tikking..
Moderator: Moderatorer
tikking..
Har en tikkelyd jeg ikke finner ut av på bilen min, har akkurat overhalt motoren på grunn av rådebank, byttet veiv og alle råder. Hatt fra hverandre hele motoren igjen å sett over etter at lyden kom, men finner ikke nooe galt eller noe med skader. Alle lagre er strøkne. kan det bare være en løfter som har satt seg litt? Bare å la den stå på tomgang en stund så løsner den? Eller må jeg plukke det fra hverandre å bytte?
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: tikking..
Husket du å fylle ventiltrykkerne med olje før du monterte? Ellers kan det ta litt tid å bygge opp trykk, da er tomgang løsningen. Et ekstra oljeskift med filter er heller ikke å forakte rett etter motoroverhaling. Overskudd av pakningsmasse som tetter oljekanaler er også en vanlig "tabbe" ved større arbeider på motor. Men vi får håpe at det ikke er så ille 

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: tikking..
Er du HELT sikker på at boltene sitter rett på kamoverfallene? På hvert kamoverfall så er den ene bolten hul for å føre fram olje til løfteren, bytter du da om på de to så får den ikke lenger noe smøring.
Hvor mye har du latt motoren gå etter overhalinga? Løfterne må jo fylles igjen etter en slik opperasjon og da må bilen gå noen min før de blir stille. Jeg bruker å la motoren gå på ca 1800 omdreininger i noen min, du hører jo da når de har gått seg til.
Som du skjønner så skal du bare la den gå men da må du være HELT sikker på at alt er rett, får den ikke smøring så tar den jo skade.
Hvor mye har du latt motoren gå etter overhalinga? Løfterne må jo fylles igjen etter en slik opperasjon og da må bilen gå noen min før de blir stille. Jeg bruker å la motoren gå på ca 1800 omdreininger i noen min, du hører jo da når de har gått seg til.
Som du skjønner så skal du bare la den gå men da må du være HELT sikker på at alt er rett, får den ikke smøring så tar den jo skade.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: tikking..
Er vertfall helt sikker på at problemet ligger i toppen, har plukket ned igjen og sett over hele bunndelen. ganske sikker på at de skruene er satt rett. lot den stå ca 5 minutter på tomgang, å da ble lyden betydlig mindre..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: tikking..
Hvis du også er sikker på at kanoverfallene står rett vei og på rett plass så er det bare å kjøre en liten tur og se, hold deg under 3000 rpm så lenge det tikker, men med nye ringer bør du ikke langt ned i turtall heller. Er ikke lyden borte etter 20 min så må du kanskje lete etter den blokkerte oljekanalen Trond skriver om?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan