Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
To-Takt-Trond
- 0.7 bar

- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Legg inn
av To-Takt-Trond » 27 des 2010, 15:23
heisann
har rota litt rundt på nettet etter sportseksos til Saab'en min, men klarer liksom ikke å finne noe som passer
vært inne på elkparts.com... der har de bare til turbo motorene, som jeg uheldigvis ikke har

dagens vits, BMW på vinterføre!
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 27 des 2010, 16:46
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
To-Takt-Trond
- 0.7 bar

- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Legg inn
av To-Takt-Trond » 27 des 2010, 17:27
takk for svar

så på den og... men så at det sto 94 - 98, vet ikke om det har noe å si

men var "bare" 2,5" da

3" hadde vært saker

dagens vits, BMW på vinterføre!
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 27 des 2010, 17:58
Går du opp til 3" på en suger så tror jeg faktisk den vil gå dårligere enn originalt. Men det er kanskje bare bråket du er ute etter?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
To-Takt-Trond
- 0.7 bar

- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Legg inn
av To-Takt-Trond » 27 des 2010, 18:12
motstanden i eksos har ikke så mye å si på en sugemotor, motstanden en sugemotor får, er for det meste lagd i grenrør... så det er svært lite effekt å miste på eksos... men en motor skal jo ha både luft inn og ut da

bråk må'n ha

dagens vits, BMW på vinterføre!
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 28 des 2010, 01:40
TrondAndre skrev:
takk for svar

så på den og... men så at det sto 94 - 98, vet ikke om det har noe å si

men var "bare" 2,5" da

3" hadde vært saker

De er like, så det har ikke noe og si.
''Bare 2,5'', bråker nok det..

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
To-Takt-Trond
- 0.7 bar

- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Legg inn
av To-Takt-Trond » 28 des 2010, 16:29
Rambraut N1491 skrev:TrondAndre skrev:
takk for svar

så på den og... men så at det sto 94 - 98, vet ikke om det har noe å si

men var "bare" 2,5" da

3" hadde vært saker

De er like, så det har ikke noe og si.
''Bare 2,5'', bråker nok det..

hehe ;P da blir det sikkert den da
bygde 3" på en gelandewagen en gang, 3l turbo diesel, lyden var verdt de timene med TIG-sveising

dagens vits, BMW på vinterføre!
-
Ola Pituetten N703
- 2.0 bar

- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
-
Kontakt:
Legg inn
av Ola Pituetten N703 » 28 des 2010, 17:35
SAAB ER BEST
-
To-Takt-Trond
- 0.7 bar

- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Legg inn
av To-Takt-Trond » 28 des 2010, 17:49
dimensjoner er ikke biltema noe flinke med

dagens vits, BMW på vinterføre!
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 28 des 2010, 18:20
TrondAndre skrev:
hehe ;P da blir det sikkert den da
bygde 3" på en gelandewagen en gang, 3l turbo diesel, lyden var verdt de timene med TIG-sveising

Du kan jo sveise eksos selv også, på 9-3'en, er jo forholdsvis greit og bygge eksos på en slik.
En større turbo dieselmotor med skikkelig grom eksos er tøfft.
Scania V8 f.eks, ingen over, ingen ved siden.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Runek
- 2.0 bar

- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Legg inn
av Runek » 28 des 2010, 23:20
Jeg bytta bare bakre lyddemperen til Simonsdemper og den bråker mer en nok. Neste for mye for min del... Billigste løsningen vertfall..
-
To-Takt-Trond
- 0.7 bar

- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Legg inn
av To-Takt-Trond » 29 des 2010, 13:05
Rambraut N1491 skrev:TrondAndre skrev:
hehe ;P da blir det sikkert den da
bygde 3" på en gelandewagen en gang, 3l turbo diesel, lyden var verdt de timene med TIG-sveising

Du kan jo sveise eksos selv også, på 9-3'en, er jo forholdsvis greit og bygge eksos på en slik.
En større turbo dieselmotor med skikkelig grom eksos er tøfft.
Scania V8 f.eks, ingen over, ingen ved siden.

kjøpe ferdig bøyd rustfritt på biltema
vurdere det

dagens vits, BMW på vinterføre!
-
To-Takt-Trond
- 0.7 bar

- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Legg inn
av To-Takt-Trond » 29 des 2010, 13:06
Runek skrev:Jeg bytta bare bakre lyddemperen til Simonsdemper og den bråker mer en nok. Neste for mye for min del... Billigste løsningen vertfall..
er det originalt 2 lyddempere på den? + kat.
dagens vits, BMW på vinterføre!
-
Haaka
- 2.0 bar

- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Legg inn
av Haaka » 29 des 2010, 14:04
TrondAndre skrev:motstanden i eksos har ikke så mye å si på en sugemotor, motstanden en sugemotor får, er for det meste lagd i grenrør... så det er svært lite effekt å miste på eksos... men en motor skal jo ha både luft inn og ut da

bråk må'n ha

Jaha?
Må nesten si meg fundamentalt uenig i nærmest hver eneste setning i dette innlegget ditt..

Men om det er lyden som teller mest, så må man nok satse på noe stort..
Er nok to lyddempere ja.
-
Runek
- 2.0 bar

- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Legg inn
av Runek » 29 des 2010, 23:15
TrondAndre skrev:Runek skrev:Jeg bytta bare bakre lyddemperen til Simonsdemper og den bråker mer en nok. Neste for mye for min del... Billigste løsningen vertfall..
er det originalt 2 lyddempere på den? + kat.
Er 2 dempere ja. Om du vil ha det skal bråke værre enn værst så fjerner du bare den bakre demperen men lønner seg å ha en der ; )