9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
I det siste har bilen min begynt å "lugge" under kjøring. En helt lett nykking som er bare litt over såvidt merkbar, men nok til å være irriterende.
Under akselrasjon virker det som om effekten kommer en smule ujevnt og under kjøring i konstant fart oppstår alså denne "luggingen". Plugger og luftfilter ble byttet i fjor høst og olje og oljefilter ble byttet for under 1000 km siden. Hva kan dette skyldes?
Under akselrasjon virker det som om effekten kommer en smule ujevnt og under kjøring i konstant fart oppstår alså denne "luggingen". Plugger og luftfilter ble byttet i fjor høst og olje og oljefilter ble byttet for under 1000 km siden. Hva kan dette skyldes?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 134
- Registrert: 30 jul 2010, 19:40
- Medlemsnummer: N2013
- Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
- Sted: Norge
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Er ingen mekaniker, men vi hadde nøyaktig slike symtomer på en Ford. Pluggledningene var problemet da.Wolfcry skrev:I det siste har bilen min begynt å "lugge" under kjøring. En helt lett nykking som er bare litt over såvidt merkbar, men nok til å være irriterende.
Under akselrasjon virker det som om effekten kommer en smule ujevnt og under kjøring i konstant fart oppstår alså denne "luggingen". Plugger og luftfilter ble byttet i fjor høst og olje og oljefilter ble byttet for under 1000 km siden. Hva kan dette skyldes?
Samme forøvrig på en Peugeot 205 som var innom, da var den ene hetta nesten av..
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Akkurat det er det nok ikke på denne ettersom den ikke har pluggledninger.tomten skrev:
Er ingen mekaniker, men vi hadde nøyaktig slike symtomer på en Ford. Pluggledningene var problemet da.
Samme forøvrig på en Peugeot 205 som var innom, da var den ene hetta nesten av..

- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Nei du får sjekke alle vakumslanger til å begynne med.
Om du finner noen som ikke ser tett ut, eller leirer av, bytt disse.
Etter bytte, ta sikringen til ECUen og la den få adaptere seg på nytt.
Om du finner noen som ikke ser tett ut, eller leirer av, bytt disse.
Etter bytte, ta sikringen til ECUen og la den få adaptere seg på nytt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Ok, takk! Får teste det først.Paradigm N558 skrev:Nei du får sjekke alle vakumslanger til å begynne med.
Om du finner noen som ikke ser tett ut, eller leirer av, bytt disse.
Etter bytte, ta sikringen til ECUen og la den få adaptere seg på nytt.

Fins det noe oversikt over hvor man finner alle vacuumslangene?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Under panseret 
Er ikke så mange. Er vel under 1 meter sum sumarium på din bil.
Og alle ligger på toppen i motorrommet. Så du kan ikke unngå å se de

Er ikke så mange. Er vel under 1 meter sum sumarium på din bil.
Og alle ligger på toppen i motorrommet. Så du kan ikke unngå å se de

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Hehe.Paradigm N558 skrev:Under panseret
Er ikke så mange. Er vel under 1 meter sum sumarium på din bil.
Og alle ligger på toppen i motorrommet. Så du kan ikke unngå å se de

Gikk ut og tok et kjapt overblikk og fant fort det som kan være synderen. En ganske tynn vakuumslange (mellom innsprøytningen og toppdekselet) var rett og slett nesten helt avslitt like ved der den går inn på innsprøytningen. Får dra og skaffe ny på tirsdag og håpe det fikser det.

Er det noe spesielt jeg må gjøre for å resette ECUen annet enn å ta ut sikringen og sette den inn igjen?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Nei. Vent 10 sekunder før du setter sikringen i igjen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Da er det prøvd, men feilen er der fortsatt.
Byttet slangene og prøvde først å ta ut sikringene til ECUen for å nullstille den. Da det ikke virket koblet jeg rett og slett fra ECUen en stund for å se om det ville hjelpe, men det utgjorde ingen forskjell...
Hva er det neste jeg må sjekke?
Byttet slangene og prøvde først å ta ut sikringene til ECUen for å nullstille den. Da det ikke virket koblet jeg rett og slett fra ECUen en stund for å se om det ville hjelpe, men det utgjorde ingen forskjell...
Hva er det neste jeg må sjekke?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Ta ut pluggene og se på dem, så ser du om de indikerer normal forbrenning og om det er forskjell på dem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Pluggene ser normale ut. Ingen spesiell forskjell mellom dem heller.Ingvar N629 skrev:Ta ut pluggene og se på dem, så ser du om de indikerer normal forbrenning og om det er forskjell på dem.
*Edit* Kikket i Haynes-boka og der står det "om tennstiftens isolatorfot er ren og hvit og uten avleiringer tyder det på for mager brenselblanding eller overoppheting".
De er ganske hvite og rene så kan dette ha noe å si?
Kikket også her: http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... aqread.asp og mine plugger ligner mest på det øverste bildet med unntak av at isolatorene er renere i utseende (ikke så "grove" som på bildet - uten avleiringer?).
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Ingen som har vært borti dette?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 11 jun 2012, 22:42
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Er jeg virkelig den eneste som har vært borti dette problemet?
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring
Jeg hadde lugging ved pådrag. Det fikset et nytt bensinfilter.