9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 19 mai 2013, 19:02

I det siste har bilen min begynt å "lugge" under kjøring. En helt lett nykking som er bare litt over såvidt merkbar, men nok til å være irriterende.
Under akselrasjon virker det som om effekten kommer en smule ujevnt og under kjøring i konstant fart oppstår alså denne "luggingen". Plugger og luftfilter ble byttet i fjor høst og olje og oljefilter ble byttet for under 1000 km siden. Hva kan dette skyldes?

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Tomten » 19 mai 2013, 19:11

Wolfcry skrev:I det siste har bilen min begynt å "lugge" under kjøring. En helt lett nykking som er bare litt over såvidt merkbar, men nok til å være irriterende.
Under akselrasjon virker det som om effekten kommer en smule ujevnt og under kjøring i konstant fart oppstår alså denne "luggingen". Plugger og luftfilter ble byttet i fjor høst og olje og oljefilter ble byttet for under 1000 km siden. Hva kan dette skyldes?
Er ingen mekaniker, men vi hadde nøyaktig slike symtomer på en Ford. Pluggledningene var problemet da.
Samme forøvrig på en Peugeot 205 som var innom, da var den ene hetta nesten av..
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 19 mai 2013, 19:40

tomten skrev:
Er ingen mekaniker, men vi hadde nøyaktig slike symtomer på en Ford. Pluggledningene var problemet da.
Samme forøvrig på en Peugeot 205 som var innom, da var den ene hetta nesten av..
Akkurat det er det nok ikke på denne ettersom den ikke har pluggledninger. :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Paradigm N558 » 19 mai 2013, 20:36

Nei du får sjekke alle vakumslanger til å begynne med.
Om du finner noen som ikke ser tett ut, eller leirer av, bytt disse.
Etter bytte, ta sikringen til ECUen og la den få adaptere seg på nytt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 19 mai 2013, 20:43

Paradigm N558 skrev:Nei du får sjekke alle vakumslanger til å begynne med.
Om du finner noen som ikke ser tett ut, eller leirer av, bytt disse.
Etter bytte, ta sikringen til ECUen og la den få adaptere seg på nytt.
Ok, takk! Får teste det først. :)

Fins det noe oversikt over hvor man finner alle vacuumslangene?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Paradigm N558 » 19 mai 2013, 20:44

Under panseret :lol:
Er ikke så mange. Er vel under 1 meter sum sumarium på din bil.
Og alle ligger på toppen i motorrommet. Så du kan ikke unngå å se de ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 19 mai 2013, 20:57

Paradigm N558 skrev:Under panseret :lol:
Er ikke så mange. Er vel under 1 meter sum sumarium på din bil.
Og alle ligger på toppen i motorrommet. Så du kan ikke unngå å se de ;)
Hehe. :P
Gikk ut og tok et kjapt overblikk og fant fort det som kan være synderen. En ganske tynn vakuumslange (mellom innsprøytningen og toppdekselet) var rett og slett nesten helt avslitt like ved der den går inn på innsprøytningen. Får dra og skaffe ny på tirsdag og håpe det fikser det. :)

Er det noe spesielt jeg må gjøre for å resette ECUen annet enn å ta ut sikringen og sette den inn igjen?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Paradigm N558 » 19 mai 2013, 23:24

Nei. Vent 10 sekunder før du setter sikringen i igjen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 21 mai 2013, 15:36

Da er det prøvd, men feilen er der fortsatt.

Byttet slangene og prøvde først å ta ut sikringene til ECUen for å nullstille den. Da det ikke virket koblet jeg rett og slett fra ECUen en stund for å se om det ville hjelpe, men det utgjorde ingen forskjell...

Hva er det neste jeg må sjekke?

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 21 mai 2013, 22:10

Ingen?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mai 2013, 22:17

Ta ut pluggene og se på dem, så ser du om de indikerer normal forbrenning og om det er forskjell på dem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 22 mai 2013, 08:59

Ingvar N629 skrev:Ta ut pluggene og se på dem, så ser du om de indikerer normal forbrenning og om det er forskjell på dem.
Pluggene ser normale ut. Ingen spesiell forskjell mellom dem heller.

*Edit* Kikket i Haynes-boka og der står det "om tennstiftens isolatorfot er ren og hvit og uten avleiringer tyder det på for mager brenselblanding eller overoppheting".
De er ganske hvite og rene så kan dette ha noe å si?

Kikket også her: http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... aqread.asp og mine plugger ligner mest på det øverste bildet med unntak av at isolatorene er renere i utseende (ikke så "grove" som på bildet - uten avleiringer?).

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 22 mai 2013, 21:52

Ingen som har vært borti dette?

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 23 mai 2013, 17:11

Er jeg virkelig den eneste som har vært borti dette problemet?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av TiaZzz » 23 mai 2013, 19:02

Jeg hadde lugging ved pådrag. Det fikset et nytt bensinfilter.

Svar