For dere med gradert turbotrykksmåler...
Moderator: Moderatorer
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
For dere med gradert turbotrykksmåler...
Jeg instalerte nettopp en gradert turbotrykksmåler i bilen, men mistenker at den viser feil. Så jeg trenger noe info fra dere.
Hvor mye vakum får dere på motorbrems? Hvor mye vakum på tomgang? Hvor mye trykk skal det vær når original nåla peker rett opp på gul feltet? Hvor mye når rødfeltet starter?
Jeg har en 2.0t ng900. Er vel en slik det er best å sammenligne med óg.
Hvor mye vakum får dere på motorbrems? Hvor mye vakum på tomgang? Hvor mye trykk skal det vær når original nåla peker rett opp på gul feltet? Hvor mye når rødfeltet starter?
Jeg har en 2.0t ng900. Er vel en slik det er best å sammenligne med óg.
Sist redigert av Talker den 15 sep 2008, 21:54, redigert 1 gang totalt.
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Turbotrykkmålerne til SAAB er ikke nøyaktige eller kalibrert. Forkjeller kan forekomme på like modeller. Generelt vil en 185 hesters ng900 ha 0,8 bar på overgangen mot rødt. Tomgang på min 9000 2,3T ligger på -0,4 bar, kommer opp i -0,7 ved motorbrems på høye turtall. Ikke sikkert at de graderte er helt til å stole på heller.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Hmm, han sier at han har innstallert gradert ttmåler, det finnes vel ikke orginalt. Ikke sier han at den er original heller 
Talker, hva viser din?

Talker, hva viser din?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Husker ikke helt hva den viser på tomgang, men synest å huske at d var mellom 0,8 og 0,7. Dog usikker. Men på motorbrems med litt turtall så får jeg -1 Bar. Og med org. nåla midt på det gule feltet, så viser den ca 0,2 kanskje. På overgangen mellom gul og rød, så viser den 0,5. Jeg misstenker at den viser 0,2 for lite.
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
I den grad det kan sammenlignes har jeg -0.8 på motorbrems og -0.6ish på tomgang. ^-^;
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Noen flere? =)
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
på min gamle og900 hadde jeg -0.6 på tomgang og 0.8 på brems. kjørte på 1.1 bar ladetrykk.
mener da det skal være en -0.5.. mulig det er noen leak noen plass?
har ikke studert oppbyggingen av sinnsuget på annet en og900, så er litt usikker på det feltet
mener da det skal være en -0.5.. mulig det er noen leak noen plass?
har ikke studert oppbyggingen av sinnsuget på annet en og900, så er litt usikker på det feltet

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
-1 bar får du aldri. Om det er lekkasje noe sted, så skulle den vise mindre vakuum. Turbotrykksmåleren din viser ganske enkelt feil
Viser den 0 når du stopper motoren?

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Den viser kanskje en nålebredde under midten av 0 streket. Så den er langt ifra så unøyaktig på det punktet. Det jeg syns er så rart. Men -0.8 på motorbrems er normalt da? Kan jeg "konkludere" med at den viser sånn ca 0.2bar for lite over hele fjøla?