drivreim

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

drivreim

Legg inn av sabbus-N252 » 01 jan 2005, 23:53

Det var da jeg kjørte forbi en overstylet bwm da drivreima gikk.
check engine lampa begynte å lyse, selv om bare en "liten bit" av drivreima revnet. (2mm i bredda og ca 7 cm langs). kan noen forklare?

er det bare å følge Haynes boka ved bytte?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jan 2005, 00:06

Du tenkjer på multireima ja?
Den på venstre handa på motoren når du står rett framfor bilen?

Er nok berre å bytte, trur ikkje motoren har tatt skade av det. Husk berre å lage det spesialvektøyet som held strammaren til multiraima på plass før du startar på byttet. Tegning på verktøyet står i Haynes-boka.

Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Legg inn av sabbus-N252 » 02 jan 2005, 00:19

stemmer det....multireima...den går jo rundt 8 forskjellige hjul :shock:
hmm....lage spesialverktøy? av hva?
takk for svar foresten! :)
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jan 2005, 11:12

Eg laga det verktøyet av eit vanlig flatjern som eg bora to hol i. Kompletterte det med to boltar med mutter på, slik at boltane står for mothaldet. Avstandar og diameter på hola huskar eg ikkje i farta, men skisse på det står som sagt i Haynes under same kapittel som skifte av reima.
Det verktøyet gjer er somsagt å halde oppe strammaren når du har på ny reim, slik at det er praktisk mulig å gjennomføre byttet... ;) Strammaren er som ein slags støtdempar i miniformat, litt trongt å kome til der når en skal bruke oppatt reima, men når en kan kappe reime og so ta trykket av er dette ein grei operasjon om en har verktøyet.

Om du ikkje har muligheit til å lage eit slikt verktøy vil eg tipse deg om å stikke innom ein vidaregåande skule med makaniske fag eller kva som helst mekanisk verksted, so lagar dei nok eit slikt til deg. Tek toppen 5-10 minutt.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 02 jan 2005, 12:36

Ikkeno spesialverktøy!
Du bruker 1stk 1/2" Forlenger til å dra tilbake spenneren(sitter et firkantet hull i toppen av spenneren), og et 6mm borr for å låse spenneren. Deretter er det bare å bytte reima. Alt står forklart greit i Haynes boka. Der står det heller ingenting om spesialverktøy...... :?
I din bil er det vel bare 7 hjul reima går rundt. Anbefaler å få kjøpt en kortere reim typ 1850mm(orginal 2013mm) for å koble forbi det hjulet som sitter over veivakselen (nr4 i Haynesboka). Et mindre potensielt problem :wink: Bytt også det øverste løpehjulet (Nr3 i Haynesboka) :wink: Dette har en tendens til å ryke Ofte.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 02 jan 2005, 13:13

Sjekk forøvrig denne siden med info om hvordan man setter inn en kortere reim. Alt på siden er på en ng900turbo med AC. Noen skrivefeil på lengdene her og der.

Reimlengdene etter modifisering er:
Uten AC: 1850mm
Med AC 2460mm

Orginal lengdene er:
Uten AC: 2013mm
Med AC: 2625mm

http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... page1.html
lawicel CanUsb, og Tech2!

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 02 jan 2005, 13:24

Hadde samme problem med min 9k i vår.. reima hoppa 2 mm innover og revna ca 30 cm... Hadde nettopp byttet til en flunke ny reim da det skjedde..

At den hoppa innover har med at reima var for slakk... fordi reim-spennern hadde tatt dagen.. :-x

Tips.. bytt reim-spennern i samme slengen.. Koster riktignok en 800 spenn...

ArntR.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 02 jan 2005, 13:26

Koster 2335,- på mekonomen..... :x Ikke samme som på 9000 desverre. Er et meget sjeldent problem at spenneren ryker på ng900.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jan 2005, 14:13

john n04 skrev:Ikkeno spesialverktøy!
Du bruker 1stk 1/2" Forlenger til å dra tilbake spenneren(sitter et firkantet hull i toppen av spenneren), og et 6mm borr for å låse spenneren. Deretter er det bare å bytte reima. Alt står forklart greit i Haynes boka. Der står det heller ingenting om spesialverktøy...... :?
I din bil er det vel bare 7 hjul reima går rundt. Anbefaler å få kjøpt en kortere reim typ 1850mm(orginal 2013mm) for å koble forbi det hjulet som sitter over veivakselen (nr4 i Haynesboka). Et mindre potensielt problem :wink: Bytt også det øverste løpehjulet (Nr3 i Haynesboka) :wink: Dette har en tendens til å ryke Ofte.
Tydeligvis anna patent enn på 9000 då.
Har bytta på både M91-en og M95-en, M95-en hadde foressten ein tendens til å ete spennrullar som nemnt lengre nede. Problemet der viste seg å vere ein vibrasjon i motoren (var noko kødd med balansekjedet som var årsaka) som forplanta seg vidare ned til spennrulla. Ubalansen på spennrulla gjorde slik at vi på det meste brukt 2-3 slike multireimer i året, gjett om vi både fikk rabatt, og eg fikk trening i å bytte slikt... :p

Men ser no når eg studerer sprengskissene at 9000 har ein annen patent enn GM900. Som du seier John har GM900 7 hjul, medan 9k har 8 som vert dragne rundt av multireima, om bilen ikkje har AC er det vel eit hjul mindre på begge?
Men like greit, det høyres enklare ut å skifte på GM900 enn å gjere ditto med 9k... :roll:

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 02 jan 2005, 15:19

8 hjul med AC og 7 uten AC. Og ja det er enklere å skifte på ng900 enn på 9000. Bedre plass pga 900'en ikke har øvre motorfeste, og spenneren sitter oppe bak på motoren, ikke nede i midten.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 03 jan 2005, 09:55

john n04 skrev:Er et meget sjeldent problem at spenneren ryker på ng900.
Men slett ikke uvanlig at løpehjulene takker for seg. Begynner med uling, og bør skiftes før de slutter fullstendig å snurre.
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 03 jan 2005, 14:51

Riktig. :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Legg inn av sabbus-N252 » 03 jan 2005, 23:47

ArntR N315 skrev:Hadde samme problem med min 9k i vår.. reima hoppa 2 mm innover og revna ca 30 cm... Hadde nettopp byttet til en flunke ny reim da det skjedde..

At den hoppa innover har med at reima var for slakk... fordi reim-spennern hadde tatt dagen.. :-x

Tips.. bytt reim-spennern i samme slengen.. Koster riktignok en 800 spenn...

ArntR.

det var nemlig dette som skjedde på min og... den hoppa vel inn noe samme som på Arnt sin, 2mm.... hadde vært litt trasig om spenneren var gåen...budsjettet er trist.

hadde håpet å få bytta til den kortere reima som John prater om i neste uke (1850mm ). Er det noe måte man kan kjenne om spenneren har satt spikeren i kista på?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 04 jan 2005, 15:45

Trykk på løpehjulet som henger i spenneren. Den klarer du ikke å rikke med fingrene dine hvis den er iorden. Ellers så kan du jo sette en 1/2" forlenger nedi strammeren og dra. Når du er ca 5-10cm ifra topplokket var iallefall min strammer så hard at jeg måtte til å bruke begge hendene for å dra videre.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar