg aldri prøvd dette da, men synes liksom at 90 grader på 80 newton er tøfft nok jeg da, om jeg skulle gjort noen av dine alternativer så tror jeg det måtte blitt den trygge, montert forsterket før noe går galt, klart en kan jo vente for så å montere forsterke da, kansje ikke den beste løsningen.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 23 jun 2008, 22:22

Timon skrev:Har tenkt på en ting. Med min kjørestil går jeg nesten bare å venter på at toppakningen skal forsvinne til himmels i en sky av damp..

Så ser jeg at abbott racing selger forsterka toppakning, og leser at det går an å ettertrekke litt med momentnøklen :reading:

Hva bør jeg gjøre:

1: Fortsette å vente

2: Ettertrekke

3: Bytte til forsterka (http://www.abbottracing.com/product/900 ... B%209000)/)

Hei.

Bare lurer litt på motoroppsettet ditt jeg? :)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Timon » 23 jun 2008, 22:26

Oppsett: http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=93" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Men hvis jeg bytter før den ryker, slipper jeg plansliping, rensing osv. da? Bare å skru opp, bytte og skru igjen?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Bent N208 » 23 jun 2008, 22:53

Timon skrev:Oppsett: http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=93" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Men hvis jeg bytter før den ryker, slipper jeg plansliping, rensing osv. da? Bare å skru opp, bytte og skru igjen?
Hei..

Litt spoky å ta sjansen på å ikke planslipe ved topppakkningsbytte, noen grader blir det alltid " tro meg dette driver vi mye med "

Planslip toppen, samt en vask koking og nytt pakkningssett og for all del husk nye bolter det er strekkbolter som ikke skal brukes pånytt :mrgreen:

Lykke til :mrgreen:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Timon » 23 jun 2008, 22:59

Men blir det noe mer jobb om den ryker?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Bent N208 » 23 jun 2008, 23:14

Timon skrev:Men blir det noe mer jobb om den ryker?
Tja godt spørsmål.... kan tenke meg dette " Kl 16 i rushen bilen koker og du svetter og banner ... kranbil hjem eller til nermeste verksted kjøpe deler... billig hvor .. kanskje vente 2-3 dager på deler , gjøre jobben olje i vannet rense alt ++++

Hadde villet tatt dette i forkant, hvis du vet at dette problemet snart dukker opp ja :mrgreen: :mrgreen:

" Er en drittjobb, men du vil lære mye av å gjøre det selv " :lol:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Gunnar N326 » 23 jun 2008, 23:51

kenny n277 skrev:syntes personlig ettertrekke ikke høres noe greit ut, nå har jeg aldri prøvd dette da, men synes liksom at 90 grader på 80 newton er tøfft nok jeg da, om jeg skulle gjort noen av dine alternativer så tror jeg det måtte blitt den trygge, montert forsterket før noe går galt, klart en kan jo vente for så å montere forsterke da, kansje ikke den beste løsningen.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131" onclick="window.open(this.href);return false;

Les, og bli vis! :wink: Det er forresten 60Nm, så 90grader som gjelder nå, ikke 80Nm lenger.
Dersom man leser framgangsmåten ser man at dette ikke er noe spesielt "tøft" for noen del, det er samme moment som man eventuelt bruker hvis man bytter, så jeg ville prøvd ettertrekking, det er enkelt, billig, og det er skjelden pakningen ryker så fort at man ikke kan kjøre hjem, man ser vel etter lekasjer av og til, når man peiler oljen, gjør man ikke.. :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Morti » 24 jun 2008, 06:37

Er jo bare å bytte ut de org strekkboltene med ARP bolter som ikke strekker seg, da er nå mye gjort. Jeg har aldri blåst en eneste topp pakning på 900`n min hvertfall
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av kenny n277 » 24 jun 2008, 19:43

Gunnar N326 skrev:
kenny n277 skrev:syntes personlig ettertrekke ikke høres noe greit ut, nå har jeg aldri prøvd dette da, men synes liksom at 90 grader på 80 newton er tøfft nok jeg da, om jeg skulle gjort noen av dine alternativer så tror jeg det måtte blitt den trygge, montert forsterket før noe går galt, klart en kan jo vente for så å montere forsterke da, kansje ikke den beste løsningen.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131" onclick="window.open(this.href);return false;

Les, og bli vis! :wink: Det er forresten 60Nm, så 90grader som gjelder nå, ikke 80Nm lenger.
Dersom man leser framgangsmåten ser man at dette ikke er noe spesielt "tøft" for noen del, det er samme moment som man eventuelt bruker hvis man bytter, så jeg ville prøvd ettertrekking, det er enkelt, billig, og det er skjelden pakningen ryker så fort at man ikke kan kjøre hjem, man ser vel etter lekasjer av og til, når man peiler oljen, gjør man ikke.. :wink:
nettop montert to nye topp pakn en 2,3 og en 2,0, der fulgte det med begge to anvisninger på 60 newton så 80newton så 90 grader, er det feil det??
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Bytte eller ettertrekke toppakning?

Legg inn av Haaka » 24 jun 2008, 20:55

kenny n277 skrev:nettop montert to nye topp pakn en 2,3 og en 2,0, der fulgte det med begge to anvisninger på 60 newton så 80newton så 90 grader, er det feil det??
Se på det sånn: Kongen - Regjering - Politi...

Du skal til enhver tid forholde deg til den øverste myndighet. Men om politiet sier du skal kjøre på havet, bør du fan kjøre på havet :wink: Og det gjør du med full rett... Men alvolig talt er det ingen problem å forholde seg til instruksjonen som fulgte med pakningen, og i allefall om det var uorginale deler. Så det skulle nok gå fint..

Jeg ville også helt klart skiftet pakningen om jeg viste den var på tur. Men så vet du jo ikke nødvendigvis, bare fordi du kjører som et svin da. Olje i vann, vann i olje, økt forbruk, røyk, utvendig lekasje er ting som fint kan undersøkes for å bedømme tilstanden på pakninga. Ettertrekke pakninga er noe man vansligvis gjør noen tusen km etter ny pakning er montert, og i enkelte tilfeller når pakninga er veldig gammel/kjørt langt. Toppen hamrer pakninga flat, og derfor oppstår lekasjer og skader. Ettertrekke pakninga er jo det billigste du kan gjøre, om du bare vil demre litt på en nevrose...

Ikke vent til pakningen er ødelagt, men vent til den er ødelagt.. Eller noe sånt :mrgreen:

Svar