Papirer på ratt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Papirer på ratt

Legg inn av Andreas N1194 » 23 feb 2009, 14:06

Er det noen som har noen slike papirer her i klubben? Jeg fikk påpakning at jeg ikke hadde originalt ratt, men ut fra det hadde han ikke noen grunn på hvorfor han absolutt måtte ha papirer. Jeg kan alltids skifte til orginalratt dagen jeg viser bilen, men lurte litt på om det finnes papirer fra f.eks Nardi i Italia.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Papirer på ratt

Legg inn av Ottar N398 » 23 feb 2009, 15:43

Er det et orginalt saab ratt? isåfall tror jeg at jeg har til mitt. Det er riktignok treratt med skinn i midten men..
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Papirer på ratt

Legg inn av Andreas N1194 » 23 feb 2009, 15:47

Ottar N398 skrev:Er det et orginalt saab ratt? isåfall tror jeg at jeg har til mitt. Det er riktignok treratt med skinn i midten men..
Tar det gjerne jeg! :mrgreen: Men kommer sikkert til å hive på et originalratt neste gang, bare for at han ikke skal kunne si noe på rattet mitt...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Papirer på ratt

Legg inn av Ottar N398 » 23 feb 2009, 15:59

Skal se hva jeg klarer å grave frem i påskeferien ;)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Papirer på ratt

Legg inn av Ingvar N629 » 23 feb 2009, 16:27

Skikkelig gjøk du traff på ja... rattet står forresten i original tilbehørskatalog.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Papirer på ratt

Legg inn av Haaka » 23 feb 2009, 16:42

:shock:

Dette skal da ikke ha noe å si!? Det står ingen definisjon av begrepet 'uorginalt ratt' i protokoll for pkk, det er riktig nok merknad på pkk, men dette har sammenheng med airbag srs og øvrige funksjoner tilknyttet rattet. Og disse, som f.eks i tilfelle airbagutkobling skal dette føres inn i vognkort, rattet i seg selv er da bare et ratt uansett.. Merkelig.. :roll:

Om du ikke allerede har fått dette som merknad i sammenheng med PKK, skal du nok bare ta det med ro..

Hvem har gitt deg denne 'påpakningen'? :?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Papirer på ratt

Legg inn av Eirik N396 » 23 feb 2009, 16:53

Jeg vet om en som på PKK tok frem målestokken og målte diameter på rattet, for deretter å konstatere at rattet hadde "for liten diameter" og dermed måtte byttes. Men om du får lånt med deg en tilbehørskatalog burde da ikke det være noe mer å diskutere(?)

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Papirer på ratt

Legg inn av Andreas N1194 » 23 feb 2009, 16:53

Haaka skrev::shock:

Dette skal da ikke ha noe å si!? Det står ingen definisjon av begrepet 'uorginalt ratt' i protokoll for pkk, det er riktig nok merknad på pkk, men dette har sammenheng med airbag srs og øvrige funksjoner tilknyttet rattet. Og disse, som f.eks i tilfelle airbagutkobling skal dette føres inn i vognkort, rattet i seg selv er da bare et ratt uansett.. Merkelig.. :roll:

Om du ikke allerede har fått dette som merknad i sammenheng med PKK, skal du nok bare ta det med ro..

Hvem har gitt deg denne 'påpakningen'? :?
Dette står særskilt merket som mangel på den lappen jeg fikk hos Biltilsynet i dag gitt ;) Eller, det som står er "montert GT-ratt, dokumentasjon må legges ved" på lappen..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Papirer på ratt

Legg inn av Haaka » 23 feb 2009, 17:07

Hmm, jo da har du et problem.. BT vil nok ikke gå tilbake på en evaluering de har gjort, enten den er rett eller gal, og om de i det hele tatt har gjort noen evaluering. Så den er grei. Jeg ville satt på 'orginalt' ratt, dersom det er mulig.

Men for fremtiden bør du vite at ja, det er en reell merknad på pkk som heter 'Uorginalt ratt'. Men bruken av dette som merknad så ikke protokollført for hva dette innebærer, annet enn selvfølgeligheter som f.eks manglende airbag eller byttet ratt med en god gammel 19mm fastnøkkel på rattstammen... Og det blir litt tullete.

Kan tenke meg kontrollant har følt seg litt uvel på øvrige punkter han ikke har kunnet merke.. Om bilen ellers er litt type 'bråkebil'... :wink:

Gjør det lettvint for deg for å få bilen godkjent, for du kommer nok ingen vei ellers, kanskje ikke MED dokumentasjon heller.. Og etter kontroll, kjør gjerne i framtiden med uorginalt ratt, i ren protest! Det ville jeg gjort :mrgreen: (for jeg mener bestemt dette er feil! (Og rett meg gjerne noen(?))
Sist redigert av Haaka den 23 feb 2009, 17:10, redigert 1 gang totalt.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Papirer på ratt

Legg inn av Andreas N1194 » 23 feb 2009, 17:08

Haaka skrev: Gjør det lettvint for deg for å få bilen godkjent, for du kommer nok ingen vei ellers, kanskje ikke MED dokumentasjon heller.. Og kjør gjerne i framtiden med uorginalt ratt, i ren protest... Det ville jeg gjort :mrgreen: (for jeg mener bestemt dette er feil! (Og rett meg gjerne noen(?))
Tro meg, originalratt og pingle-effektanlegg vil kun sitte på ca en halv dag 8) Men er jo selvfølgelig kjedelig å skru av og på da, men men..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Papirer på ratt

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 23 feb 2009, 17:16

Jeg har MOMO rattet mitt i vognkortet. Traff på en ordentlig tosk jeg også. Han krevde at jeg fremskaffet dokumentasjon.
Fikk dokumentasjon fra momo men det gjaldt bare 9000. Skal ikke si hva jeg gjorde for å ta bort en null, men den ble i hvertfall godkjent.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: Papirer på ratt

Legg inn av smiggen » 28 feb 2009, 13:45

alex_ander3@hotmail.com skrev: Fikk dokumentasjon fra momo men det gjaldt bare 9000. Skal ikke si hva jeg gjorde for å ta bort en null, men den ble i hvertfall godkjent.
Hahahah, skrivemaskin med kulehode og rettetast? ;D

Svar