Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av To-Takt-Trond » 27 des 2010, 15:23

heisann :D
har rota litt rundt på nettet etter sportseksos til Saab'en min, men klarer liksom ikke å finne noe som passer :?
vært inne på elkparts.com... der har de bare til turbo motorene, som jeg uheldigvis ikke har :P
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av Rambraut N1491 » 27 des 2010, 16:46

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av To-Takt-Trond » 27 des 2010, 17:27

takk for svar :D så på den og... men så at det sto 94 - 98, vet ikke om det har noe å si :? men var "bare" 2,5" da :P
3" hadde vært saker =P~
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 27 des 2010, 17:58

Går du opp til 3" på en suger så tror jeg faktisk den vil gå dårligere enn originalt. Men det er kanskje bare bråket du er ute etter?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av To-Takt-Trond » 27 des 2010, 18:12

motstanden i eksos har ikke så mye å si på en sugemotor, motstanden en sugemotor får, er for det meste lagd i grenrør... så det er svært lite effekt å miste på eksos... men en motor skal jo ha både luft inn og ut da :P
bråk må'n ha ;)
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av Rambraut N1491 » 28 des 2010, 01:40

TrondAndre skrev:
takk for svar :D så på den og... men så at det sto 94 - 98, vet ikke om det har noe å si :? men var "bare" 2,5" da :P
3" hadde vært saker =P~
De er like, så det har ikke noe og si. :P

''Bare 2,5'', bråker nok det.. :P
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av To-Takt-Trond » 28 des 2010, 16:29

Rambraut N1491 skrev:
TrondAndre skrev:
takk for svar :D så på den og... men så at det sto 94 - 98, vet ikke om det har noe å si :? men var "bare" 2,5" da :P
3" hadde vært saker =P~
De er like, så det har ikke noe og si. :P

''Bare 2,5'', bråker nok det.. :P
hehe ;P da blir det sikkert den da ;)
bygde 3" på en gelandewagen en gang, 3l turbo diesel, lyden var verdt de timene med TIG-sveising :D
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 28 des 2010, 17:35

SAAB ER BEST

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av To-Takt-Trond » 28 des 2010, 17:49

Ola Pituetten N703 skrev:8) billig hos http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Motor ... LEGG-SAAB/
dimensjoner er ikke biltema noe flinke med :P
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av Rambraut N1491 » 28 des 2010, 18:20

TrondAndre skrev: hehe ;P da blir det sikkert den da ;)
bygde 3" på en gelandewagen en gang, 3l turbo diesel, lyden var verdt de timene med TIG-sveising :D
Du kan jo sveise eksos selv også, på 9-3'en, er jo forholdsvis greit og bygge eksos på en slik.

En større turbo dieselmotor med skikkelig grom eksos er tøfft. :mrgreen:

Scania V8 f.eks, ingen over, ingen ved siden. :mrgreen:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av Runek » 28 des 2010, 23:20

Jeg bytta bare bakre lyddemperen til Simonsdemper og den bråker mer en nok. Neste for mye for min del... Billigste løsningen vertfall..

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av To-Takt-Trond » 29 des 2010, 13:05

Rambraut N1491 skrev:
TrondAndre skrev: hehe ;P da blir det sikkert den da ;)
bygde 3" på en gelandewagen en gang, 3l turbo diesel, lyden var verdt de timene med TIG-sveising :D
Du kan jo sveise eksos selv også, på 9-3'en, er jo forholdsvis greit og bygge eksos på en slik.

En større turbo dieselmotor med skikkelig grom eksos er tøfft. :mrgreen:

Scania V8 f.eks, ingen over, ingen ved siden. :mrgreen:
kjøpe ferdig bøyd rustfritt på biltema ;)
vurdere det :D
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av To-Takt-Trond » 29 des 2010, 13:06

Runek skrev:Jeg bytta bare bakre lyddemperen til Simonsdemper og den bråker mer en nok. Neste for mye for min del... Billigste løsningen vertfall..
er det originalt 2 lyddempere på den? + kat.
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av Haaka » 29 des 2010, 14:04

TrondAndre skrev:motstanden i eksos har ikke så mye å si på en sugemotor, motstanden en sugemotor får, er for det meste lagd i grenrør... så det er svært lite effekt å miste på eksos... men en motor skal jo ha både luft inn og ut da :P
bråk må'n ha ;)
Jaha? :-s

Må nesten si meg fundamentalt uenig i nærmest hver eneste setning i dette innlegget ditt.. :mrgreen: Men om det er lyden som teller mest, så må man nok satse på noe stort..

Er nok to lyddempere ja.

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Sportseksos til Saab 9-3 1999 2.0l UTEN turbo

Legg inn av Runek » 29 des 2010, 23:15

TrondAndre skrev:
Runek skrev:Jeg bytta bare bakre lyddemperen til Simonsdemper og den bråker mer en nok. Neste for mye for min del... Billigste løsningen vertfall..
er det originalt 2 lyddempere på den? + kat.
Er 2 dempere ja. Om du vil ha det skal bråke værre enn værst så fjerner du bare den bakre demperen men lønner seg å ha en der ; )

Svar