tikking..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Rom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 15 aug 2008, 23:37
Sted: løten

tikking..

Legg inn av Rom » 21 jan 2011, 17:14

Har en tikkelyd jeg ikke finner ut av på bilen min, har akkurat overhalt motoren på grunn av rådebank, byttet veiv og alle råder. Hatt fra hverandre hele motoren igjen å sett over etter at lyden kom, men finner ikke nooe galt eller noe med skader. Alle lagre er strøkne. kan det bare være en løfter som har satt seg litt? Bare å la den stå på tomgang en stund så løsner den? Eller må jeg plukke det fra hverandre å bytte?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: tikking..

Legg inn av Trond N47 » 21 jan 2011, 18:14

Husket du å fylle ventiltrykkerne med olje før du monterte? Ellers kan det ta litt tid å bygge opp trykk, da er tomgang løsningen. Et ekstra oljeskift med filter er heller ikke å forakte rett etter motoroverhaling. Overskudd av pakningsmasse som tetter oljekanaler er også en vanlig "tabbe" ved større arbeider på motor. Men vi får håpe at det ikke er så ille ;)
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: tikking..

Legg inn av Tor N12 » 21 jan 2011, 19:58

Er du HELT sikker på at boltene sitter rett på kamoverfallene? På hvert kamoverfall så er den ene bolten hul for å føre fram olje til løfteren, bytter du da om på de to så får den ikke lenger noe smøring.
Hvor mye har du latt motoren gå etter overhalinga? Løfterne må jo fylles igjen etter en slik opperasjon og da må bilen gå noen min før de blir stille. Jeg bruker å la motoren gå på ca 1800 omdreininger i noen min, du hører jo da når de har gått seg til.

Som du skjønner så skal du bare la den gå men da må du være HELT sikker på at alt er rett, får den ikke smøring så tar den jo skade.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Rom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 15 aug 2008, 23:37
Sted: løten

Re: tikking..

Legg inn av Rom » 22 jan 2011, 01:35

Er vertfall helt sikker på at problemet ligger i toppen, har plukket ned igjen og sett over hele bunndelen. ganske sikker på at de skruene er satt rett. lot den stå ca 5 minutter på tomgang, å da ble lyden betydlig mindre..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: tikking..

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jan 2011, 07:07

Hvis du også er sikker på at kanoverfallene står rett vei og på rett plass så er det bare å kjøre en liten tur og se, hold deg under 3000 rpm så lenge det tikker, men med nye ringer bør du ikke langt ned i turtall heller. Er ikke lyden borte etter 20 min så må du kanskje lete etter den blokkerte oljekanalen Trond skriver om?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar