For dere med gradert turbotrykksmåler...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

For dere med gradert turbotrykksmåler...

Legg inn av Talker » 14 sep 2008, 21:58

Jeg instalerte nettopp en gradert turbotrykksmåler i bilen, men mistenker at den viser feil. Så jeg trenger noe info fra dere.
Hvor mye vakum får dere på motorbrems? Hvor mye vakum på tomgang? Hvor mye trykk skal det vær når original nåla peker rett opp på gul feltet? Hvor mye når rødfeltet starter?

Jeg har en 2.0t ng900. Er vel en slik det er best å sammenligne med óg.
Sist redigert av Talker den 15 sep 2008, 21:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...

Legg inn av Trond N47 » 14 sep 2008, 22:34

Turbotrykkmålerne til SAAB er ikke nøyaktige eller kalibrert. Forkjeller kan forekomme på like modeller. Generelt vil en 185 hesters ng900 ha 0,8 bar på overgangen mot rødt. Tomgang på min 9000 2,3T ligger på -0,4 bar, kommer opp i -0,7 ved motorbrems på høye turtall. Ikke sikkert at de graderte er helt til å stole på heller.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...

Legg inn av Henrik N449 » 15 sep 2008, 09:16

Hmm, han sier at han har innstallert gradert ttmåler, det finnes vel ikke orginalt. Ikke sier han at den er original heller ;)

Talker, hva viser din?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...

Legg inn av Talker » 15 sep 2008, 10:48

Husker ikke helt hva den viser på tomgang, men synest å huske at d var mellom 0,8 og 0,7. Dog usikker. Men på motorbrems med litt turtall så får jeg -1 Bar. Og med org. nåla midt på det gule feltet, så viser den ca 0,2 kanskje. På overgangen mellom gul og rød, så viser den 0,5. Jeg misstenker at den viser 0,2 for lite.

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...

Legg inn av K_Duck N1093 » 15 sep 2008, 10:51

I den grad det kan sammenlignes har jeg -0.8 på motorbrems og -0.6ish på tomgang. ^-^;
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...

Legg inn av Talker » 15 sep 2008, 17:50

Noen flere? =)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...

Legg inn av Pål N526 » 15 sep 2008, 18:15

på min gamle og900 hadde jeg -0.6 på tomgang og 0.8 på brems. kjørte på 1.1 bar ladetrykk.

mener da det skal være en -0.5.. mulig det er noen leak noen plass?

har ikke studert oppbyggingen av sinnsuget på annet en og900, så er litt usikker på det feltet :reading:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...

Legg inn av Ingvar N629 » 15 sep 2008, 18:38

-1 bar får du aldri. Om det er lekkasje noe sted, så skulle den vise mindre vakuum. Turbotrykksmåleren din viser ganske enkelt feil :wink: Viser den 0 når du stopper motoren?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...

Legg inn av Talker » 15 sep 2008, 19:56

Den viser kanskje en nålebredde under midten av 0 streket. Så den er langt ifra så unøyaktig på det punktet. Det jeg syns er så rart. Men -0.8 på motorbrems er normalt da? Kan jeg "konkludere" med at den viser sånn ca 0.2bar for lite over hele fjøla?

Svar