ventil tikking!!
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 12 jun 2008, 10:46
- Medlemsnummer: N1393
- Navn: Alexander
- Bil: saab 900t 94
- Sted: sarpsborg
ventil tikking!!
ossen kan jeg forhindre at motoren tikker så ille?
noen årsaker til at det tikker i ventilene?
noen årsaker til at det tikker i ventilene?
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: ventil tikking!!
viewtopic.php?f=12&t=22573
Oljenivå, og oljetrykk er vel det første man sjekker.
Oljenivå, og oljetrykk er vel det første man sjekker.
25 Year anniversary of Saab 9000
- Endre88 N1527
- 1,5 bar
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Re: ventil tikking!!
Forrige gang eg bytta olje so hadde eg i sånn Forte motor-rens. De hjalp litt for tikkinga for de løyste opp litt av ruske som ligger å lager krøll nedi godsakene
Men de e vertfall sånn på min bil at de tikker verst når motoren er kald men de har vell bare med at oljen er meir tyntflytande når den e varm

Men de e vertfall sånn på min bil at de tikker verst når motoren er kald men de har vell bare med at oljen er meir tyntflytande når den e varm

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: ventil tikking!!
Prøv å søk.. også ikke orddel det, så finner du mye snadder 
Mao: Søk etter Ventiltikking

Mao: Søk etter Ventiltikking
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: ventil tikking!!
Bytt ventilløfterne dine, eller prøv med en dieselrens 

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: ventil tikking!!
Tror kanskje bensinrens (dyserens) er mer passende..matrox N522 skrev:Bytt ventilløfterne dine, eller prøv med en dieselrens

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: ventil tikking!!
Ville på ingen måter benyttet bensin til å rense løfterne. (med mindre du skal ta de ut og rengjøre de) Prøv å flushe motoren med diesel. Tør du ikke å kjøre den på ren diesel, bruk 50-50 me olje og diesel. Dette kan rense opp slam som gjør at løfterne henger litt...
Ellers kan du jo bytte de, som nevnt ovenfor.
Men skal du rengjøre dysene er dyserens fint
Ellers kan du jo bytte de, som nevnt ovenfor.
Men skal du rengjøre dysene er dyserens fint

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: ventil tikking!!
Syns jeg skal utdype litt her, dere forvirrer jo mer enn dere hjelper. Ta nå ikke for gitt at alle vet hva "dieselrens" vil si, og hva i alle dager har nå dyserens med innvendig flush av motoren å gjøre? Mulig sistnevnte var en spøk, i så fall bør man i det minste komme med noe konkret nyttig i tillegg til spøken og ikke bare poste søppel i seriøse tråder.
Nå, nok moralprat.
Som doo-kie sier er det ikke dumt å flushe med diesel. Gjør man det rett kan det ikke gjøre skade. Her er en grei fremgangsmåte tatt fra en annen tråd;

Nå, nok moralprat.
Som doo-kie sier er det ikke dumt å flushe med diesel. Gjør man det rett kan det ikke gjøre skade. Her er en grei fremgangsmåte tatt fra en annen tråd;
Jeg har selv gjort dette da jeg hadde moderat tikking, og det virket kjempebra. Om ikke dette gjør susen ville jeg nok gått for nye ventiltrykkere.Macgeier skrev: Jeg ville gjort følgende:
1. Tappet motoren for olje, satt på nytt oljefilter.
2. Skrudd ut pluggene og fjernet sikringen til bensinpumpa.
3. Fylt på diesel istedet for olje, gjerne flere liter enn vanlig for å fylle skikkelig opp.
4. Latt bilen stå 1 time, eller kanskje over natta, slik at all "gørra" på oljesila og i bunnpanna løses opp.
5. Tappe ut guffa og sjekke innholdet for "sludge".
6. Fylle på ny diesel.
7. Kjøre motoren på starteren 5-10 ganger med noen minutters mellomrom, (uten plugger for lettere rotering), slik at dieselen pumpes gjennom motoren og skyller/renser system.
8. Tapp ut guffa.
9. Gjenta punkt 6-8 helt til det kommer ut ren diesel, da burde motoren være ren og fin.
10. Skift oljefilter, fyll på billig olje, kjør motoren på tomgang, til den blir varm og alle dieselrestene er bladet i oljen. Tapp ut og fyll på ny olje. Gjenta gjerne dette en gang til for å være sikker på at alle dieselrester er ute.
11. Fyll på halvsyntetisk olje og dy har "ny" motor![]()
Dette ville som sagt jeg gjort, andre igjen vil kanskje himle med øynene og fraråde deg dette![]()
PS. Syns du diesel lukter vondt, så bruke white sprite.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: ventil tikking!!
Hadde mye tikking på min 9000 før, men etter dieselrens forsvant tikkinga helt i løpet av 1000 km kjøring ca.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: ventil tikking!!
Hvis det er meg og mitt innlegg du sikter til så var det ikke ment som en spøk, var nok heller et tilfelle av misforståelse og uvitenhet; har aldri hørt om å rense motoren innvendig med diesel slik beskrevet her før nå. Jeg trodde det var snakk om en enkel rens av innsprøytningssystemet o.l. ved hjelp av dyserens/injection cleaner etc., og prøvde på en humoristisk måte å påpeke at dieselrens kanskje ikke var helt passende for trådstarters bensinmotor..EdHunter N815 skrev:Syns jeg skal utdype litt her, dere forvirrer jo mer enn dere hjelper. Ta nå ikke for gitt at alle vet hva "dieselrens" vil si, og hva i alle dager har nå dyserens med innvendig flush av motoren å gjøre? Mulig sistnevnte var en spøk, i så fall bør man i det minste komme med noe konkret nyttig i tillegg til spøken og ikke bare poste søppel i seriøse tråder.
Spamming og useriøse innlegg typiske for å få opp postcountern holder jeg meg for god for. Så vet vi det

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2