ventil tikking!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Turbosprut
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 12 jun 2008, 10:46
Medlemsnummer: N1393
Navn: Alexander
Bil: saab 900t 94
Sted: sarpsborg

ventil tikking!!

Legg inn av Turbosprut » 01 sep 2008, 20:31

ossen kan jeg forhindre at motoren tikker så ille?
noen årsaker til at det tikker i ventilene?

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: ventil tikking!!

Legg inn av Eirik » 01 sep 2008, 20:42

viewtopic.php?f=12&t=22573
Oljenivå, og oljetrykk er vel det første man sjekker.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: ventil tikking!!

Legg inn av Endre88 N1527 » 01 sep 2008, 20:49

Forrige gang eg bytta olje so hadde eg i sånn Forte motor-rens. De hjalp litt for tikkinga for de løyste opp litt av ruske som ligger å lager krøll nedi godsakene :P
Men de e vertfall sånn på min bil at de tikker verst når motoren er kald men de har vell bare med at oljen er meir tyntflytande når den e varm :wink:
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: ventil tikking!!

Legg inn av Paradigm N558 » 01 sep 2008, 23:46

Prøv å søk.. også ikke orddel det, så finner du mye snadder :)
Mao: Søk etter Ventiltikking
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: ventil tikking!!

Legg inn av matrox N522 » 02 sep 2008, 09:42

Bytt ventilløfterne dine, eller prøv med en dieselrens :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: ventil tikking!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 02 sep 2008, 10:08

matrox N522 skrev:Bytt ventilløfterne dine, eller prøv med en dieselrens :wink:
Tror kanskje bensinrens (dyserens) er mer passende.. :lol:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: ventil tikking!!

Legg inn av doo-kie » 02 sep 2008, 10:27

Ville på ingen måter benyttet bensin til å rense løfterne. (med mindre du skal ta de ut og rengjøre de) Prøv å flushe motoren med diesel. Tør du ikke å kjøre den på ren diesel, bruk 50-50 me olje og diesel. Dette kan rense opp slam som gjør at løfterne henger litt...
Ellers kan du jo bytte de, som nevnt ovenfor.
Men skal du rengjøre dysene er dyserens fint :wink:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: ventil tikking!!

Legg inn av EdHunter N815 » 02 sep 2008, 15:41

Syns jeg skal utdype litt her, dere forvirrer jo mer enn dere hjelper. Ta nå ikke for gitt at alle vet hva "dieselrens" vil si, og hva i alle dager har nå dyserens med innvendig flush av motoren å gjøre? Mulig sistnevnte var en spøk, i så fall bør man i det minste komme med noe konkret nyttig i tillegg til spøken og ikke bare poste søppel i seriøse tråder. [-X

Nå, nok moralprat.

Som doo-kie sier er det ikke dumt å flushe med diesel. Gjør man det rett kan det ikke gjøre skade. Her er en grei fremgangsmåte tatt fra en annen tråd;
Macgeier skrev: Jeg ville gjort følgende:
1. Tappet motoren for olje, satt på nytt oljefilter.
2. Skrudd ut pluggene og fjernet sikringen til bensinpumpa.
3. Fylt på diesel istedet for olje, gjerne flere liter enn vanlig for å fylle skikkelig opp.
4. Latt bilen stå 1 time, eller kanskje over natta, slik at all "gørra" på oljesila og i bunnpanna løses opp.
5. Tappe ut guffa og sjekke innholdet for "sludge".
6. Fylle på ny diesel.
7. Kjøre motoren på starteren 5-10 ganger med noen minutters mellomrom, (uten plugger for lettere rotering), slik at dieselen pumpes gjennom motoren og skyller/renser system.
8. Tapp ut guffa.
9. Gjenta punkt 6-8 helt til det kommer ut ren diesel, da burde motoren være ren og fin.
10. Skift oljefilter, fyll på billig olje, kjør motoren på tomgang, til den blir varm og alle dieselrestene er bladet i oljen. Tapp ut og fyll på ny olje. Gjenta gjerne dette en gang til for å være sikker på at alle dieselrester er ute.
11. Fyll på halvsyntetisk olje og dy har "ny" motor 8)

Dette ville som sagt jeg gjort, andre igjen vil kanskje himle med øynene og fraråde deg dette :D

PS. Syns du diesel lukter vondt, så bruke white sprite.
Jeg har selv gjort dette da jeg hadde moderat tikking, og det virket kjempebra. Om ikke dette gjør susen ville jeg nok gått for nye ventiltrykkere.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: ventil tikking!!

Legg inn av Timon » 04 sep 2008, 00:05

Hadde mye tikking på min 9000 før, men etter dieselrens forsvant tikkinga helt i løpet av 1000 km kjøring ca.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: ventil tikking!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 04 sep 2008, 00:31

EdHunter N815 skrev:Syns jeg skal utdype litt her, dere forvirrer jo mer enn dere hjelper. Ta nå ikke for gitt at alle vet hva "dieselrens" vil si, og hva i alle dager har nå dyserens med innvendig flush av motoren å gjøre? Mulig sistnevnte var en spøk, i så fall bør man i det minste komme med noe konkret nyttig i tillegg til spøken og ikke bare poste søppel i seriøse tråder. [-X
Hvis det er meg og mitt innlegg du sikter til så var det ikke ment som en spøk, var nok heller et tilfelle av misforståelse og uvitenhet; har aldri hørt om å rense motoren innvendig med diesel slik beskrevet her før nå. Jeg trodde det var snakk om en enkel rens av innsprøytningssystemet o.l. ved hjelp av dyserens/injection cleaner etc., og prøvde på en humoristisk måte å påpeke at dieselrens kanskje ikke var helt passende for trådstarters bensinmotor..

Spamming og useriøse innlegg typiske for å få opp postcountern holder jeg meg for god for. Så vet vi det :wink:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Svar